Islandstyglar

Koppen

Trådstartare
Jag undrar över hur det kommer sig att ni använder tyglar med pistolhake? Är det någon skillnad eller kan vi "vanliga" hästmänniskor använda det? :)

Sv: Islandstyglar

Tycker det är enklare. Tex. där jag har ridit så har de flesta olika favorittyglar så man byter tyglarna när man byter häst.

Louise skrev:
Jag undrar över hur det kommer sig att ni använder tyglar med pistolhake? Är det någon skillnad eller kan vi "vanliga" hästmänniskor använda det? :)

Är motståndare.. Tkr inte att metaller mot metaller funkar, och en kontakt yta på typ 5mm är bra. Det rasslar så himla mycket oxå USCH :P men så är man ju "vanlig" pponny ryttare i grunden..

Alla kan använda det men man ska ha i åtanke att metall mot metall ger en orolig mun. Inget som är speciellt bra för hästens fötroende för bettet.

Använder inte tyglar med metallhake. Går aldrig att få en helt mjuk kommunikation med hästens mun på det viset.

/Malin

Det är väl beroende på vem som sitter i andra änden av tygeln?
Jag tycker det är supersmidigt när man ska byta bett och tyglar.

foldar skrev:
Det är väl beroende på vem som sitter i andra änden av tygeln?
Jag tycker det är supersmidigt när man ska byta bett och tyglar.

Håller med dig! Är man bara lätt i handen så spelar det ingen roll.

// Cicci

Oavsett hur duktig handen i andra ändan är kan den aldrig få precis lika mjuk kontakt med munnen med haktyglar som med ett spänne på en lädertygel. Skillnaden kan tycks minimal, men den finns.
Jag säger inte att alla omedelbums skall sluta rida med haktyglar. Jag förklarar varför jag inte gör det.

Däremot kan jag använda haktygalr på unghästar då jag har tygeln knäppt i nosgrimmar eller i både bettet och nosgrimman (de veckorna det är så). Då tar man inte hästen i munnen nämnvärt och det är mycket enklare att knäppa tygeln i både bettet och nosgrimman med en hake än med ett spänne.

/Malin

Håller med Freyr till 100%. Det är såklart jättesmidigt om man vill byta tyglar - därför passar det ju utmärkt till ridskola och turriding där man snabbt vill knäppa av och på.

Visst, en lätt hand ska man ha. Men en lätt hand är inte en hand som inte håller i bettet alls, utan det är en hand som är mjuk och har ett stadigt tryck. Tycker inte man kan ha det med en rasslande hake i andra änden av tygeln, istälelt för ett bett:o

Jag tycker det är väldigt praktiskt med tyglar som har en hake eftersom att jag rider mycket i skogen och måste hoppa av hästen för att ta sig fram på vissa ställen ( över diken, genom buskar och dåligt underlag ) då tycker jag det praktiskt att enkelt kunna knäppa loss tygelt på ena sidan.

Har en kompis som hade vanliga tyglar utan hake på sin häst och struntade i att knäppa upp den när hon skulle över ett dike. Slutade med att hästen landade på hennes fot ( blev opererad efter det ) för att tygeln var för kort...
Visserligen hade det väl inte så mycket med själva tygeln att göra, men hade gon haft hake kanske hon bestämt sig för att knäppa upp istället och få längre tygel....

Jag använder tyglar med pistolhake för att de är lätta att ta av om man ska tömköra, tillexempel och när jag var på Island knäppte man av ena änden så att man kunde ha det som grimskaft också.

Smyger in en fråga om tyglar här... :p
Har någon sett såna här tyglar som har nåt slags metall-grej som liksom tygeln "viks" in i? Inget direkt spänne utan som en liten ram med en pigg i mitten?
Jättesvårt att förklara! Men ser verkligen snyggt ut, man ser nästan inget av spännet och ganska smidigt är det också.
Någon som vet vad jag pratar om och var man kan få tag på såna?

Real_Life skrev:
Smyger in en fråga om tyglar här... :p
Har någon sett såna här tyglar som har nåt slags metall-grej som liksom tygeln "viks" in i? Inget direkt spänne utan som en liten ram med en pigg i mitten?
Jättesvårt att förklara! Men ser verkligen snyggt ut, man ser nästan inget av spännet och ganska smidigt är det också.
Någon som vet vad jag pratar om och var man kan få tag på såna?

Såna har jag ett par. Tror att jag köpt dem i en vanlig ridsportaffär. Har lite pippi på att även köpa släta kandartyglar, funderar på om det är de som är sådana.

OA

jag har ett träns med pistolhake , mitt "islandsträns" som vi använder på tävlingar, då det ser mycket snyggare ut ;)

sedan har jag ett vanligt träns fast jag har nu tatt bort nos grimman på den, men den har vanliga spännen :)

Okej :)
Vet du om de har kvar såna?
De är ju supersnygga :)

Åh, tack, precis såna jag menade :)
Då är det bara att vänta på att någon ska beställa nåt så jag slipper köpa massa annat för att få tyglarna :D

Nej, det är de inte. De är precis lagom längd tycker jag.
Däremot är lädret inte av högsta kvalité, men de har hållit ok och jag smörjer dom rätt ofta.
Hade ett par likadanna i bättre läder i mååång år som jag köpte på islandshästkonsult på Globen ett år.

/Malin

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 622
Senast: Kajsalisa
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 319
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden