Istadig (mot skänkeln) Tips?

Ozarc

Trådstartare
Har ett litet problem som jag gärna skulle höra om synpunkter på:

Min häst kan ibland (som idag) bli istadig mot skänkeln, vilket yttrar sig genom att ingenting händer när man driver. Det handlar inte om att han är skänkeldöv; i normala fall (som igår) går han bra med egen motor och lyssnar precis lagom bra för min smak, utan han ignorerar mig helt enkelt och fortsätter surt mala på i samma långsamma tempo.

Måste tillägga att jag hör till skaran "rädda ryttare" som kanske inte är så modig. Därför tycker jag att det är lite obehagligt när hästen är så, då jag inte har 100% kontroll (känner mig bara som en vante där uppe som är helt utlämnad till hästen), vet att han går runt och "lurar" och "laddar" för att plötsligt flyga iväg eller bara bocka rakt upp i luften, vilket han också gjorde idag.

Måste jag sopa till hästen med spöt? (Känns sådär att göra...) Vet att han kommer att bjuda på en rodeoshow om jag gör det, vilket förstås gör att det tar emot att använda spöt ordentligt, tror ändå att jag kommer blir så skärrad efter det att jag nog inte vill rida sen ändå, även om jag antagligen inte ramlar av...

Så hur gör man om man är en "bra" ryttare i ett sånt läge? Hur gör ni? Hur gör "proffsen"? Har ni varit med om liknande?

:)

Sv: Istadig (mot skänkeln) Tips?

Din häst är inte istadig, den är skänkeldöd. När hästen är istadig går dem emot hjälperna, t e x du lägger till lite ben, och den stannar istället för att gå framåt. Jag kollade lite på vad du har skrivit innan om din häst och du har haft en del sadelproblem. Har du fått ordning på det? Om du vet att sadeln passar och hästen är fräsch så kan säkert en bra tränare hjälpa dig. Det är lättare att känna sig modig och våga göra saker om man har någon med som kan komma med rätt instruktioner och vara ett stöd. Var noga i ditt val av tränare bara. Använd någon som har ett bra renomé och en god utbildning.

Detta är inte samma häst, kan jag ju börja med att påpeka. Jag förstår vad du menar, men jag anser själv att detta är en form av istadighet, då han lyssnar bra för det mesta (som jag tidigare skrev) men att han surar ihop någon gång ibland. Det handlar om känslan jag har, är hästen skänkeldöv så är det inte samma sak; då vågar jag ta i om jag behöver det för att jag vet var jag har hästen, att den är med mig...

Angående tränare har jag just nu stora problem med det. Har inte hittat någon jag är nöjd med sen jag fick denna häst. Har ridit för den som äger stallet (är bokstavstränare i dressyr, tävlar själv högt upp i klasserna, så jag vet inte hur mycket renomé och utbildning egentligen betyder) och jag hade stora förhoppningar på denna tränare. Men det var bara "bullshit" alltihopa sprang in och hämtade gramanen och satte på hästen och sa sen åt mig att dra åt hårdare när jag ville släppa efter lite och stod sen och sa "det är bra" eller "lite fortare" typ en gång/5 min. Har nu en som är bra när jag väl får lektioner men känns inte så intresserad istället; dyker inte upp, svarar inte på sms eller i telefon, suck...

Så jag får klara mig ganska mycket själv just nu tyvärr (vilket iofs oftast går bra).

Det du måste ha med dig när hästen reagerar så, är att det handlar om din egen hjälpgivning, dvs du orsakar problemet....
endera kan det vara så att du sitter och "tillåter" även vid tillfällen du inte är medveten om det, att hästen går emot hjälpen lite. därmed talar du om för hästen att detta är ok, och sen vissa pass blir det så påtagligt att du reagerar. Men det handlar alltså om att du SJÄLV tillåtit hästen att tro att detta är ok.

och/eller så kan det vara att du sitter och ger motstridiga hjälper som får hästen att svara med mottryck. Om handen sitter och småbromsar och skänkeln samtidigt driver finns det ingen eftergift, hjälperna är motstridiga och vart ska hästen ta vägen? jo den svarar med mot tryck och försöker burka ihop sig mellan din bromsande hand och din drivande skänkel. Här gäller det isåfall att renodla hjälperna. Lätta i handen och se till att hästen svarar för skänkeln. Det kan du göra i skritt under uppvärmning som avcheck: rid med lös hand och se till att att lägga an skänkeln/sporren kvickt kvickt, utan att bli kvar i trycket. hästen ska då flytta sig kvickt vid nuddningen av skänkeln.

trösten om det blivit så att du rinder med motsridiga hjälper är att det faktiskt går att få bort det rätt snabbt, med hjälp av att du renodlar hjälperna igen och är medveten om att du behöver jobba på det viset för att komma tillrätta med det. Vakta dig själv mycket noga och se att hästen svarar och tar hjälpen, samtidigt som du checkar av med dig själv att du inte gett motstridiga hjälper.

Senast ändrad:

Ignorerar hästen min skänkel så använder jag pisken helt enkelt.

Är man själv spänd och rädd så blir hästen spänd och det blir till en negativ sprial. Min erfarenhet säger att det oftast inte är hästen som "laddar" och tänker sticka iväg när som helst. Hästar lever i nuet (den kan alltså inte tänka "snart, snart, snart ska jag BOCKA!!!) utan de tänker på vad som händer just för stunden, och de lever i minnet (tidigare erfarenheter) . Utan det är oftast ryttaren som är spänd och "laddar" inför en bockning.

Om hästen bockar så driver jag helt enkelt på mer. Är det så att hästen bara har överskotts energi och "glädje skuttar", så longerar jag hästen först för att undvika skador hos mig, och för att hästen ska få springa av sig och kunna koncentrera sig bättre sen under ridpasset.
Men om hästen bara "dummar sig" så driver jag på den framåt. När hästen bjuder fram, utan att gå med "handbroms" (hästar som går med en liten naturlig handbroms är den "modellen" som sur-bockar) så saktar jag av och berömmer.

Din häst kanske "stänger av" och blir sur för att du kanske kräver för mycket? eller gör samma övning för länge utan eftergift. Om du ex. vill göra en skänkelvikning: lägg på skänkeln, -hästen flyttar ett steg och då ger du eftergift =mjuknar på hand, tar bort trycket/skänkeln och SEN ber den flytta ett steg till. Det ska vara lätt och roligt för hästen att göra rätt. Hästar letar hela tiden efter eftergifter hos ryttaren. Får den en eftergift (får vara ifred) av att ex. bocka så gör hästen såklart det! Men får den istället eftergifter när den gjort som ryttaren sagt så gör den hellre det.

Tack för bra tips, ska verkligen ta till mig detta!

När det gäller den psykologiska biten är jag plågsamt medveten om att allt sitter hos mig och detta är någonting jag jobbar med varenda gång jag rider hela, hela tiden, eftersom detta är min största svaghet som ryttare.:grin:

Du behöver inte "sopa till" den med spöet om den inte lyssnar, men kanske peta lite försiktigt? (med dressyrspö på rumpan)
Även om hästen surar lite för det och kanske blir ännu segare så har du fått en reaktion (peta igen då tills den lyssnar och går framåt), och fortsätter du att peta med spöet så fort hästen inte lyssnar så kommer den snart att acceptera spöet som en framåtdrivande hjälp.

I övrigt tycker jag att du fått bra råd i tråden.

Man måste vara konsekvent, hästen ska svara framåt, finns liksom inga alternativ. Att hästen bockar och har sig och flyger i luften tycker jag tyder på att hästen helt enkelt inte tänker framåt.

Man får aldrig nöja sig med att hästen svarar framåt för det mesta, den ska alltid tänka framåt, även under sina dåliga dagar så måste den tänka framåt.

Det är lite en inställning man får lära hästen. Man måste inte drämma till hästen med spöt men man får ändå markera att framåt är framåt oavsett. Sen är det ju så otroligt viktigt att man reagerar i rätt tidpunkt så det inte blir missförstånd, det gör vilken häst som helst frustrerad. Det är då en tränare är bra att ha så man reagerar rätt i rätt situation.

Och jag tycker också det låter lite som en typiskt lat häst som är snudd på skänkeldöv och jobbar när den känner för det och blir arg när den inte får som den vill.

Halvt knapplån

Heller med ovanstående, låter lite som en grinig gubbe som trivs med promenad i parken men inte löpträning : P

Det är svårt att hitta tränare som funkar, men försök att leta vidare... fråga andra vilka dom tränar för, det är verkligen supernyttigt med en bra tränare. Om inte annat kanske du kan varva den du tränar för med en till (som kan komma lite mer sällan?)

Om du är nervös för att den kommer göra en rodeoshow med dig, kolla om du inte kan hitta en 'testryttare', som kan sitta upp på den, som är cool och inte bryr sig om den bockar. Kanske kan denna rida på på ett sätt som inte du brukar (mer 'aggresivt') och visa att det inte händer så mycket som du tror? Mina systrar har fått göra det åt mig ett par gånger och bara att se att någon annan kan lösa problemet utan att trilla av (eller ens sitta löst) kan göra en tryggare och att man vågar kräva mer av hästen. (jag tillhör också den mesiga sortens ryttare). Ofta brukar sådan griniga inte göra så mycket rabalder trots allt.

Som redan sagt, var konsekvent och begär 'framåt' hela tiden! Framåtbjudning i ridningen är A och O!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama