Islandsstång

Sv: Islandsstång

Många domare håller koll på ryttare som rider på stång, där stora hjälper kan leda till grov ridning. Ofta blir ju hjälparna väldigt förstärkta med stången, och något tygeltag som kan tyckas litet ser mycket större ut på skänklarna.

När anser ni att man kan börja använda islandsstång till sin häst? Måste hästen kunna bära sig helt innan man börjar använda det? :)

Lite funderinga bara, (inte för att jag tänker göra eller har behov av det men, rent teoretiskt liskom) skulle det gå att använda en isis-stång med dubbeltyglar? alltså en i stången och en i ringen man sätter fast sidostycket i? Går går ju men hur skulle det inverka egenltligen, ringarna där uppe är ju inte helt vanliga liskom.

Efter alla år med isisar så har jag fortfarande inte ridit med stång, förutom nån enstaka gång, har aldrig haft nåt behov elelr anledning, dock är jag van att rida på stång och dubbeltyglar från renodlad dressyr, men inte på mina isisar.

Dom är ju lite unika dom här betten, och jag föredrar att bara använda stång för att förfina hjälper såsom på tväling eller när hästen är så pass skolad att man tränar för dessa tävlingar, men är ändå intressant även om jag inte har nåt behov i nuläget.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
672
Senast: Fetaost
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 684
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar