Istället för att rycka?

niardasp

Trådstartare
Min häst har tjock man, så pass tjock att den delar sig och lägger sig på båda sidor (mittbena). Jag skulle verkligen vilja rycka honom och få den betydligt tunnare än vad den är, problemet är bara att det går inte att rycka honom, han kastar sig runt och reser sig tillslut om man håller på för länge.
Hittills har jag klippt men det blir inte fint det heller, den är för tjock för att passa som klippt man.
Att spara ut den lång är absolut inget alternativ, han passar absolut bäst i tunn välfriserad kort man.
Finns det några alternativ till att rycka som tunnar ut manen? Som verkligen funkar och inte orsakar obehag för hästen?

Kan lägga till att jag får borsta manen hur mycket jag vill och dra i den åt alla håll och kanter men det går inte att rycka.

Sv: Istället för att rycka?

Kan man verkligen göra det? Ser inte det helt konstigt ut?
Och om man sen knoppar, syns det inte då?

det blir inte konstigare än om man rycker. manen växer ju ut då också..:p

du ska ju inte ta en hel massa tagel på en gång, utan du tunnar ut den.

Ja det är klart :p Men jag tänkte om det liksom blir som stubb, eller det kanske bara blir om man klipper för mycket på ett ställe? Ska man klippa lite på många ställen? Under manen, i manen, vart är bäst? :)

jag gör precis som när man rycker. tar underifrån såklart. går att rycka min men jag får så satans ont i händerna. och det blir lika fint när jag använder saxen.:)

Det finns speciella saxar man kan köpa för att tunna ut manen med.
Typ sådana som finns hos hårfrisörer. Säljs på flera av de stora hästbutikerna.

Jag tycker SoloComben är väldigt smidig. Gör som Centaur säger, man gör precis som när man rycker, bara att man klipper eller skär av istället.

Variera mellan att ta till exempel första klippet precis vid roten och sen ett lite längre ut och sen nästa ännu lite längre ut. Så det blir lite som du har ryckt med ett par veckors mellanrum.

Se bara till så det är 'underhåret' du klipper, blir det det övre så kommer det stå rätt upp.

Jag har köpt en trimkniv för hundar som jag rycker manen med även på den besvärligaste häst. Den finns på G**nngården och är grå med små tassar på. Det finns två varianter, en med tätare "knivar" och en lite glesare. Dessa kan jag varmt rekommendera :)

Solocomben är helt suvären på dom flesta manarhar nästan helt slutat rycka eftersom solocomben är så effektiv och ger ett lika snyggt resultat (och då är jag ändå väldigt konservativ :angel:)

Lite nyfiken på hur smartails funkar, skulle gärna testa men fattar inte hur den fungerar :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 680
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
826
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 858
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka