Isolatorer?

Michellan95

Trådstartare
Ja nästa helg börjar vi bygga hage men vad är skillnaden på isolatorer med och utan metallkärna? Vad rekommenderas?
Jag har försökt hitta information men den enda jag hittar är att det är olika priser på dem :smirk:

Sv: Isolatorer?

En kommentar jag fick på Granngården var att det fanns risk för störningar på radio/TV/tele med isolatorer med metallkärna. Inget som jag sett styrkt av några utredningar.

Den erfarenhet jag har av metallkärna är i ringisolatorer. Där är det ett måste om man skruvar i med skruvdragare. Annars lossnar plasten från skruvdelen och det blir problem att skruva ur eller i den igen. Förstod du?
:confused:

/ Bollen

Väldigt bra förklaring :) då blir det med metallkärna för jag tänker inte dra 300 isolatorer för hand :D

Strajder: Det lät ju väldigt konstigt att man skulle kunna störa tv/tele/radio med en inplastad metallkärna? :confused:

Hur skulle isolatorerna kunna påverka radio/tv/tele pga metallkärna..?

ts: isolatorer med metallkärna är klart tåligast och smidigast att använda.

jag stod nyligen inför precis samma val som du, och tänkte att eftersom de med metallkärna är dyrare maste ju da vara bättre...sa det blev sadana för mig :D.

Hehe jag tänkte vara snål och köpa utan :angel: fast när jag fick lite mer information så blev det viktigare att kunna dra med skruvdragare ;)

Jag skruvade 200 för hand förra helgen...bara för att jag slarvat bort hylsan som jag hade köpt till skruvdragaren :mad:.
Men det tog bara en kvart och var inte alls jobbigt!

Hehe det blir en massa isolatorer i minuten men jag förstår principen ;)

För min del blir det skruvdragare ändå :angel:

Jag har idag skruvat ca 150 stycken för hand, skruvar i dem så de fäster och sen trär jag en skruvmejsel igenom och snurrar, fungerar hur bra som helst och jag slipper släpa på maskiner och krångla med batterier :p

Men så avskyr jag skruvdragare och allt sånt, skruvar hellre för hand så jag tränar upp min handled som stundtals blir svag efter en gammal skada. Att skruva isolatorer är toppen för handleden ;)

Har alltid köpt de med metallkärna, tycker de borde vara mer stabila.

/M

Men vilken bra ide med skruvmejseln. Det ska jag göra pa söndag när jag ska skruva i resten av isolatorerna. När vi ända är inne pa uppsättning av elstängsel, far jag klämma in en egen fraga?
Hur kopplar ni för att fa el i bada tradarna?

Hehe jag kan knappt sitta och klippa i papper utan att få ont i min nacke så att bara stå och hålla in en skruvdragare passar mig utmärkt ;) får ju även hjälp av en kompis och sambo :idea:

limona
Det är bara att fråga på det :)
Själv har jag inte heller klurat klart på hur jag ska få ström i flera trådar ;)

Sätter elband eller metalltråd mellan trådarna såklart! :D

Lite lurigt innan man komemr på en idé som funkar, men i våran ganska lilla hage så funkar det med att sätta elband (20 mm som resten av hagen) mellan över och undertråden. Smidigast är det med bandskarvar, men det funkade med knutar också.

hehe jag hade en tanke på att kunna göra så men sedan blev jag lite osäker om man verkligen kan göra så ;) borde ju fungera lika bra med elrep :)

Hur kopplar ni för att fa el i bada tradarna?
Jag brukar brukar sätta tråd mellan isolatorerna på flera ställen. Antingen med mjuk järntråd vid grindisolatorerna (bäst, billigast och enklast) eller med skarvbleck och tråd. Vi har börjat sätta upp stängsel med fyra parallella järntrådar (hiten tråd) och då kopplar man samman tråd 1,2,3 och 4 med en mjuk järntråd på ett eller flera ställen. Enklast är det vid grindisolatorernas metallöglor. Den typen av stängsel fungerar mycket bra både för häst, får och nöt så man kan växelbeta.

Det har räckt i våran lilla hage, hade jag en riktigt stor hage hade jag nog bundit ihop på två-tre ställen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 880
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar