Istadig häst..

J

Jallzon

Hej!
Jag har en valack på 145 cm som är 9 år.
När man rider så går han emot skänkeln och hoppar hellre rakt upp i luften och stegrar sej än att ta ett steg frammåt, och få beröm.
Och man kan inte heller använda spöt som en frammåt drivande hjälp, utan det blir han stressad av och håller på ännu mer, man ska typ klappa och prata, och berömma mkt, men jag har svårt för att finna en lösning, nån som vill hjälpa till?
Mvh Elin
 
Sv: Istadig häst..

Jag läste i din andra tråd också om att han inte vill öppna munnen vid betsling och sammantaget så tycker jag att det låter som att din ponny har ont någonstans eller varit med om en traumatisk upplevelse. Han visar det klart och tydligt.

Jag tycker du ska kolla han ordentligt hos en vet. Troligast kan han ha ont i munnen/tänderna.
 
Sv: Istadig häst..

Vi har kollat honom, det var inte alls länge sedan veterinären var och kollade hans tänder och rygg, ben m.m han visar ingenting. Utan Istadigheten har jag kollat och läst mkt om, jag ringde förra ägarna också om det kunde vart nått om fodret, han tålde inte Havre, det har han gått på över 1 år och jag ska nu börja ge honom korn kross lr liknade, med mineral tillskott, kanske det går bättre får man hoppas. Tränade igår utan att han fått något foder med energi i på 2 dagar. En klar förbättring, inga dumheter alls.. Men han har endå sin oro i sig.
 
Sv: Istadig häst..

Hur länge har du haft hästen?
När började dom här problemen?
Tvivlar på att det har med havren att göra. Visst en del hästar blir lite "tokiga" av hel havre och att byta foder tror jag inte löser alla dina problem.
 
Sv: Istadig häst..

ca 1½ år, men jag har kollat upp om han är halt och gått i genom honom, jag har kollat med mina ridlärare, både hopp & dressyr, och han gör stora framsteg inom träningen aldrig en vägran, aldrig en tvekan ens. Så jag tror knappast att det är att han har ont, kära du!
Det är ju väldigt svårt för dig och säga över några rader på internet utan i huvudtaget sett hästen. Med rätt ryttare når han Eliten, det kan jag lova! Han är en sån underbar läromästare, han är så snål, man måste göra precis rätt för att få det rätt till.
Ska byta foder helt och sluta med solvalla pellets och börja med korn och se vad som händer..
 
Sv: Istadig häst..

Min häst var nästan lika dan, men det enda jag kunde göra var att ge efter på tyglarna och smacka och skänklade. Fast han stegrade sig iofs inte. Men hoppas att det löser sig iallfall!! :crazy:
 
Sv: Istadig häst..

Jallzon skrev:
När man rider så går han emot skänkeln och hoppar hellre rakt upp i luften och stegrar sej än att ta ett steg frammåt, och få beröm.

Utgår från att hästen är frisk och ok. Och då återstår ryttaren; kan du som ryttare faktiskt få hästen att förstå vad han förväntas utföra?
Det är som bekant exakt lika lätt att träna in en felaktig reaktion som att göra en korrekt.
 
Sv: Istadig häst..

Du har haft hästen i över 1 år och har fortfarande dessa problem som jag inte får det att gå ihop :confused:

När man rider så går han emot skänkeln och hoppar hellre rakt upp i luften och stegrar sej än att ta ett steg frammåt,
Men ändå så
och han gör stora framsteg inom träningen aldrig en vägran, aldrig en tvekan ens.
När är det då han går emot skänkeln så att du inte kan rida:confused:

Om ni nu gör så stora framsteg så borde du väl ha en duktig ridlärare som kan hjälpa dig med problemet. Om hästen är frisk så är det du som gör något galet som får han att stegra sig:smirk:
 
Sv: Istadig häst..

Hej hej.. läste att din häst går emot skänklen!
Har du räknat ihop foderstaten så att den stämmer.
Det är det jag hade kunnat tänka mig och sen att han har gått fel och belsatat ryggen och beken fel vilket gör att de får all framvikt på frambenen som sedan kan drabba senor och bli inflamationer.
Han kan ha ont i ryggen en massage teraput hade vart bra eller det finns laserbehandlingar för muskler som kanske skulle få honom mer avslappnad!
 
Sv: Istadig häst..

Jallzon skrev:
ca 1½ år, men jag har kollat upp om han är halt och gått i genom honom, jag har kollat med mina ridlärare, både hopp & dressyr, och han gör stora framsteg inom träningen aldrig en vägran, aldrig en tvekan ens. Så jag tror knappast att det är att han har ont, kära du!
Det är ju väldigt svårt för dig och säga över några rader på internet utan i huvudtaget sett hästen. Med rätt ryttare når han Eliten, det kan jag lova! Han är en sån underbar läromästare, han är så snål, man måste göra precis rätt för att få det rätt till.
Ska byta foder helt och sluta med solvalla pellets och börja med korn och se vad som händer..
Pratar du om samma häst??
 
Sv: Istadig häst..

Jo, jag pratar om samma häst, det låter sjukt men på träningar och hemma osv, så går det för det mesta skit bra, men när han kommer ut på tävlingar blir han skogs tokig och antingen suger han tag i hindrena och flyger över dem, lr så stannar han bara och skiter i allt o alla och vill bara ut från banan.
 
Sv: Istadig häst..

mm, det är mycket möjligt att han skulle kunna gå fel belastad, i och med att han är högrest och gjärna går högt med huvudet istället för att på på tygeln och använda ryggen, och det är just det jag har problem med. Men det går frammåt, han är rätt snål, man måste göra allting rätt för att få honom att lossna och använda rygg och bakben och hamna in under sig. om ni fattar? jag själv tror lite på att det är det som är problemet, det kanske det inte är? och så är det ju det där med havren. Det kan jag sätta allt på. :P
 
Sv: Istadig häst..

Jallzon skrev:
Jo, jag pratar om samma häst, det låter sjukt men på träningar och hemma osv, så går det för det mesta skit bra, men när han kommer ut på tävlingar blir han skogs tokig och antingen suger han tag i hindrena och flyger över dem, lr så stannar han bara och skiter i allt o alla och vill bara ut från banan.

Skulle inte kalla det istadighet, utan rädsla. Han ogillar antagligen allt ljud, rörelse, hästar överallt, stress, ny miljö, nya lukter.
Enligt mig har hästar alltid en anleding till att göra som dom gör. Om det så skulle handla om rent djävulsskap så ska man fråga sig varför hästen djävlas med sin ledare. Är man en dålig ledare, är man ens ledare över sin häst, osv.
 
Sv: Istadig häst..

Om du skrivit från första början att det gällde bara i tävlingssammanhang så hade det varit mkt lättare att komma med tips. Jag tycker att du först å främst ska lära dig att rida din häst i rätt form innan du far ut på tävlingar. Är du på tävlingar ofta och händer det bara på tävlingar så har det inte med havren att göra. Ta och prata med dina tränare istället för att ödsla energi på om det beror på havren.
 
Sv: Istadig häst..

Lillkumpula skrev:
Skulle inte kalla det istadighet, utan rädsla. Han ogillar antagligen allt ljud, rörelse, hästar överallt, stress, ny miljö, nya lukter.
Enligt mig har hästar alltid en anleding till att göra som dom gör. Om det så skulle handla om rent djävulsskap så ska man fråga sig varför hästen djävlas med sin ledare. Är man en dålig ledare, är man ens ledare över sin häst, osv.

Det kallas ju istadig när hästen Stegrar, backar, går emot skänkeln osv..
 
Sv: Istadig häst..

Athos skrev:
Om du skrivit från första början att det gällde bara i tävlingssammanhang så hade det varit mkt lättare att komma med tips. Jag tycker att du först å främst ska lära dig att rida din häst i rätt form innan du far ut på tävlingar. Är du på tävlingar ofta och händer det bara på tävlingar så har det inte med havren att göra. Ta och prata med dina tränare istället för att ödsla energi på om det beror på havren.

Haha, jag kan få honom i rätt form, men formen är inte det viktigaste, jag klarar av honom bra osv. Och bara man får honom lugn och avslappnad så sänker han sig då är det bara att plocka ihop honom och driva in honom under sig. Det låter enkelt men så är det inte.. han är rätt stark..
 
Sv: Istadig häst..

Jallzon skrev:
Det kallas ju istadig när hästen Stegrar, backar, går emot skänkeln osv..

För all del ja, det gör det. Men enligt mig så är det dåligt att kalla en häst istadig (som enligt mig har betydelsen "bråkande häst"), när den i själva verket försöker säga något.

Då är det som att man stämplar hästens beteende till något som måste tillrättvisa, uppforstas ifrån m.m. När det egentligen är ryttaren/ägaren som måste ta sig en funderar och se sambandet mellan olika situationer och beteende, och komma fram till anledningen till detta, för att sen kunna lösa problemet.

Du säger att hästen är hur fin som helst på hemmaplan och träningar, men är som en annan häst på tävlingar. Ser du inte sammbandet?
Han trivs uppenbart inte på tävlingar vart det är stressigt, folk och hästar överallt, ljud och en helt ny miljö att lära känna. Han försöker säga det till dig på ett väldigt tydligt sätt.

Har själv en häst som är känslig för nya omgivningar, så pass att samma beteshage hon har haft i 3 år nu, är väldigt stressande i början av varje sommar.
Hon är även hur fin som helst på hemmaplan när jag tränar, men när jag tog upp henne till ridklubben för att rida i kurs var det första gången hon gick in i sjävla stallet där. Är otroligt stolt över henne eftersom hon visade mer nyfikenhet än rädsla, dock ville hon absolut inte stå i vattenspiltan:smirk:
Hon var t.o.m först i ledet när vi gick in i de stora ridhuset (även det första gången), helt utan att tveka.
Men när vi började jobba var hon förbytt; bocka & stegra var bara förnamnet...
Har jag en istadig häst? Nej, bara en häst som visar vad hon tycker och känner. Och det ska man som ägare vara glad att man har!:)
 
Sv: Istadig häst..

Mitt tips är att sluta trycka med skänkeln.
Istället för att trycka in skänkeln kan du vifta med den. de hästar jag har kan reagera som din ibland - det beror oftast på att jag själv trycker för hårt. Jag har då underskattat hur känsliga och fina hästarna är!!!!
särskilt på tävling kan det vara trassligt att komma ihåg att även hästar är "vaknare" och kanske mer känsliga än vanligt. Då gäller det att bara vicka lite på lilltån - så får man resultat - och sedan lita på att det händer något! Istället för att trycka hårdare eller lägga till spöt.
Tänk på att hästar känner en fluga - då känner de minsta vink från dig. och att även hästar är vaknare i vissa situationer än andra - tex på "bortaplan".
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 431
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp