H

HallonDoft

Hej alla!
Jag undrar en liten sak...
Det är så att mina små kaniner bor ute i kylan nu. I buren finns en isolerad bodel, dom går inte in där alls!!
Nu är det -9°C ute och troligen kallare på nätterna men dom går verkligen inte in där!!
Kan någon lista ut varför? För liten bodel kanske?
De kanske tycker det blir för trångt!
Hur stora ska dessa bon vara tro?
Hmm...

Sv: Isolerad

Isolerade delar har en tendens att ibland ha motsatt effekt, att kylan istället "stängs in", så det kan vara kallare där.

I övrigt så är inte kaniner så känsliga för kyla, de går in om de känner för det men de har ju rejäl vinterpäls och brukar äta mer när det är riktigt kallt, så se till att kolla så de har hö ofta.

Just nu har de obegränsad tillgång på hö så dom ska klara sig! :D
Hmm... Får diskutera isoleringen med sambon kanske! :P

Min kanin har både ett fint isolerat hus och en jätte hög med halm med ett avloppsrör istoppat.
Hon kryper alltid in röret och lägger sig i halmen, där hon har bökat upp en "sal" alldeles lagom stor för henne!
Hon har aldrig satt en tass i "huset".

Hehe! Det är inte alltid dom gör som man tänkt! :D

När vi får riktigt kallt brukar vi lägga in en petflaska med varmvatten i bodelen (givetvis inte så de kan bränna sig, antingen lägger vi lite halm mellan som skydd eller ser vi till att vattnet inte är för varmt), och vi ser ofta att de burrat upp sin "håla" (som de gjort i halmen) mot flaskan så de verkar tycka om den extra värmekällan.

Tyvärr håller den ju inte värmen så länge men vi bytar morgon och kväll och den gör ju den nytta den gör.

Men om den är isolerad är den väl även vindtät? Då får du ju både och vilket måste vara det bästa.

Som sagt, en isolerad bur har ofta fler nackdelar än fördelar. Blir lätt fuktigt i den och kylan kan stängas in istället för ut.

Vindtät är ju just vindtät, isolering, iaf för mig är när man stoppar in värmande saker i/mellan väggarna typ halm, frigolit lr ngt.

Det har jag aldrig upplevt, men vi motverkar ju klart det lite när vi lägger in värmeflaskor.

Dock slipper vi det sedan, då vi ska lägga värmeslinga i golvet :p

Lite OT men en varning till alla nu när det är kallt...

Se till att kaninerna äter mycket hö (bättre med mer hö än mycket kraftfoder) och att de rör lite på sig trots att det är kallt. Magen är känslig hos kaniner och om de stannar upp kan det gå ruskigt fort :cry:

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 980
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama