Islandsridbyxor

kvandi

Trådstartare
Vad tycker ni, är de dyra märkesridbyxorna för islandshästfolk bättre än de billiga? Det verkar ju vara samma material i de som kostar 2000 som de som kostar mindre än 1000:-, är de mer hållbara ändå? Eller är det bara märket man köper?

Lönar det sig att köpa ett par betydligt dyrare "märkesridbyxor" än att köpa ett par av billigare märke? Om manrider mycket och sliter på byxorna dvs...

Berätta gärna vad du har för islandsridbyxor och om du är nöjd med dess hållbarhet?

/Kvandi- på ridbyxjakt...

Sv: Islandsridbyxor

Jag sliter mkt på mina byxor och har valt att ha billigare byxor bla för att jag arbetar mkt i dem och skor hästar och stängslar bla och då är det så himla lätt gjort att det blir ett litet hål oavsett kvalitet på byxan. Det känns ju vansinnigt mkt tråkigare att råka riva sönder en 2000 kr byxa på en avklippt söm än en 750 kronors.

Jag har två st från hööks och trivs jättebra i dem, de har hållt länge trots mkt användande kostade runt 1000-lappen i inköp. Jag har även ett på Jacson, Embla tror jag de heter, jag gillar inte riktigt passformen på dem men det beror ju på hur ens kropp ser ut...De kostade 750 kr.

Min mamma däremot köpte sig ett par dyra byxor (sonnenreiter) hon tycker att de är jättesköna men redan efter ganska lite användning har de blivit rejält noppriga, känns inte riktigt prisvärt!

jag har bara ett par, och rider ca 2-3 ggr i veckan.de har hållit jättebra nu i 2 år.helt hela o inga noppor.de är från finska MA-NU och man får dem måttbeställda till samma pris,så de sitter fint. skulle vilja beställa nya,men enda minuset är att de har lite tråkiga färger.men helt klart jätteprisvärda.kostade 1000:-

Har de billiga från hööks. De är super (dock långa i benen om man har korta ben). Men de har hållt i över 4 år nu. Och inte enbart ridning utan allt möjligt.

Jag har tre par jodphursbyxor. De dyraste, Catago kostade 600 på rea. De andra är från Börjes och Hööks. De är fräscha efter flera år så jag håller mig nog till relativt billiga. De dyra är säkert bättre kvalitetsmässigt och har längre livslängd, men eftersom de billiga är hållbara och sköna känns det prisvärt. Börjes är dock korta i benen om man är långbent.

Hööks byxor är kanon. Har ett par som jag köpte för ett par år sedan som ser ut som jeans och ett par sedan förra året av de grå som även säljs nu. Båda har hållt kanon och ser fortfarande frächa ut.
Jag har även ett par Jackson som inte känns lika bra i tyget och passform. De känns för strechiga men det är väl personligt vad som passar och vad man trivs med. Har aldrig köpt svindyra ;-)

Har från de flesta märkena. Lever på hästryggen och i stallet, rider i vanliga fall i snitt kanske 50-60gånger i veckan plus allt annat som göras skall på en hästgård.Dyrare alternativ:
Ástund har dom bästa ridbyxorna i passform. Nu kommer du att sluta med läderskoning (på de knäskodda) och gå över till konstläder. Minuset som har varit nu är lädret som blir stelt efter tvätt och kräver omvårnad (som dom inte får hos mig..) och dessutom tar de tre gånger så lång tid för dom att torka när dom tvättats eller blivit blöta ute (sker ofta på island)... Hållbarheten är helt okej, blir lite noppiga efter många tvättar (mina går i tvättmaskin minst en gång i veckan..) Håller iallafall ett och ett halvt år i min användning...
Sonnenreiter - också okej - dock så säljs inte min favoritmodell längre, svarta vanliga knäskodda. Dom är kanon! Håller ca. 2år med min användning.. Har även helskodda och dom är fina också - men jag trivs inte i helskott så dom används inte så ofta ;)
Top reiter - kanonbyxor, dock trivs jag inte i passformen på dom (för tjocka ben..) men dom har kanonkvalitet..
Billigare alternativ:
Börjes- Har ett par från dom, supersköna och okej fina, misser sin svarta färg rätt fort, blir lite dassiga i färgen men håller bra. Dragkedjan var dock kass och fick bytas ut fort...
Hööks - Jag trivs inte i passformen men dom är okej.. Har dock inte haft ett par tillräckligt länge för att kunna tala om kvaliten - använde dom bara några få gånger - trivdes inte..
Impact - mycket prisvärd byxa - säljes på vissa ställen i Sverige - den vanligaste byxan här på Island. Okej passform, finns både med vanliga och långa ben. Kostar ca. 600:-

Lycka till i hästbyxletandet :) Det är en djungel :D
//Petronella

Personligen tycker jag att de priser som en del tar ut av ridbyxor som vänder sig mot islandsryttare är horribla.

En av "Sta´ns" bästa affärsidéer för en människa som kan sy och tycker det är roligt är väl att sy bra kvalitets ridbyxor för islandshästmänniskor..

Med de priser som de tar för de byxorna så kan en människa som kan sy, sy i världens bästa stretchigaste , hållbaraste tyger och få en mycket god timpenning även med svenska mått mätt samtidigt.

Jag säger inte att det är lätt, men nu med alla entreprenörskapsutbildningar och bra textil-utbildningar i Borås bla så hoppas jag verkligen någon läser detta och börjar fundera och bli inspirerad .... Jag vägrar att köpa sonnenreiter för nästan 2000 kr ...ska jag köpa så dyra ridbyxor så skulle jag uppskatta om de åtminstone gynnade svensk industri eller textil-företag....

Tyvärr kan jag inte sy själv... jag har en annan utbildningsinriktning , veilket innebär att jag har tyvärr inte jobbat med mode heller... Lycka till... Jag lovar, lovar, lovar att köpa en ridbyxa som har Sverige som bas... Åtminstone en , sen måste ni vara bra oxå... Men det är ju självklart... :D ...

Har du vägarna förbi Ge-Kås i Ullared så kolla deras sortiment. Jag köpte två par där för drygt fem år sedan och de använder jag fortfarande, dock är de lite korta i benen tyvärr men helt ok ändå.
Sedan gillar jag faktiskt hööks ridbyxor, jag har den modellen som fortfarande säljs som är oskodd, jag använder långa chaps när jag har dem så jag bryr mej inte om att de är oskodda. De har jag haft i några år och de ser nästan nya ut fortfarande.
Jag har ett par från börjes också men jag gillar inte deras passform riktigt. Deras skoning har också en tendens att bli som sammet när den blir sliten, annars är de snygga.

Jag har mountin horse.. Två olika modeller.. Jag har också två andra som jag inte minns namnet på nu.. Hur som helst ligger mina ridbyxor I prisklass 500-800kr

Personligen tycker jag att de priser som en del tar ut av ridbyxor som vänder sig mot islandsryttare är horribla.
Men jodphursbyxor används inte bara av islandsryttare.
Det jag saknar är fler modeller som är knäskodda. (gillar inte helskodda och vill inte ha tygskoning) På Hööks är det bara herrmodellen som är knäskodd. Nu passar de bra till mina långa ben, men fler att välja mellan skulle jag gilla.:)

Jag har ett par Cavallo med skoning från knät och ner. Supersköna och håller in där det behövs.:angel: De kostade 2000:- för två år sedan. De är nästa som nya ännu. Det enda par jag har och de används 4-5 dagar/v.

Har ett par Topreiter, ett par Sonnenreiter och ett par från Hööks.
De från Hööks är faktiskt obekvämast, tycker de skaver i midjan. De från Topreiter är sköna, men de från Sonnenreiter är bäst! :love:
De var dyrast men helt klart värt sitt pris! Har haft dom i 4-5 år och dom håller än, dock har dragkedjan gått sönder så den måste jag laga. De är i stretchmaterial och skodda från knäet och ner- älskar dom! :laugh:

Jag tycker Sonnenreiterbyxorna är på tok för ostretchiga och en modell jag haft hade stenhård söm mitt i grenen, oskönt. Kommer inte att köpa det märket något mer efter dessa två försök, för dyrt och obekvämt. Dock är de hållbara men det kan ju bero på att de inte används...

De skönaste byxorna jag har är något totalt okänt, jättebilligt anonymt märke. Inköpta på Globen för 298 kr förra året. Tyvärr minns jag inte i vilket stånd och märket står inte i byxorna för jag skulle gärna köpa flera.

Ni som gillar Topreiter, hur stretchiga är de? Det är nog jobbigt att komma upp på hästen utan motsträviga byxor:devil:.

Jag använder skobyxor hela dagarna. Har eller har haft från ,börjes ,sonnen reiter dakota,Hööks och mina favoriter Isabell Whert. Dom sämsta,skön passform men usel kvalite`,det är dakota byxorna blev noppiga och slets hål i skoningen absolut snabbast.Ändå är det nog dom enda jag varit rädd om ! IW byxorna ser ut som nya trots att dom är ljusa! Tyget är behandlat för att stå emot fläckar och det funkar!

Jag har haft två Jackson , och båda har fått mig att "gråta" när dom nötts slut (sönder på knäna). Jättesköna verkligen. Sen har jag att par Horka manchester men dom håller ännu :D för jag har växt ur dom:devil:. Också jättesköna med riktigt läder också.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 898
Senast: lizzie
·
Utrustning Har nu gått igenom flertalet dyra märken som inte vill hålla. Börjar fundera på om jag fått måndagsexemplar allihop eller om de helt...
Svar
13
· Visningar
2 427
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Efter att ha slitit på samma rid-/stalljacka i många, många år inser jag att den kommer att behöva bytas ut inom kort. Jag har tittat...
2
Svar
33
· Visningar
5 562
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst