Istadig häst

Sv: Istadig häst

min kossa är istadig både när jag rider och kör.
Skillnaden är att när jag smackar backar hon ner i dikena. Slår jag henne slår hon tillbaka.
Jag är rädd att det händer nåt allvarligt snart.
Från marken är det klart vem som är ledaren. När jag fick hem henne fattade hon inte alls att när matte stanna, ska jag stanna. Och såna basic grejer. Men nu är det bättre.

Men hon är fortfarande en bitch vid jobb. men inte när det är någon annan men, då är hon en ängel.

Ja precis så är det för mig! Smackar jag går hon bakåt, hon bryr sig inte vad det är bakom henne, det skulle kunna vara ett stup och hon hade ändå gått bakåt! Jag är också rädd att det kommer att hända nåt allvarligt snart! Hon har redan kastat av mig en gång när hon gick ner i diket och fick frispel :crazy: Sen försökte hon hoppa på mig

Senast ändrad av en moderator:

jag är rädd att problemet ligger i det där "hon" ordet. .. :)

försökte hon hoppa på dig?? hjälp! :eek:
märrsatan scan nästa, skulle jag sagt då...

kommer du på nån bra medicin förutom bultpistol får du gääääärna höra av dig! :bump:

Haha, nej ingen bultpistol här inte ;) Nä men hon skulle hoppa över diket och så stod jag på andra sidan av diket och så tror jag inte hon såg mig så bra (det var kolsvart ute) och så var hon bara nån centimeter ifrån mig :O.. Russ, sex år ( jag vet unghäst ;) )

Oh, nog har jag erfarenhet av unga russ. Jag hade så otroligt kort stubin med mitt gamla ungruss som jag som tur var hade på foder med en vän. Han hade sånadär fasoner som att stanna 50 gånger påväg till ridbanan, dra ner huvet, inte reagera på skänkeln. Ja, typ unghästbeteende. Antagligen så växer det bort när hon blir äldre. Du kanske skulle prova att rida ut med sällskap ? Det tyckte iallafall mitt russ om, allra helst ville han gå och lukta hästen framför i svansen ^^

Oh, nog har jag erfarenhet av unga russ. Jag hade så otroligt kort stubin med mitt gamla ungruss som jag som tur var hade på foder med en vän. Han hade sånadär fasoner som att stanna 50 gånger påväg till ridbanan, dra ner huvet, inte reagera på skänkeln. Ja, typ unghästbeteende. Antagligen så växer det bort när hon blir äldre. Du kanske skulle prova att rida ut med sällskap ? Det tyckte iallafall mitt russ om, allra helst ville han gå och lukta hästen framför i svansen ^^

Jo, precis så är hon! Reagerar inte på skänkel eller spö när hon väl har bestämt sig att stå still :devil: Men jag rider i princip alltid ut med sällskap hon är likadan utan sällskap! Men har du nåt tips om hur hon lyssnar bättre på mig och uinte beter sig som en två åring som aldrig har blivit riden (nästan ;)). Sen så när jag ska ta ut henne ur hagen så springer ohn ifrån mig och jag kan ju itne annat än släppa grimskaftet och låta henne springa :confused:. Jag ska fara och köpa en repgrimma i helgen och ska även prova med kedjegrimskaft :devil:

Ojj ^^ Unghästar i all ära hör jag. Nu är inte jag nån expert på unghästar, men det verkar ju som att dom tar lite tid på sig att förstå sig på saker. För mig funkade det ju som sagt med att ha en häst framför och en häst bakom, hästen framför litade russet väldigt mycket på så det hjälpte till rätt bra, kanske funkar det för din häst också? Det där i hagen, det kanske kan löna sig att prova med kedjegrimskaft tills det funkar, jag vet precis hur det känns o vara den lilla vanten på grimskaftet, uh.. Det är inte kul. Men prova med det tills vidare och fortsätt med ledarskapsövningar och mycket pyssel så borde det väl lösa sig. Tycker jag iallafal :)
Lycka till!

Mitt svar förutsatte att hästen var just istadig, men det hoppades jag ni förstod. Ville bara klargöra.

Ger snart upp!

Hej, min häst vägrar att gå fram när man rider. hoppar upp och går framåt i bland och sedan efter ett tag på rid banan så stannar hon och vägrar att gå framåt, vad ska jag göra?

Skänklar på och petar lite med spöt, men backar bara.
Har väntat i sadeln och ngr gånger har hon gått fram.
Nu kan vi inte ens rida ute i skogen för att hon vägrar att gå framåt, ridbanan vill hon inte ens gå nära, bara när vi ska hoppa.
När andra hästar är med brukar hon stanna, men aldrig i skogen :crazy::crazy:
Vad ska jag göra? detta har på gått en viss tid nu, hon är 5 år och det är fasoner tror jag.

-Ristroem:)
tack för svar!

Sv: Ger snart upp!

Har hästen ont?
Passar utrustningen?
Är träningen lagom svår för hästen?
Är träningen varierad nog?

Om hästen är bara fem år kanske den behöver en vila? Kanske växer? Eller så tycker den kanske att passen är för långa och tråkiga? Har du ridsällskap?

Passar sadeln? De gör STOR skillnad att rida med en passande och att rida med en opassande, hästen blir helt annan, tro mig jag vet :/
Annars håller jag med P_M i hennes frågor :P

Passar sadeln? De gör STOR skillnad att rida med en passande och att rida med en opassande, hästen blir helt annan, tro mig jag vet :/
Annars håller jag med P_M i hennes frågor :P

rider barbacka och det funkar itne heller!

Har hästen ont?
Passar utrustningen?
Är träningen lagom svår för hästen?
Är träningen varierad nog?

Om hästen är bara fem år kanske den behöver en vila? Kanske växer? Eller så tycker den kanske att passen är för långa och tråkiga? Har du ridsällskap?

Träningen är inte ens svår, det ända jag ber är att hon ska gå på rakt spår. träningen skall vara varierad, försöker att rida ut men hon vill inte gå framåt ensam.

hon har fått vila nu i 3 dagar skall prova i morgon, skall bara skritta för en tränare för hon har tappat en sko. passen är max 45 min vi galopperar så hon får bocka och lite bommar och rider ut före och efter passen oftast. Sedan brukar jag släppa damen i paddoken åxå.
På senaste tiden så har jag inte haft det, men nu så ska vi få det.:banana:

Kolla så att hon inte har ont, red en häst förut som kunde tvärnita och vägra gå framåt men så snabbt man styrde på hinder så blev det fart på han:angel:
Det visade sig att han var sne i korset och hade fel på en led uppe i rumpan:cry:

Kolla så att hon inte har ont, red en häst förut som kunde tvärnita och vägra gå framåt men så snabbt man styrde på hinder så blev det fart på han:angel:
Det visade sig att han var sne i korset och hade fel på en led uppe i rumpan:cry:

Tack, ägaren har kollat det och det var inte felet. Suck
Men vart den hästen bra sedan då? för hon är ju rätt ung!"

Hästen kanske ogillar att bli riden barbacka?

Har du sällskap att rida ut med, det brukar få fart på de flesta hästar... Annars kan du leda hästen bort från stallet och rida hemåt, det kanske är en början så att ni kan ha kul och du kan berömma att hästen faktiskt rör sig frivilligt. Funkar det kanske du sedan kan leda en succesivt kortare bit och inte vända hem firekt utan rida en liten sväng bortåt innan du vänder?

Tre dagars vila. Men hurpass mkt brukar du rida i vanliga fall? Varje dag? Runt 45 minuter per gång?
Om hästen tycker att ridningen är jobbig så hade jag provat att rida den som en ännu yngre häst. Dvs runt 15 - 20 minuter varannan dag ett par veckor. Det kan göra skillnad, speciellt om hästen kanske växer lite just nu?

Mitt svar förutsatte att hästen var just istadig, men det hoppades jag ni förstod. Ville bara klargöra.

Fast handen på hjärtat - hur ofta blir hästar så extrema på grund av ren och skär trots? Som jag antar menas med istadighet.
Hästen gör ju saker och ting av en orsak.
Visst kan tre snabba på rumpan vara en tänkbar lösning, men just uttrycket "istadig" förbryllar mig.

Någon som kan förklara lite närmare vad det innebär? Inkluderar det inte trotsbeteende pga rädsla och smärta? Vad inkluderar det isåfall? :confused:

Vill hon inte gå framåt, testa bakåt istället!
Rygga ett antal steg, tills du känner att hon håller på att tröttna,
pröva då att lätta på handen, stannar hon? beröm då och be henne att gå fram, gör hon inte det, upprepa proceduren med ryggningen, tills hon lyssnar! Oftast är det trots allt roligare att gå framåt. Viktigt att ta tag i såna här problem, det kan lätt förvärras, och det är varken kul för häst eller ryttare i längden.

Sen är det jätteviktigt med variation, rid ut , löshoppa, promenader, tömkör, mm. Kanske finns det nånting som hon tycker är extra roligt?

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
433
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 852
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar