Islandsstång, hur gör man?

Leikna

Trådstartare
Hallå!
Ja, hur gör man? Hur rider ni på islandsstång? Jag fick nämligen erbjudandet om att rida en häst på stångbett nu i veckan, men jag har aldrig ridit på stångbett förut... Men jag har ridit i 10 år, och någon gång måste ju vara den första:)?

Är det olikt andra bett? Hur rider ni på stångbett?
:)

Sv: Islandsstång, hur gör man?

Precis, och behöver förhållningar göras med/i handen så är dom mycket små. Alla rörelser med handen i en stång förstärks flera gånger om.

Okej :)!
Varför rider ni på stång? Anser ni att det är "elakt" mot hästen, eller tycker ni att era hästan svarar bra på det? :)

Jag rider inte på stång, anser inte att jag har en tillräckligt utbildad häst för det och dessutom har man bara nytta av den inom tävlingssammanhang.

Mitt senaste svar va inte menat bara till dig, men nu vet jag vad du tycker i alla fall.

Någon annan som rider på stång utöver tävlingar? :)

Jag använda stångbett några enstaka gången på min förra häst för att hjälpa han på traven att kunna slappna av i nacken, behövdes kanske 3-4 gånger sen va det problemet ur världen. Har inte behövt använda stångbettet efter det :)

Jag har testat stång på min förra häst ett par gånger. Var han ordentligt lösgjord innan på vanligt bett och vi hade ett fint samspel kunde stången ge det lilla extra "finliret". Var han stel (vilat någon dag innan) så blev det betydligt sämre istället.

Elakt mot hästen är väl helt beroende på hur man använder den. Använder man stång för att man inte kan kontrollera hästen annars tror jag att man börjar i fel ände.

Hästar som är rätt tränade blir oftast bättre med stångbett och hästar som är feltränade blir sämre.

Innan man börjar rida med stångbett kolla igenom dig själv och din häst:
- Har du bra balans?
- Har du en mjuk och följsam hand?
- Har hästen ett bra förhållande till bett i vanliga fall, stångbett ska inte användas som en starkare broms.

Om du inte har bra balans och en mjuk och följsam hand kommer du hela tiden störa hästen - detta gör du även med vanligt bett med men tanke på att stångbett är mycket skarpare och känsliga för förhållningar kommer hästen störas av detta mycket mera.

Bra att första gångerna man rider med stångbett - gör det inför instruktör som kan bettets uppbyggnad och funktion och börjar från marken för att kunna se reaktionerna hos hästen.

Men sant att säga när allt klaffar är det riktigt roligt att rida med stång :)

Lycka till!
Mvh. Petronella

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar