Jag har ju nästan bara träffat islandshästar på just turridningsstall och det är dom erfarenheterna jag har av dom, lugna och tåliga och följer efter varandra som det dom är lärda till att göra. Sen håller jag med om att det ser lite fel ut när stora ryttare rider dessa små, men det är ju min personliga åsikt bara. Dom kanske tycker det är proportionerligt i deras mått.
Däremot så har jag lite svårt för islandshästmänniskors attityd till andra raser, jag har tex velat kolla på ett flertal islandsstall då jag gillat hagarna, träningsmöjligheterna osv men fått till svar att nej, vi vill inte ha andra raser här. Det har hänt i tre stycken olika stall. Liksom okej, då blir jag lite sån att vad är det för speciellt med denna udda ras som uppenbarligen inte alls är som andra raser. Jag kommer aldrig förstå varför dom inte välkomnar andra raser i deras stall. Vi hade tex en islänning i vårat lösdrift och det gick hur bra som helst. Dom är ju trots allt hästar. Visst, kan hålla med om att min häst hade sett stor ut jämfört med dessa små, men det borde inte spela någon roll, och min häst fungerade utmärkt i flockar så det är inte det.
Jag har bara helt enkelt svårt för att se vad som är annorlunda med dom gentemot dom flesta andra raser som ju faktiskt har en hel del inriktningar inom sina raser. Det är ju inte ovanligt.