Islandssadel till Kort Frieser.

kitty79

Trådstartare
Jag har en Frieser gosse på 5 år som jag letar sadel till.
Har nu hört från en del att jag bör kanske kolla på islandssadlar till honom då han är så kort.Vi har haft en sadelutprovare ute,men det blev inget vidare resultat.Jag kan verkligen inget om islandssadlar övh..

Sitter jag i en klassisk dressyr med djup sits så behöver jag ha 17½ minst.
Hästen är ganska vid,dock så har jag inte fått reda på hans grader,då utproaren tyckte att det var "onödigt" att veta det.

Jag bifogar några färska foton.
32858736.jpg

Inte så snygg bild ,men den fyller väl sin funktion hoppas jag ;)

Sv: Islandssadel till Kort Frieser.

Ingen som har en ide om i vilken ände jag ev.skulle börja leta? Specifika märken osv ?

Jag skulle kolla Globus Gloi, största strl tror jag är 38 och de finns ju i sitsstrl som säkert passar dig utan att sadeln blir för lång. Jag är såld på Gloi själv och den jag hade i just 38 låg toppen också på grannens korta men breda hbl och den låg så himla bra så hon köpte sig en sån hon också.

Edit Snygg häst måste jag tillägga :)

Det kan nog ta sin lilla stund att hitta sadel till den ;)

Islandshästsadlar är inte alltid kortare än andra tyvärr. Vilken prisklass letar du i?

Jag hade börjat med att prova:

Kent&Masters
Sankey
Jensen
Jeffries
Silhoette
Exselle
Globus Gloi

Skulle du kunna tänka dig att prova bomlöst så kan nog StarTrekks dressyrmodell vara ett alternativ.

kl
Tack för svar!
Ja ,jag är rädd för att jag kommer bli gråhårig och hästen med innan vi hittar en sadel.
Han har typ alla fel ,långa bogblad,sadelläget mitt på magen,kort rygg
Men han är väldigt trevlig ialf ;P

Prisklassen är väl någonstans runt 10.000 ,köper gärna fint beg.Kommer ju med sörsta sannolikhet få byta sadel inom en ganska snar framtid.
Han kommer växa en god stund till.

Jag är ett stort fan av Jeremy Rudges dressyrsadlar, de kan fås både korta och breda. Jag har haft en wide Jeremy Rudge MF dressage som enligt min uppfattning var jättebred och min 17" sits kändes mer som en 17,5". Jag har nu en medium wide JR Prizewinner, också 17", men den är mer normal i sitsen. Prizewinnern är den kortaste av dem. Nya kostar de bortåt 20.000, men det finns ganska gott om begagnade på marknaden från ca 7.000 och uppåt. Prizewinnern annonseras ibland som "PW". Det kan vara bra att veta.

Väldigt fin kvalitet på lädret och mjuka och sköna i sitsen. Smal midja och båda modellerna har korta knästöd som jag tycker är alldeles lagom stora, och man sitter korrekt i dem. Dessutom är underkåpan lite bakåtskuren på dessa modeller vilket ger lite extra bogfrihet.

Väldigt svårt att avgöra utifrån bilderna vad som skulle passa, men flera firmor lånar ut begagnat på prov. Jag PM:ar dig.

Senast ändrad:

Jag har ett par Stübben focus med olika bomvidd som jag tänkte prova på min frieser när det blir dags att rida in. Den lite smalare kan nog funka som inridningssadel och den extremt vida kan nog bli vettig lite senare.

De ligger (i mina ögon) rätt högt i nypris dock.

Ja många fina dressyrsadlar finns ju att hitta. Men om du vill ha en flatare men ändå bra sadel att sitta i är jag jättenöjd med Kentaur Kari sadeln jag har. Den är en av de kortaste 17 1/2 jag testat, och jag får bra med plats i den.

Men det finns ju massa andra märken, jag har inte testat Eques Sella men tycker de ser jättefina och bra ut. Den finns i olika bomvidder och sitsstorlekar. Kanske skulle vara ngt till din fina häst!

Googla på dessa så hittar du bilder!

Jätte fin häst du har ! Jag har en
Fryso till min Frieser det är den bästa
och skönaste sadel jag har haft. Har
även en Wellington elite som passar bra.

Min förra nordsvensk såg ut ungefär som honom i kroppen.
Till honom hade jag en Crown Jessica som låg riktigt bra.

delvis kl
Tack för alla svar!

Kan kanske tillägga att jag har mätt och trixat lite och från bogbladskant till sista revben är han 47 cm -vilket då ger ett sadelläge på 42 cm....
Jag är 173 cm lång med långa ben ,måste förmodligen ha en 17 kanske 17½ om det är djupt säte.

Försökte ta ut hans grader och det är ca 100-110 (hade ingen gradskiva)

delvis kl
Jag är 173 cm lång med långa ben ,måste förmodligen ha en 17 kanske 17½ om det är djupt säte.

Jag är 170 cm och rider i 15 tum Stübben focus. Hamnar i rätt sits och skänkelläge på den.Men som sagt, nya är de rätt dyra. Jag hade tur och köpte en på utförsäljning (utgående färg) för 15000kr ny. Men det var tur.

jag har en extremt kort o bred (läs fet) islänning som jag just har köpt sadel till.. det blev en Tekna island. den kan vara värd att prova. under 6000:- för en ny sadel!:D

Vi provade en tekna (dressyr varianten) på honom,enligt utprovaren så låg den bra,men jag tyckte att den var lite för takformad för honom.
Sen måste jag erkänna att jag tyckte att den var stenhård :o att sitta i ,men islandsvarianten kanske är trevligare,men det är ett väldigt humant pris!
Och en stor fördel att de är omvärmingsbara också.

Kryddelyd-Jag är inte bara lång ;) Har en rumpa också :O

dressyrsadeln och islandsmodellen är två helt olika sadlar.. finns inget på dom som är lika tycker jag.. jag kan inte ens sitta i en dressyr men jag älskar min island...

kl
Har tittat lite på EQUES Sella X-change sadlarna ,de verkar ju lovande flexibel bom och kort anläggningsyta...

Vi letar fortfarande....
Har haft en star trekk dressyr hemma och provat.Verkar fungera men jag vill nog ha mer stöd för skänkeln.

Funderar på att Beställa en Eques sella och prova, blev dock lite orolig då jag hörde att bossorna skulle vara takformade,har mejlat en åf och frågat de svarade att bossorna är såpass mjuka att de formar sig efter hästen.Någon här som har egen erfarenhet från sella sadlarna? Funderar också på sklillnaderna mellan kosmos och sella. Den nya levis såg också intressant ut,men den är hela 49cm i anläggningsyta en en åf.

Liknande trådar

Islandshäst Är nybörjare på islandshäst och köpte min första islandshäst i april. Tävlar en del med henne och ambitionen där är givetvis att bli...
Svar
8
· Visningar
4 035
Senast: pulkaskurk
·
Western Jag har började för ett tag sedan med klassisk ridning, och skaffade mig en dressyrsadel (Barefoot London Dressage, 7295 kr inkl. alla...
2
Svar
29
· Visningar
2 381
Senast: Grålly
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 940
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka