Islandsstång

Ryver

Trådstartare
Någon som har jämfört och vet hur pass mkt bättre dom dyra (2-3000:-) betten är i jämförelse med dom billiga (400:-)?? Skiljer det mest i kvaliteten eller även mkt i själva påverkan på hästen och känslan?

Sv: Islandsstång

Absolut, de dyrare är i regel handtillverkade och även avvägda vilket gör en enorm skillnad för hästen som kan slippa ha ett bett hängdes på tungan konstant som de billigare stängerna gärna vill göra.

Vissa av de billiga kan också ha en tendens att "knyta sig" vilket gör att skänklarna inte fungerar oberoende av varandra som de bör.

Så du tycker jag ska satsa på ett lite dyrare då.. Tänkte köpa ett tre-delat. Är Topreiter ett ok bett? Var ju inte såå hutlöst dyrt , ca 1500:-...

Jag kan bara tala för egen del. Jag köpte en islandsstång på en såkallad stormarknad här i Stockholm då en kvinna jag träffat på en kurs talat så väl om den hon köpt på samma stormarknad, framförallt för den hade lite kortare stänger än den andra (dyrare) varianten. Gjorde inte detta för att vara snål, utan för att jag tilltalades av att stängerna var kortare.

Jag hann visserligen bara använda den en gång innan min häst blev dålig, men jag tyckte den var fantastisk, och funkade minst lika bra som de andra.

det du kan göra är ju att köpa det, ta hem det, pröva att (när du håller det i handen) se hur bettdelen rör sig om du rör en "tygel" i taget, kan du ju också göra med ett billigare bett. Det jag tycker att du bör tänka mest över är: varför stång? Bär sig hästen i fullständig balans och arbetar den helt under dina hjälper i harmoni?

Om svaret är ja: Behövs verkligen stången?
Om det är nej: Bör du verkligen använda stången?
Är det verkligen det allra bästa för hästen eller är det du som vill?

Du behöver inte svara på frågorna..och se det inte som ett påhopp... jag bara kommer med dom jobbiga frågorna om ingen annan gör det;) hoppas att jag kanske kan ge dig/andra något att tänka på. Om ridningen kommer bakifrån, varför ett skarpare bett?

sen vill jag bara tillägga att inget bett är ju skarpare än handen på ryttaren och jag har inget emot att ryttare som verkligen är skolade att rida på stång gör det men jag undrar i alla fall. Hur ofta är det för hästens bästa...:angel:

blev väl lite djupt kanske... Någon som fick sig en tankeställare?:grin:

Ja, den stången har fått bra kritik från ryttare med vana att rida på stång och som även känner när det blir fel. Jag tycker att det är en bra stång för vettiga pengar.

Vissa av de billiga kan också ha en tendens att "knyta sig" vilket gör att skänklarna inte fungerar oberoende av varandra som de bör.

Samt att många av den billigare varianten även vrider ut skänkeln vilket påverkar bettdelen i munnen som inte alls ligger efter munlinjen.

Om svaret är ja: Behövs verkligen stången?
Om det är nej: Bör du verkligen använda stången?
Är det verkligen det allra bästa för hästen eller är det du som vill?

Men vad är egentligen för "hästens bästa"?

Om vi skall tänka så så borde vi nog låta bli att rida alls.
Inte är det väl "för hästens bästa" som vi rider utan för att det är kul för oss som rider?

Det är kul att rida på stång, så enkelt är det.
Och inte värre än något annat tok som vi utsätter hästarna för.

Jag har en gammal budgetstång som fungerar ganska så bra.
Den är litet lång i bettdelen för visa hästar, men då så sätter jag gummiplattor på den.
Gummiplattorna gör också att hästen slipper bli nypt i mungipan av stången.
Och förr så nöp de dyra betten minst lika mycket eller mera än de billiga.

Jag har ridit på litet olika dyra och fina lånade stänger och inte är det någon större skillnad för de stackars minuter som man använder dem.
Det är ju inte ett bett som man rider runt med till vardags utan ett rent uppvisningsbett för att klämma ut det lilla sista extra ur hästen på en tävling.

Ett tävlingsprogram är ungefär 7 min långt.

Men vad är egentligen för "hästens bästa"?

Om vi skall tänka så så borde vi nog låta bli att rida alls.
Inte är det väl "för hästens bästa" som vi rider utan för att det är kul för oss som rider?

Det är kul att rida på stång, så enkelt är det.
Och inte värre än något annat tok som vi utsätter hästarna för.

Jag har en gammal budgetstång som fungerar ganska så bra.
Den är litet lång i bettdelen för visa hästar, men då så sätter jag gummiplattor på den.
Gummiplattorna gör också att hästen slipper bli nypt i mungipan av stången.
Och förr så nöp de dyra betten minst lika mycket eller mera än de billiga.

Jag har ridit på litet olika dyra och fina lånade stänger och inte är det någon större skillnad för de stackars minuter som man använder dem.
Det är ju inte ett bett som man rider runt med till vardags utan ett rent uppvisningsbett för att klämma ut det lilla sista extra ur hästen på en tävling.

Ett tävlingsprogram är ungefär 7 min långt.

Jag ville bara att man skulle fundera lite;) Det var som sagt inget påhopp utan bara en fundering jag har. Om man bara har stång på tävling - fine, börjar man ha det för att få hästen att gå "i form" bör man kanske fundera på om man ska lösa problemen på annat sätt? Jag gillar att tävla och jag vet att hästen ofta skulle ha de bäst om vi inte red alls utan bara jobbade från marken. självklart är man rätt självisk i all ridning, i alla fall till viss del. Är själv inget proffs, men har lång erfarenhet av både islandshästar och andra hästar. Jag tycker att man bör i alla fall bör tänka över varför man använder ett skarpare bett och om man verkligen behöver det för att uppnå sitt syfte. Eller om man kan lösa det sista på annat vis.

tyvärr ser man för många på tävling och kurser som faktiskt inte är skolade korrekt i att rida på stång och använder stången för att lösa problem som de inte kunnat lösa med vanligt bett. Kan inte säga att jag tycker att det är ok. Tycker du?

Jag ser inte ner på att någon rider på stång, kandar, eller andra med hävstångseffekt om det sker korrekt. Men jag har huvudet fullt av tankar som jag bara ville dela med mig av.. (som jag sa, lite djupa tankar kanske)

jag fick ju en reaktion i alla fall....;)

... använder stången för att lösa problem som de inte kunnat lösa med vanligt bett. Kan inte säga att jag tycker att det är ok. Tycker du?

Nej absolut inte.
Stången har man för att antingen maskera ett problem eller för att kunna ge så osynliga hjälper som möjligt.
Den löser inga problem utan skapar i stället ofta problem.
Problem som man får lösa hemma tills nästa gång det är dags för tävling.

Bra sagt! Typ så kommer jag att använda det, på tävling och ibland hemma. Inget jag kommer använda dagligen... Det vi jobbar på hemma sker på tredelat tränsbett. Hon blir mkt mer lyhörd och känsligare på skarpare bett, så det är det jag vill åt just på banan.

lån av knapp*
Onödigt att starta en ny tråd för att ställa en fråga, så jag hoppas att någon kan svara här;)

Jag rider oftast på vanligt tredelat bett, bara någon gång varannan månad som jag rider på rakt-pelham. Min häst är mjuk och uppmärksam på vanligt bett men ibland är det roligt att pröva något nytt. ( Jag upplever att min häst blir lätt i framdelen utan att sänka ryggen när jag rider på bettet, men det kanske inte alls är så?) Annars kan hästen bli lite framtung, men det är sällan.

Mit pelham är lite stort och jag har därför tänkt köpa ett nytt, nu till frågan. Vad ska jag köpa, pelham, islandstång? eller kanske något annat.
Jag kan ärligt säga att jag inte kan så mycket om just hävstångsbett och hur de faktiskt påverkar, så det bästa kanske är att inte använda det alls?:cool:

Rakt bett har jag ocks ett hemma, men jag upplever att hästen blir "seg" och oppmärksam i munnen på det bettet.
Behov vet jag inte. ..
Följd fråga, när är man i behov av ett stång-bett? är det bara om hästen är svår att stanna eller är det nödvändigt att använda det då och då om man upplever att hästen går bra på det?;)

Rakt bett har jag ocks ett hemma, men jag upplever att hästen blir "seg" och oppmärksam i munnen på det bettet.
Behov vet jag inte. ..
Följd fråga, när är man i behov av ett stång-bett? är det bara om hästen är svår att stanna eller är det nödvändigt att använda det då och då om man upplever att hästen går bra på det?;)

För att anknyta till det första du skriver, om hästen blir seg i munnen så måste man först och främst titta på sin egen ridning.

När man behöver ett stångbett? Faktiskt väldigt sällan, till tävlingar när man vill rida hästen med ytterst små hjälper te x. Men då krävs att hästen är så skolad att den lyssnar på bettet, att använda stångbett som nödbroms är inget att rekommendera.

Prins trivs inte alls på rakt. Han trivs på det mesta, men inte rakt. Hack, bett, rakt pelham (tror iofs det är att "friheten" han gillar där)

Det är enbart på det raka bettet som min häst blir seg i munnen, i övrigt är hon väldigt fin i munnen, som jag skrev i första inlägget, Så jag antar att det inte är ridningen det är fel på (iaf inte i just den situationen ;) )

Målet är väl att rida med väldigt små hjälper hela tiden, även hemma? Alltså borde det ligga mer presition bakom ridningen om man rider på vanligt bett vid tävling och ändå använder små hjälper. Påverkar det domarna vad man rider på för bett?
(nu svamlar jag bara,allmänt sådär:angel:)

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
672
Senast: Fetaost
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 684
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar