Islänning och äpplen

Noteca

Trådstartare
Är det så att islänningar är känsliga för äpplen? Har hört det men undrar om det är så? Jag har massor av äpplen att ge hästarna, och det är en isis i stallet, ska han inte få?

Sv: Islänning och äpplen

Varför skulle de vara det?
Jag har ingen aning egentligen men har ändå svårt att tro det. Om jag hade hört ngt liknande så hade jag velat ha en anledning. Det kan naturligtvis finnas ngn - kanske.

Ja av någon outgrundlig orsak verkar islandshästen vara känslig i magen mot mycket mer än andra raser, varför har jag inget entydigt svar på. Möjligen skulle det kunna hänga samman med att islandshästen har en grovtarm som är 1 m längre, men det är en ren spekulation från min sida.

Men faktum är att de är känsliga för saker som är starka, och dit hör bl a äpplen. Man kan visst ge en islänning äpple, men man bör vara lite restriktiv och inte ge flera stycken flera gånger per dag. Här vet jag flera som faktiskt drabbats av fång när de fodrades med äpplen.

En annan sak som nu är under studie, flera islänningar har dött när de har fått metacam. De började blöda i magen och tarmar, och i flera fall fick man inte stopp på dessa blödningar utan man tvingades avliva dessa hästar. Några klarade sig dock, men det tog hårt, mycket hårt på dessa hästar.

OK jag tror dig naturligtvis. Jag har ingen egen erfarenhet av islänningar och trodde mest att det var ett av alla dessa tokiga påståenden som finns om allt möjligt och omöjligt.

Det finns kanske inte äpplen på Island? Det som är "farligt" i äpplen kanske tas upp före grovtarmen - ingen aning.

Det finns äpplen, men i växthus eller som import. Och varför kan inte heller jag svara på, jag kan bara konstatera att det är så. Har givit våra hästar äpplen, dock resulterar alltid det i diarré om de får för mycket.

Fast min islandshäst fick mycket äpplen nu i höst, tre stycken trädgårdsäpplen tre gånger om dagen som krubbskrammel, och han mådde ingenting annat än bra så det måste handla om väldigt stora mängder i så fall, eller?

Jag har tänkt lite till och antar att det kanske ändå har med deras längre grovtarm att göra. Lös mage hör väl ihop med grovtarmen tex.

Men egentligen så undrar jag om inte en del andra hästar i alla fall ponnyer reagerar på för många äpplen. Jag har inte vågat testa på våra två ponnyer i och för sig.

Vissa hästraser som tex vårt fullblod och vårt varmblod tycks tåla betydligt mer än ponnyerna.

Tack alla för era svar!

Jag har, innan jag skrev denna tråd, gett denna aktuella isis äpplen, upp till 6-7 om dagen (inte på en gång) Han har inte reagerat i avföringen iallafall, men om det finns viss risk för fång så kanske det inte visar sig i avföringen innan det bryter ut. Ska vara lite försiktigare med äpplen nu.

Morötter då? Det måste väl vara snällare?

Tack igen!

Våra två islandshästar får upp emot 10 äpplen var/dag under äppelsäsong, och de reagerar inte på det iallafall.

Tills för några veckor sedan fick min pålla äpplen som krubbskrammel och godis så det blev ganska många äpplen om dagen, hon reagerade inte på det. Inte så det syntes/märktes i alla fall.

Vi har också gott om äpplen som vi gärna delar med oss av till våra hyresgäster, MEN några av islandshästarna får inte äta så mycket, kanske ett par till tre äpplen per dag och inte mer. Har de fått flera så har magen pajat från lös till ren diarré, sen har vi några som kan äta lite mer än så trodde jag tills en dag när de plötsligt rann rena rama koblajjan ut baken på dem också. Här blev jag verkligen lurad måste jag säga.

Jag ger äpplen i samband med övergången till (torrt) hö på hösten.
Det håller igång magarna så att det inte blir stopp.
Men jag ger aldrig äpplen när hästarna går på bete eller äter ensilage.
För då så blir det diarré.

Jag börjar utfodringen på hösten med (torr) hö då det i början går åt för litet för att öppna en storbal ensilage.

Har inte haft några problem med äpplen under alla år och alla hästar som passerat. Vi har gott om äpplen (och päron) som vi ger pållarna. De kan få 1-3 st i hinken och så slänger vi ut i hagen ibland och då kan det bli 2-4 st till. Vi har inte sett några problem med magen.
Däremot har vi äppelträd ute i hagen som de äter av och då kan de bli lite lösa i magen under den dagen. Nu finns det också andra godsaker de äter ute i hagen, körsbär som knastrar ordentligt när de äter, nypon som de plockar och även bären från oxel m.m.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Ok! Lät ju bra att dina hästar äter lite av varje utan att reagera! Denna isis har inte reagerat något alls heller trots 7-10 äpplen om dagen, han är inte ens lite lös i magen...

Tack för alla svar!

Jag ger Journn äpplen och hon reagerar ingenting och då är hon mkt känslig i magen!

Sålänge man inte ger liter vis om dagen tror jag det är helt utom fara lagom är bäst vad gäller allt=)

Noteca.. du får fgå in på Islandshästforumet och pressentera din isis för oss=)=)

Du får väl prata med ägaren till denna islandshäst om vad den tycker att hästen ska ha eller inte. Min islandshäst får lätt diareé vid foderbyten och vid stress, men har inte märkt av det om han ätit äpplen, ger dock inte mer än en om dagen någon enstaka gång, ger morötter däremot dagligen.

Vi ger våra islandshästar ca 10 äpplen om dagen när de är äppelsesång, helt galna i äpplen är dom :D har inte märkt av att dom har blivit diarrésjuka eller så. Bara mammas häst som blir något gasig i magen, men de är bara om vi pratar om större mängder

Det enda annorlunda är att rasen har en grovtarm som är 1 meter längre än för övriga raser, och att detta ökar benägenheten för rasen att kunna ta upp mera energi ur fodret än protein. Men detta ger helt klart också en ökad känslighet enligt tidigare studier, vilket kan visa sig i lösare avföring osv.

Det enda annorlunda är att rasen har en grovtarm som är 1 meter längre än för övriga raser, och att detta ökar benägenheten för rasen att kunna ta upp mera energi ur fodret än protein. Men detta ger helt klart också en ökad känslighet enligt tidigare studier, vilket kan visa sig i lösare avföring osv.
Jag ska inte skriva dig på näsan, men jag skulle vilja ha tag i dessa forskningsresultat angående islandshästens längre grovtarm. Vet du eller någon annan här inne var jag kan hitta dessa.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
3 209
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård