Istadig häst

Sv: Istadig häst

Min häst skulle inte göra så. :p
De får gånger hon stannat av någon anledning så har det varit något speciellt och då är det bara att vänta ut henne en kort stund och sen driva fram henne som vanligt.

Om hästen är "istadig" som du säger så vore nog det bästa att be någon duktigare ryttare att rida den.

Men hur ska man göra om hästen börjar backa, och typ går ner i diken och håller på att gå in i elstängsel och sånt?

om er häst var istafig och helt plötsligt stannade och vägrade gå och inte lyssnade framåt för skänkeln, vad skulle ni göra för att få den att gå fram?

på ridskolan där jag har jobbat så hade vi en extremt istadig häst.
han liksom växte fast i marken och det var alltid både i paddocken och i skogen och det var inte bara vid ridning utan i hagen oxå när man skulle ta in han.min teori var att han inte trivdes eller att han hade fått ont i ryggen igen(haft ryggproblem)
hästen älskatr att hoppa och jag hoppade han då och då och då var han riktigt pigg visst han kunde bli helt galenb när man var ute i skogen när jag red hjan men vi buseade mkt det kändes som han behövde det,han mådde helt enkelt inte bra.
men hur gammakl är din häst????
OM DEN ÄR UNG KAN DEN HA FÅTT FÖR ENSIDIG TRÄNING,variera är mkt viktigt på en unghäst.
men du bör nog kolla ryggen och ta ut en vetrinär.:banana:

Om det kan ske "riskfritt" så skulle jag låta honom/henne backa ner i diken och elstaket brukar de ganska snabbt undvika ;)
Annars får man helt enkelt undvika såna platser tills bättre uppförande infinner sig! Eller så tar man till spöt och inget annat hjälper...

Märker att det är fler än jag som har haft lite problem med sina unghästar ;) Min fyraåring backar också ner i diken och annat när hon inte vill gå framåt, nog är det ju lite läskigt ibland när det är något som man helst inte vill att de backar in i.. Det är inte det att det är jobbiga pass eller så, oftast bara en bustur i skogen.. men hon är i allmänhet lite seg av sig :smirk:

Sv: Ger snart upp!

Hästen kanske ogillar att bli riden barbacka?

Har du sällskap att rida ut med, det brukar få fart på de flesta hästar... Annars kan du leda hästen bort från stallet och rida hemåt, det kanske är en början så att ni kan ha kul och du kan berömma att hästen faktiskt rör sig frivilligt. Funkar det kanske du sedan kan leda en succesivt kortare bit och inte vända hem firekt utan rida en liten sväng bortåt innan du vänder?

Tre dagars vila. Men hurpass mkt brukar du rida i vanliga fall? Varje dag? Runt 45 minuter per gång?
Om hästen tycker att ridningen är jobbig så hade jag provat att rida den som en ännu yngre häst. Dvs runt 15 - 20 minuter varannan dag ett par veckor. Det kan göra skillnad, speciellt om hästen kanske växer lite just nu?

Hej!
kommer med tråkiga besked, ägaren sa att sadeln passade.
Men det gör den inte, syrrans tränare fick kolla damen.
Trivs inte med sadeln = för liten.!
Hon har ont i ryggen, för den delen.
Har sagt att det har varit sadeln och allt men hon har inte lyssnat, känner att allt är mitt fel,. Men jag har bara lydigt ägaren :cry::cry::cry:

men vi ska ta oss igenom detta hoppas jag.

Om det kan ske "riskfritt" så skulle jag låta honom/henne backa ner i diken och elstaket brukar de ganska snabbt undvika ;)
Annars får man helt enkelt undvika såna platser tills bättre uppförande infinner sig! Eller så tar man till spöt och inget annat hjälper...

Men vad ska jag göra när hon nu går ner i dikena och går in i elstängslerna? Tänk om hon får värsta utbrottet när hon går in i ELstängslena (eftersom det är EL;) ) och typ kastar sig och då kan det ju hända allvarliga saker, vad ska jag göra? :P

Fast handen på hjärtat - hur ofta blir hästar så extrema på grund av ren och skär trots? Som jag antar menas med istadighet.
Hästen gör ju saker och ting av en orsak.
Visst kan tre snabba på rumpan vara en tänkbar lösning, men just uttrycket "istadig" förbryllar mig.

Någon som kan förklara lite närmare vad det innebär? Inkluderar det inte trotsbeteende pga rädsla och smärta? Vad inkluderar det isåfall? :confused:

Det är nog oftast så att det är ryttaren som lär hästen istadigheten. Hästen lär ju hela tiden, inte bara det som man gärna skulle vilja att den lär sig. :o

Min pålle är så ibland.. det mesta har dock gått över.
Det spelar ingen roll vad man gör, jag kan slå spöet skithårt, han bara "rycker" lite, men står helt stilla. Då brukar jag hoppa av och leda, det funkar alltid. Man måste bara gå tillräckligt långt, annars är det samma sak när man kommer upp igen..

Han är också en jävel när man ska sitta upp.
Kortar jag ena tygeln (som ngn skrev) så vrider han bara runt på en gång och det går inte att hoppa upp (rider barbacka).

Det är nog oftast så att det är ryttaren som lär hästen istadigheten. Hästen lär ju hela tiden, inte bara det som man gärna skulle vilja att den lär sig. :o

Ja, det är klart. :p
Frågan är ju då om det ska "bestraffas" bort eller att ryttaren ödmjukt inser att man gjort fel och försöker lära om - lära rätt? :angel: Säkert lättare sagt än gjort i många fall, men ändå.

Ja, men hur vill du lära om en häst som man först har lärt att inte reagera pa nagra framatdrivande hjälper?

Som jag ser det är langa tyglar och "tre snabba pa häcken" inte en bestraffning i betydelsen "nu var du dum, här far du!" utan en stark framatdrivande hjälp, en korrektur i en tämligen extrem situation. Ett "lär om, lär rätt" helt enkelt. "Luft där fram och eld där bak" lär Egon von Neindorff ha sagt.

Sedan att det egentligen är ryttaren som förtjänar ett par rapp i baken för att h*n har försatt hästen i en situation där den maste korrigeras sa hart är en annan femma. :crazy:

Ja, inlärning/korrigering kan såklart ske på olika sätt. Själv kan jag inte tänka mig något scenario där JAG (alltså på min/mina hästar) skulle tjäna på tre snabba i häcken. Just för att siffran tre genast blir en bestraffning snarare än stark tydlighet. Tänker inte rata det rakt av eftersom det säkert kan fungera i vissa fall som korrigering, men det är just det där - tre snabba = bestraffning, ett såpass hårt så hästen reagerar (rätt hårt på spöhärdad/tuff häst, löst på skrajsen/känslig häst) =inlärningsförstärkning.

Inlärning kan såklart ske på olika sätt, men när man väl hamnar i en stressad situation sker ju inte inlärning (rätt omöjligt om hästen använder fel hjärnhalva) utan korrigering. Lär om, lär rätt syftar alltså på hela grunden i en "normal" tillvaro snarare om korrigering när man väl hamnar i situationen. Sen är jag medveten om att det senare (korrigering) också kan vara nödvändigt i vissa situationer.

Självklart maste den anpassas efter den aktuella hästen! Därför satte jag "tre snabba" inom citattecken.

Här var det ju tal om hästar som backar och slar mot de drivande hjälperna, det verkar ju da vara lite längre ganget...

Idealet är förstas att man kan häva dessa situationer mycket, mycket tidigare, men ibland lyckas man ju inte med det.

..och nästa ideal efter att kunna förhindra situationerna borde vara att kunna lösa det på ett sånt sätt att det inte blir "bestraffning" utan snarare lite åt western/nh-människors håll? att få hästen LÄRA sig göra rätt genom att få "fel" bl mycket svårare utan att den kopplar det till att det är människan som bestraffar :p SEN fundera på bestraffningskorrigering! ;)

Har länge trott att det "bara" var jag som hade det här problemet :smirk: märker dock nu att så inte är fallet:idea:
Har också en unghäst (märkt att dom flesta här inne verkar vara unghästar) som ibland bara vägrar gå fram :cool: hon liksom växer fram och spö röst och skänkel verkar hon knappt känna av helt plötsligt! bakar även ner i dikena :crazy: det ända som verkar fungera på henne är att sitta av, leda en liten bit och sitta upp igen, alt. ibland att bara vänta ut henne. Min förra häst gjorde också såhär ett par ggr och den första gången bara jag väntade ut henne, vi stod på samma fläck i över en timme innan hon gav sig ;) en annan gång blev jag så trött på henne att jag tog tag i svansen och drog lite :devil: trot eller ej men det funka :rofl: kanske något att testa nästa gång :angel:

om er häst var istafig och helt plötsligt stannade och vägrade gå och inte lyssnade framåt för skänkeln, vad skulle ni göra för att få den att gå fram?

har samma problem med min travare, har själv ridit in honom och har haft honom nu i 6 år, Hoppas du känner din häst så pass att du vet om den e rädd eller bara vill jäklas med dig. Om den ser nått och stannar ska du absolut inte använda spöt det kommer bara förstärka rädslan, utan försök få uppmärksamhetten istället, lirka lite med skänklarna och med tyglarna, backa hästen några steg 4 - 5 st bara och vänd hästen om och få den bara att gå några steg fram och innan den stannar så kan du själv stanna hästen och där gå av för sitter du av på en gång så vinner hästen över dig och då får du bara mer problem. Hoppas det var några bra tips som kommer att hjälpa dig.

Beror på. Om hästen är rädd eller ängslig skulle jag absolut inte använda spö, lugnande ord, hoppa av och leda är melodin som funkar för min pålle. Men om det är ren olydnad är det spöet och rösten som gäller. Dock är aldrig min häst "istadig" utan kan få sina sto humör ibland ;-)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
433
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 852
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar