Islandstyglar

Sv: Islandstyglar

Freyr skrev:
Nej, det är de inte. De är precis lagom längd tycker jag.
Däremot är lädret inte av högsta kvalité, men de har hållit ok och jag smörjer dom rätt ofta.
Hade ett par likadanna i bättre läder i mååång år som jag köpte på islandshästkonsult på Globen ett år.

/Malin

Har tittat på TopReiters lädertyglar, men jag tycker att det är lite väl mycket pengar.. jag har de som kallas discotyglar, i gummi ifrån TR. Har dem i grå/svart. Men jag vill ha ett par med stoppar på med..

/Emma

Detta med pistolhake eller ej:
Jag har ridit med både och och vissa perioder tyckt att utan hake är bäst, men många gånger för att en instruktör tyckt detta varit bäst, när jag åter igen ridit med hake så tycker jag det käns bäst. Kan dock inte förklara varför!
Tror ändå att det är min hand som avgör, hake eller inte. Möjligtvis kan hästen man rider blir störd av att det blir "metall mot metall" ljud.. om man har en sån häst.
Har man en mjuk fin hand och man vet vad man gör så ska det inte spela ngn roll. Enligt mig!

Glömde:
Haken blir ju inte rasslande om man har en mjuk och stadig hand, möjligtvis lite mer "dingel" och "metalljud" vid helt lös tygel då!

Real_Life skrev:
Smyger in en fråga om tyglar här... :p
Har någon sett såna här tyglar som har nåt slags metall-grej som liksom tygeln "viks" in i? Inget direkt spänne utan som en liten ram med en pigg i mitten?
Jättesvårt att förklara! Men ser verkligen snyggt ut, man ser nästan inget av spännet och ganska smidigt är det också.
Någon som vet vad jag pratar om och var man kan få tag på såna?

jag sånna när jag kollade i hööks katalogen igår, hade själv sånna något år men de hade blivit så gammla så metallgrejen gick av när någon annan tjej lånade dem.:mad:

Freyr skrev:
Använder inte tyglar med metallhake. Går aldrig att få en helt mjuk kommunikation med hästens mun på det viset.

/Malin

måste bara säga att rider du med glappande tyglar eller då för har man kontakt med munnen så förstår jag inte hur det kan vara annorlunda med hakar eller spännen bara det att hakar inte snurrar sig.(det gör dom ju men de snurrar sig rätt)

Real_Life skrev:
Smyger in en fråga om tyglar här... :p
Har någon sett såna här tyglar som har nåt slags metall-grej som liksom tygeln "viks" in i? Inget direkt spänne utan som en liten ram med en pigg i mitten?
Jättesvårt att förklara! Men ser verkligen snyggt ut, man ser nästan inget av spännet och ganska smidigt är det också.
Någon som vet vad jag pratar om och var man kan få tag på såna?

menar du såna här?
4116.jpg

Jag tycker hakarna är livsfarliga :crazy:
Ett flertal gånger har de lossnat ifrån bettet. Till och med när jag skrittat på långa tyglar. Hur det nu gick till :confused:

Jag rider alltid med hakar men med vanliga BGB-spännen då pistolhakarna kan knäppa upp sig själv om den lilla "pliggen" kommer emot nåt. Jag har varit med om det några gånger oxå och det är läskigt. Men utan hakar kan man knappt rida i skog och mark! Jag använder ofta tyglarna som grimskaft, knäppta i nosgrimman när vi pausar och på kortare raster vill jag kunna knäppa loss ena sidan för att hon skall kunna beta i lite längre radie mm mm. Dessutom växlar jag ofta bett och nosgrimmor men älskar mina inridna tyglar, så dem vill jag inte växla!

Jag "bygger ihop" mina tyglar själv med vanliga storhästtyglar då alla islandstyglar är för korta för min smak. BGB-haken köper jag på byggvaruaffär och spänner fast i det vanliga spännet längs ner på tygeln!

ljung skrev:
Detta med pistolhake eller ej:
Jag har ridit med både och och vissa perioder tyckt att utan hake är bäst, men många gånger för att en instruktör tyckt detta varit bäst, när jag åter igen ridit med hake så tycker jag det käns bäst. Kan dock inte förklara varför!
Tror ändå att det är min hand som avgör, hake eller inte. Möjligtvis kan hästen man rider blir störd av att det blir "metall mot metall" ljud.. om man har en sån häst.
Har man en mjuk fin hand och man vet vad man gör så ska det inte spela ngn roll. Enligt mig!

Förutom alla anledningar som redan tagits upp har jag en till.

Största anledningen till att jag använder tyglar med hakar är att jag har fibromyalgi (mjukdelsreumatism) och det gör att jag har svårt med finmotoriken i händerna och att jag inte kan greppa tjocka tyglar.

D.v.s. jag klarar inte av att ta av och på vanliga tyglar och dessutom brukar de vara tjockare och/eller bredare.

Ett tips att ta till sig för de som har samma problem som jag.:idea:

// Cicci

*kl*
Om jag ska vara ärlig har jag aldrig funderat över att det skulle va speciella "islandstyglar", trodde alla hade såna nu för tiden...

Om det där med "glapp" som Freyr tog upp stämmer, har väl egentligen inte reflekterat över det eftersom jag nästan bara haft med hakar, kan man ju sätta små avklippta sporrremmar eller nåt mellan bettet och "haken" så kan man ju lätt knäppa loss den ändå. Jag knäpper nästan alltid loss den när vi låter hästarna sträcka på halsen sista kilometern och vi får lite motion :angel:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 622
Senast: Kajsalisa
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 319
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?