isolera...eller inte?

Fillifjonkan

Trådstartare
Äntligen är det dax att påbörja stallbygge efter ca 20 års väntan. Ska jag isolera stallet elelr inte. Sadelkammaren ska ju såklart vara uppvärmd men hur gör jag med övriga delen? Stallet ska ju inte värmas upp på något sätt.

Sv: isolera...eller inte?

Det beror ju på hur du ska använda det och i vilket material det är i.
Som exempel till klippta tävlingshästar som tränas mycket kan det vara bra med isolerat stall. Till långhåriga ponnys som bara lufsar i hagen eller på korta turer, så mår de troligen bättre i ett kallstall.

Vad bygger du i för matrial?

Det är kallt på vintern och varmt på vintern. Kylan kan man väl ta men knappast värmen.

Har du möjligthet ska du absolut isolera! Minst taket (om du inte har skulle). Ett oisolerat stall blir inte bara kallt på vintern, det kan också bli väldigt varmt på sommaren.

Mina egna ska bara stå i stallet typ när hovis kommer osv. De går nämligen på lösdrift. Jag bygger dock två extra boxar för ev inackorderingar. Stallet ska byggas i trä. Men det verkar som om det smartaste alternativet ändå är att isolera, oavsett hur jag ska använda det för man vet ju inte vad som kommer att hända i framtiden.

Tack för era svar!

Om du har hästarpå lösdrift måste du ha tillgång till uppvärmningsbar sjukbox. Hur många boxar beror på antalet hästar på lösdriften. Så på det viset är det ju bra om du isolerar det nya stallet.

Det beror ju även på var i landet du bor. Jag har ett oisolerat trästall (Bruksstallet - öppet upp i nock, isolerad sadelkammare) som fungerar alldeles utmärkt. Men så bor jag också i södra Skåne. På vintern är det väldigt sällan det fryser i stallet även om utetemp går ner till till ca -5 grader (mycket kallare än så har vi sällan här). På sommaren är det däremot svalt o skönt i stallet även om utetemp ligger upp mot 25-30 grader.

Som min pappa (snickare) sa:
''Varför vill dom att jag ska isolera stallet?! Det är bara större risk att träet blir sjukt så småningom'' (iom att det blir sämre luftgenomströmning etc, oavsett om man lägger in ventiler od) fast nu ville de här personerna bara isolera väggarna men inte taket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 569
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar