Islandsuppfödare - hur gör ni?

Roheryn

Trådstartare
Jag har läst ett par trådar om föl utomhus kontra föl inomhus de första dagarna/veckorna efter födelsen. Här har även diskuterats stängseltyper, eventuellt sällskap i hagen m.m., m.m. Detta har fått mig att fundera över hur mycket som egentligen skiljer i hästhållning mellan islandsuppfödare och halvblodsuppfödare. Det verkar vara ganska mycket, men nu är jag ingen expert på avel, varken av islandshäst eller halvblod...

Jag har hittills inbillat mig att de flesta dräktiga islandsston går på lösdrift i flock (MED ligghall), och att de även fölar på lösdrift i flock, samt går kvar med sitt föl i lösdriften i princip tills det är dags att skilja sto och föl åt. Om de inte flyttas p.g.a. att stoet skall betäckas igen - i så fall brukar väl sto och föl gå i flock med andra ston + föl MED hingsten?

Har jag fattat detta alldeles fel, eller stämmer det någorlunda? Ni som föder upp islandshästar, hur gör ni?

Mina ston fölar övervakade UTE. Alltför många förlorar sina föl på box. Stona behöver kunna rulla sig friskt för att få fölet att hamna rätt om det strular, och de trycker ofta upp sig mot väggen. Vi har haft levande föl-garanti förut för de ston våra hingstar har betäckt och det är minst ett föl varje år som förlorats pga inomhusfödsel. Näst vanligast är oövervakat ute - felläge eller att fölet fastnat i staket/trillar ner i dike etc.

ÖVERVAKNING ÄR ALLT men marginalerna är mindre på box. :eek:

Mina skulle dessutom knipa ihjäl sig inne!

På dagen håller jag koll i flocken i hagarna, på natten flyttar jag det aktuella stoet till en liten fölningshage i trädgården som syns från fönstren och sätter äggklockan på 30 min i taget... Fölningshagen är strömlös till fölet är torrt (då övervakar man förstås), sedan på morgonen släpps det ut på strömtråd i flocken. Vi har tjock lundexståltråd som undertråd som stoppar fölet och direkt lär det respektera strömmen ;)

Flocken och hingsten är inga problem. Att ha stona enskilt på natten är bara för att slippa gå ut och leta efter dem på 10 hektar i mörkret :o

I snitt går 9 födslar av 10 helt problemfritt men vid den tionde är det BRÅTTOM att hjälpa till på något sätt.

Tim
(som har tre fölningar i maj att vaka ut)

Liknande trådar

Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 249
Senast: Tagliabue
·
Avel Jag har skrivit i denna tråd tidigare om att jag gärna skulle vilja betäcka mitt sto. Jag har lite frågor som rör sig om kostnad, ålder...
2
Svar
29
· Visningar
2 425
Senast: lillaP
·
Ekonomi & Juridik En sk vän ringde mig i Mars & var förtvivlad över sitt dräktiga sto som stod kvar på gården hos hennes ex.make när hon själv efter...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 848
Senast: Sammet
·
Avel Nu har jag kommit i en situation jag inte hoppats på att hamna i, men tyvärr är jag här.. Jag har eget stall hemma men med dåliga...
2
Svar
35
· Visningar
4 822
Senast: Kattennizze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30