Islandsträns..

Salandge

Trådstartare
Finns det någon anledning till att islandshuvudlagen ser annorlunda ut motför "vanliga ridträns"? Är det isländsk tradition eller har det någon annan funktion?

*nyfiken* :)

Det är väl så att man har plockat bort en del delar som anses som onödiga (pannband och käkrem)det är väl en tradition som pga det praktiska tagits efter. Huvudlaget består alltså av sidostycken och bett i en del och en lös nosgrimma. Praktiskt när hästen har mkt man och lugg :love:

Det är väl så att på den europeiska kontinenten är det militären som till stor del hållit ridhästar och undervisat i ridning - och det har givetvis skett på militäriskt vis med ordning och reda och bestämda regler för allt. Led hästen från vänster sida, sitt upp från vänster sida (för annars är värjan ivägen!) osv, osv. Jag antar att det även funnits regler för hur utrustningen "skall" se ut, och därför ser de flesta europeiska ridträns ut på samma sätt idag. Och ridskoleelever får fortfarande lära sig sitta upp från vänster...

Titta på westerntränsen, så hittar du ju också en hel del som ser annorlunda (och snyggt!) ut.

Instämmer för övrigt med föregående talare - det är lättare med bara nackrem och lös nosgrimma (eller ingen nosgrimma alls) när man har häst med mycket man och pannlugg. Och inte trillar tränset av för det!!!

Nej inte trillar det av inte, framförallt inte om man rakar/klipper hästens man bakom öronen i samma bredd som tränsets nackstycke är då ligger det ännu bättre på plats.

Det är en ren fröjd att både tränsa och underhålla Islandshästens huvudlag.

Då hästarna på Island var arbetsdjur var det praktiskt att kunna ta av nosgrimman och låta hästen beta vid pauser. Att inte ha så många "onödiga" remmar underlättar dessutom vid hästbyte.

Aha :idea:

Har alltid tyckt att dom verkat mer praktiska! Måste dock erkänna att jag undrat om dom sitter kvar, men eftersom folk använder dom kan det ju inte vara några problem!

Har aldrig haft problem med att de inte sitter på plats, förutom med hästar som har mycket dåligt ansatta öron. Vi hade en sån unghingst och hans träns gled av, så han fick ett med käkrem och pannband.

/Malin

Jag har isländska huvudlag till alla mina hästar, även de vanliga stora som har minimalt med man och pannlugg. Det sitter hur bra som helst. :)

Enda gången ett träns har glidit av en häst var när denne stoppade framför ett hinder på en tävling, jag for över huvudet och fick med mig tränset i farten. Då hjälpte varken käkrem, pannband eller fast nosgrimma. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 754
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 524
Senast: Hoarfrost
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 734
Senast: Tora
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 361
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V