Islandsstång och g-boots

L

LisetteJohnsson

Kan någon som har koll svara på detta, är ny inom tävlingsområdet och har lite frågor.

Jag ska ställa upp i femgång nu i helgen som kommer och undrar ifall man får ha g-boots. Antar att man får det, men är det vanligt att man rider med G-boots i pass?

Och likadant med islandsstångbett, är det bara när man ska rida i öppen klass eller är det om man har öppenklass på ryttarlicens? Har jag fattat det helt skruvat?

Tacksam för svar :)

Sv: Islandsstång och g-boots

Stångbett får du ha från öppen klass och uppåt, dvs du måste tävla i öppen klass och inte i lätt klass. Ja du får ha G-boots, se upp så att de inte är för tunga.

Du får endast ha islandsstång i öppen klass. I stort sätt alla bett är tillåtna i öppen klass. Rider du lätt klass så måste du ha tränsbett. Även om du har license för öppenklass så får du inte använda stång om du ställer upp i en lätt klass

Finns många som använder G-boots i femgång och de är tillåtna i alla klasser. Dock får INGA boots väga mer än 240g. (för säkerhetes skull så använd max 230g, är de bara ½gram för tunga så diskas man, man får tänka på att eventullt smuts och små sten kan göra bootsen tyngre)

App app app! 250 g är max.

Och det finns bara öppen klass i femgång.

App app app! 250 g är max.

Och det finns bara öppen klass i femgång.

Det finns även en lätt klassvariant under benämning F3.

Klasser
Följande klasser som finns i FIPO räknas som lätta klasser. Alla har rätt att delta. Ingen uppklassning gäller.
T5, T7, T8 (olika former av lätt tölt)
T6 (lätt T2)
V5 (lätt fyrgång)
V3 (lätt fyrgång med mellantempo till ökat tempo tölt i sista momentet)
V4, V6 (lätt fyrgång även med bedömning på övergångar)
F3 (lätt femgång men endast två försök passläggning i uttagning tillämpas i Sverige)

Så jag har förstått det så är F3 nu borttaget? Eller har det blivit ändrat igen? Har pratat med domare om detta och de har sagt att den är borttagen, men såg trots allt en officiell tävling som hade med klassen. Snurrigt!

Ja alltså den finns ju med i FIPO, sedan är det nog upp till arrangören om man vill ordna en sådan klass eller inte. I de flesta fall struntar man i det eftersom erfarenheten talar för att man har en liten täckning i grenen och ibland inte fler ekipage än att samma sedan rider final vilket verkar onödigt eller så får man inte ens ihop till en final. Inte så kul för de som tävlar.

Jag har också bestämt hört att F3 är borttaget. FIPO har väl inte hunnit göra en ändring ännu. Eller så är det bara borttaget ur det svenska tillägget?

Som ovan skrivet får du rida med nästan alla olika bett i öppen klass bara dom är anpassde för ändamålet...t.e.x kan du inte komma in med ett speciellt westernbett..
G-boots är väl det allra vanligaste att rida i nu och dom får inte väga mer än 250 g. Beroende på vilka gram du har beror på hästen. Jag behöver ha ganska tunga på min femgångsvallack i passen då han tiltar, går lite på framdelen efter ett tag så jag behöver väga upp honom tills han har funnit den rätta styrkan. Det är helt från individ till individ och extriört. På mitt sto behöver jag inte ha någon tyngd alls utan hon springer mycket bättre utan tyngd och hon är ändå mer otränad än min vallack. Så det är väldigt olika. Rådfråga gärna nån duktig instruktör som rider mycket femgång och pass själv och visa gärna hästen och fråga vad människan tycker... Det är mitt råd.
Hoppas det går bra för er!

Jag har också bestämt hört att F3 är borttaget. FIPO har väl inte hunnit göra en ändring ännu. Eller så är det bara borttaget ur det svenska tillägget?

Detta var ur det svenska tillägget från i år.

Ja alltså F3 är ju en felaktig beteckning med tanke på att man endast har 2 försök i passläggningarna, men nu kommer en sådan gren att ordnas på din kommande tävling och den är således en F2 i lätt klass. Vad man kan se är att man skrapat i hop en gren med junior/YR samt senior av totalt 9 ekipage.

Som ovan skrivet får du rida med nästan alla olika bett i öppen klass bara dom är anpassde för ändamålet...t.e.x kan du inte komma in med ett speciellt westernbett..
G-boots är väl det allra vanligaste att rida i nu och dom får inte väga mer än 250 g. Beroende på vilka gram du har beror på hästen. Jag behöver ha ganska tunga på min femgångsvallack i passen då han tiltar, går lite på framdelen efter ett tag så jag behöver väga upp honom tills han har funnit den rätta styrkan. Det är helt från individ till individ och extriört. På mitt sto behöver jag inte ha någon tyngd alls utan hon springer mycket bättre utan tyngd och hon är ändå mer otränad än min vallack. Så det är väldigt olika. Rådfråga gärna nån duktig instruktör som rider mycket femgång och pass själv och visa gärna hästen och fråga vad människan tycker... Det är mitt råd.
Hoppas det går bra för er!

Tack det ska jag absolut göra :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag går och funderar på mitt lilla byggprojekt, men kommer inte vidare. Känner mig lat som inte kommer till skott. Samtidigt är det så...
Svar
4
· Visningar
781
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 268
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok …”Först kommer ingenting, sen ingenting, sen allt på en gång.” Fast jag tycker nog mer att det känns som att jag är en slangbelleboll...
Svar
16
· Visningar
1 508
Senast: Parat
·
Hästmänniskan hej Jag är helt ny här och har nästan 0 erfarenhet av hästar, har egentligen inte vart intresserad alls, nu ska vi bygga hus en bit...
2
Svar
35
· Visningar
3 508
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar