Hej! Jag rider ett islandssto på 6 år hos min granne. Dom köpte henne från ett stall med bara islandshästar för ca ett halvår sedan. Hon har varit inriden 1 år. Ägaren är skadad och kan därför inte rida så för tillfället är det bara jag som rider henne och jag har bara tid att rida 1-3 dagar i veckan. I början gick det jätte bra att rida ut på henne (Red själv). Hon var lätt att fånga i hagen, gosig och jätte snäll i stallet. Men efter ett tag började hon krångla när vi skulle ta in henne, hon stannade precis innan stalldörren och vägrade gå längre. Vi lockade, tog andra vägar in i stallet, tog med spö och allt annat vi kunde komma på. Efter ca 15 minuters krångel gick hon frivilligt in i stallet och efter det var det inga problem. Efter några uterittar till började hon bråka när vi var ute och red. Helt plötsligt så skulle hon vända och gå hem. Hon backade bara, vägrade gå framåt och om jag rörde henne med spö, häl oavsätt vad så stegrade hon men efter att ha argumenterat en bra stund gick hon framåt. Senare blev hon också svårfångad i hagen. Så fort hon såg mig komma sprang hon och gömde sig och kom jag nära så sprang hon iväg. Jag försökte det snälla sättet och jag försökte det elaka sättet. Jag provade lockhink, tog in de andra hästarna men hon bara sprang. Det är den ända hon hör såhär med(hon gör det fortfarande) eftersom att jag är den ända som rider henne och tvingar henne jobba. Under en 2 månaders period efter detta var hon jätte fin och rida och stannade aldrig men nu har det bänt tvärt. Hon springer i hagen, när vi har fångat henna låter hon inte sig ledas, när jag ska sitta upp går hon, när jag ska rida ifrån gården så tramsar hon jätte mycket, jag kommer ca 50 meter från huset sen vänder hon tvärt och om jag stretar emot stegrar och bockar hon. Hoppar jag av och ska leda henne står hon fast frusen i marken. Det ända som funkar är om jag rider med en annan häst men det kan vi ju inte göra varje gång. Tillridning är inte ett alternativ pga att ägaren inte har råd. Behöver tips för att ta hand om en envis liten donna. Tack