Istadig häst

Sv: Istadig häst

Helt beroende på varför hästen stannar men ett tips som fungerar ibland om hästen helt enkelt inte har lust (jo det finns dom också...) kan vara att backa hästen förbi det stället där den inte vill gå.

Alltså. Helt om och back en bit. Ganska trist i längden och hästen väljer oftast att traska på frammåt istället.

Har länge trott att det "bara" var jag som hade det här problemet :smirk: märker dock nu att så inte är fallet:idea:
Har också en unghäst (märkt att dom flesta här inne verkar vara unghästar) som ibland bara vägrar gå fram :cool: hon liksom växer fram och spö röst och skänkel verkar hon knappt känna av helt plötsligt! bakar även ner i dikena :crazy: det ända som verkar fungera på henne är att sitta av, leda en liten bit och sitta upp igen, alt. ibland att bara vänta ut henne. Min förra häst gjorde också såhär ett par ggr och den första gången bara jag väntade ut henne, vi stod på samma fläck i över en timme innan hon gav sig ;) en annan gång blev jag så trött på henne att jag tog tag i svansen och drog lite :devil: trot eller ej men det funka :rofl: kanske något att testa nästa gång :angel:

Men alltså ni kan väl ändå inte mena allvar när ni hoppar av hästen för att den står still? Visst om man sitter i nån timma så.. :) Då kommer hästen bara göra så att, varje gång den t.ex. backar ner i ett dike och ni hoppar av så tänker hästen ju - "åh, vad skönt att h*n hoppade av! jag vann!" och jag lovar dig, hoppa av är INTE en bra lösning! Jag red en shettis som gick ner i dikena, och jag klev ju av, dum som jag var!;) Och efter några veckor så lärde ju han sig att jag hoppade av när han gick ner i diket, alltså gjorde han ALLTID det! Hoppa inte av i första slaget, ta det spm EN SISTA UTVÄG! det lönar sig inte i längden, bara för stunden!

Håller med Bettan_G
Att kliva av hästen e verkligen det sista man gör, det e ju det allra första man får lära sig. Det e bara att backa ner i dikerna eller så, naturligtviss inte rakt in i tagtrådar eller nått liknande, men jag kan säja att när dom väl börjar backa ner i dikerna brukar dom gå framåt på en gång. Ta hjälp av en duktig ryttare om du inte vågar själv.

Sv: Lyssnar inte på hjälper

Hur ska man göra när man rider på en häst som inte lyssnar på hjälperna, d.v.s. skänklarna och spöt m.m. Om vi säger att hästen står still och så ska man i gång i skritt, och så smackar man lite och skänklar, så går hon itne fram, då måste man ju skänkla hårdare och ev. smacka högre ( vana ;)). Men sen när jag skänklar i högsta grad (ni fattar) och använder spöt ordentligt, och hon står bara där som om hon inte ens känner det. Men så gör hon bara om hon t.ex. ser nåt spännande löv som susar förbi =/. Och nej hästen har inte ont, jag är inte för tung så skippa dom kommentarerna tack :) Hur ska jag göra så hästen lyssnar på hjälperna? Och föreslå inte sporrar, det vill jag inte använda :)

Lära hästen skänklarna, man trycker till med skänkeln och använder spöt dirket efter och sen klappar så hästen får beröm.
Så fick jag göra med min häst och han lärde sig väldigt fort!
Nu menar jag inte att smälla till hästen av bara fan men använda det så att hästen känner det lite grann.
Men nu vet jag inte om det funkar på alla hästar men min funkade det på iaf

Lära hästen skänklarna, man trycker till med skänkeln och använder spöt dirket efter och sen klappar så hästen får beröm.
Så fick jag göra med min häst och han lärde sig väldigt fort!
Nu menar jag inte att smälla till hästen av bara fan men använda det så att hästen känner det lite grann.
Men nu vet jag inte om det funkar på alla hästar men min funkade det på iaf

Alltså menar du att jag ska använda spöt direkt efter skänkeln innan jag ens hinner se om hon rör på sig, eller ska jag använda spöt om hon inte går fram i andra hand?

Alltså menar du att jag ska använda spöt direkt efter skänkeln innan jag ens hinner se om hon rör på sig, eller ska jag använda spöt om hon inte går fram i andra hand?

Det märker du ju på en gång hästen ska ju gå fram på en gång.
Men så gör jag med min häst ibland gjorde mer förut och han går på på en gång och lyssnar på skänkeln.

Det märker du ju på en gång hästen ska ju gå fram på en gång.
Men så gör jag med min häst ibland gjorde mer förut och han går på på en gång och lyssnar på skänkeln.

Men hon går bara bakåt och backar elr så börjar hon bocka när jag använder spöt ( hon bockar bara ibland då men..)

Men hon går bara bakåt och backar elr så börjar hon bocka när jag använder spöt ( hon bockar bara ibland då men..)

Det är oftast inte VAD man gör egentligen utan hur man gör det och med vilken pondus/vilket fokus.
Fast i det här fallet skulle jag nog fegat och börjat från marken så man verkligen kan känna sig trygg och gradvis avancera.
Om man är totalt inställd på att hästen KOMMMER och SKA göra det man vill, då får man i regel resultat. Men det är svårt att börja med det direkt uppsuttet (lite svårare att få kontakt än på marken upplever jag) om det väl gått så långt att det känns som ett problem.
Har du testat One-rein-stop? Brukar visserligen användas till motsatsen, att få hästen stå stilla, men när den backar så blir det ju lite det man vill åstakomma, att hästen inte ska backa trots att du inte bett om det. Dessutom är det svårt för hästen att bocka/resa sig när den är rejält böjd. Om den sen får stå stilla ett bra tag - att du har makten att få den stå stilla på ditt kommando åtminstone - då blir den förmodligen less till slut och vill hellre gå framåt än stå stilla en timme :p

Det är oftast inte VAD man gör egentligen utan hur man gör det och med vilken pondus/vilket fokus.
Fast i det här fallet skulle jag nog fegat och börjat från marken så man verkligen kan känna sig trygg och gradvis avancera.
Om man är totalt inställd på att hästen KOMMMER och SKA göra det man vill, då får man i regel resultat. Men det är svårt att börja med det direkt uppsuttet (lite svårare att få kontakt än på marken upplever jag) om det väl gått så långt att det känns som ett problem.
Har du testat One-rein-stop? Brukar visserligen användas till motsatsen, att få hästen stå stilla, men när den backar så blir det ju lite det man vill åstakomma, att hästen inte ska backa trots att du inte bett om det. Dessutom är det svårt för hästen att bocka/resa sig när den är rejält böjd. Om den sen får stå stilla ett bra tag - att du har makten att få den stå stilla på ditt kommando åtminstone - då blir den förmodligen less till slut och vill hellre gå framåt än stå stilla en timme :p

Okej, jag ska pröva det :idea:
Nej, jag har inte prövat one-rein-stop , vet typ inget om den men.. :d Du säger att den har svårt att bocka när den är rejält böjd, menar du böjd åt sidan, eller som.. i form?

Rejält böjd åt sidan. När du gör one-rein-stop så släpper du ena tygeln och kortar den andra rejält för att böja halsen så mycket det går åt sidan utan att bromsa. Hästen kommer med högsta sannolikhet börja gå och snurra runt runt (försök att inte driva eller bromsa i det läget). Tills den till slut inser att det är bekvämare att stå stilla, då släpper du efter lite på tygeln som belöning. Börjar hästen backa/gå igen så kortar du tygeln så den får snurra. De brukar lära sig poängen ganska snabbt och stanna tidigare och tidigare för varje gång, så till slut behöver man bara korta tygeln som påminnelse om den rör sig när den inte "får".
När hästen är såpass böjd i sidled är det en fysisk omöjlighet att bocka, och skulle den försöka resa sig får du snabbt ner huvudet så den inte kommer uppåt. Man får kontroll mao.

om er häst var istafig och helt plötsligt stannade och vägrade gå och inte lyssnade framåt för skänkeln, vad skulle ni göra för att få den att gå fram?

Styra åt sidan för att få den att börja röra sig, sedan tillbaks i riktningen jag var på väg till....

Men hur ska man göra när hästen inte står still när man ska SITTA PÅ då? hon ska alltid gå nånstans och äta gräs :)

Korta tygeln på den sida du ska sitta upp på så hästen har huvudet vänt mot dig.. sätt foten i stigbygeln, börjar hästen gå så ska tygeln vara så pass kort att hästen går i en liten cirkel runt dig. Ta ur foten, vänta tills hästen stannat, sätt i foten... forsätt lugnt...
Tillslut tröttnar hästen på att gå runt, runt och förblir still.... den kommer ju ändå ingenstans. Fortsätt att ha hästen ställd tills båda fötter är i stigbyglarna. Släpp ut tygeln, börjar hästen gå innan du bett den kortar du tygeln och gör en snäv liten volt igen och väntar tills hästen stannat.

Brukar räcka med ett par gånger så står hästen still sedan - om den inte har större problem av något slag.

En del backar hästen istället för att låta den gå på en volt, jag föredrar volten. För en häst med mycket energi som vill frammåt och som jag backar, den har lätt att börja söka sig uppåt istället och det känns onödigt...

...ett tips bara!

Men alltså ni kan väl ändå inte mena allvar när ni hoppar av hästen för att den står still? Visst om man sitter i nån timma så.. :) Då kommer hästen bara göra så att, varje gång den t.ex. backar ner i ett dike och ni hoppar av så tänker hästen ju - "åh, vad skönt att h*n hoppade av! jag vann!" och jag lovar dig, hoppa av är INTE en bra lösning! Jag red en shettis som gick ner i dikena, och jag klev ju av, dum som jag var!;) Och efter några veckor så lärde ju han sig att jag hoppade av när han gick ner i diket, alltså gjorde han ALLTID det! Hoppa inte av i första slaget, ta det spm EN SISTA UTVÄG! det lönar sig inte i längden, bara för stunden!

...fast det beror på hur man gör. Om man går av och skickar hästen i förväg så har den inte "vunnit" något. Då är det fortfarande jag som driver fram hästen - om än från marken. Jag kan hoppa av och "skicka" hästen i förväg(svårt att beskriva - nej, jag släpper inte tyglarna och jagar den i förväg genom skogen .. :rofl:) Men så går jag fram och tillbaks ett flertal gånger om det är något farligt, och slutligen rider jag fram och tillbaks också.. :D

Är hästen bara istadig och stannar så skulle jag hoppa av och sedan longera hästen runt mig - jävlar vad den skulle få springa och byta varv - mycket kvickt. Måste ju ha uppmärksamheten på mig!

Styra åt sidan för att få den att börja röra sig, sedan tillbaks i riktningen jag var på väg till....

Vadå styr den åt sidan? Om vi säger att vi rider på höger sida av vägen, så blir hon rädd för nåt på vänster sida av vägen, så börjar hon backa och gå ner i diket (på höger sida), eller så går hon fram typ 2 steg och sen går ner i diket. Om jag försöker styra mot vänster nu så vänder hon bara rumpan mot diket och huvudet mot andra sidan vägen och backar ner helt baklänges alltså att hon inte ser vars hon kliver, vilket gör att hon lätt ramlar :crazy:

Haha den där hästen låter lite som min häst.
Han började backa och en massa men min tränare sa att jag skulle trycka på hanh med skänklara och sen använda spöt. för dom Ska inte backa och det behövde jag bara göra en gång och nu så går han framåt (för det mesta)
Men lycka till:)

om er häst var istafig och helt plötsligt stannade och vägrade gå och inte lyssnade framåt för skänkeln, vad skulle ni göra för att få den att gå fram?

jag har en häst som gör så jämt innan vi komemr ut och det är bara att hitat sitt egna lilla vis.För mej mjuka skänklar och röst,nåt litet druivande hjälp med spö

mitt ena sto stannar nästan alltid en gång när vi är ute och rider.om man skänklar på henne så slänger hon sig runt och vill gå hem,om man är med på det och hinner ta i henne så att hon inte hinner runt så ställer hon sig på bakbenen,då tar jag till spöt på baken och sedan är det bra med det,då går hon precis som vanligt resten av vägen.Hon är en väldigt bestämd dam som vet vad hon vill.När jag köpte henne som 7 åring var hon helt ohanterad hon hade inte ens haft grimma på sig så det är kanske inte så konstigt att hon har lite saker för sig.......

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
433
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 852
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar