Islandsponny? Nä, tror inte det

Men vad är det som just den kan erbjuda mer än tex någon annan ras? Som "min" ras som har inriktningar inom både körning, dressyr, hopp, fälttävlan, säkert även turridning om man vill det. Vad är det liksom dom kan erbjuda som inte en annan ras kan?

Förutom det då att dom har mera gångarter.
Eftersom jag inte har en islänning så vet jag ju inte vilka fördomar ni möter som har en, men min jag blir ärligt förvånad om det är just att de skulle vara gulliga ponnysar ...jag har ridit en hel del islänningar och upplever det finns samma mångfald som hos de flesta raser. En kompis hade en ett tag som var kul men stark och het och rejält stor. Det jag personligen inte gillar är just storleken. Jag tycket att de allra flesta är för små och att ekipagen ofta ser oproportionerliga ut

Eftersom jag inte har en islänning så vet jag ju inte vilka fördomar ni möter som har en, men min jag blir ärligt förvånad om det är just att de skulle vara gulliga ponnysar ...jag har ridit en hel del islänningar och upplever det finns samma mångfald som hos de flesta raser. En kompis hade en ett tag som var kul men stark och het och rejält stor. Det jag personligen inte gillar är just storleken. Jag tycket att de allra flesta är för små och att ekipagen ofta ser oproportionerliga ut
Jag har ju nästan bara träffat islandshästar på just turridningsstall och det är dom erfarenheterna jag har av dom, lugna och tåliga och följer efter varandra som det dom är lärda till att göra. Sen håller jag med om att det ser lite fel ut när stora ryttare rider dessa små, men det är ju min personliga åsikt bara. Dom kanske tycker det är proportionerligt i deras mått.

Däremot så har jag lite svårt för islandshästmänniskors attityd till andra raser, jag har tex velat kolla på ett flertal islandsstall då jag gillat hagarna, träningsmöjligheterna osv men fått till svar att nej, vi vill inte ha andra raser här. Det har hänt i tre stycken olika stall. Liksom okej, då blir jag lite sån att vad är det för speciellt med denna udda ras som uppenbarligen inte alls är som andra raser. Jag kommer aldrig förstå varför dom inte välkomnar andra raser i deras stall. Vi hade tex en islänning i vårat lösdrift och det gick hur bra som helst. Dom är ju trots allt hästar. Visst, kan hålla med om att min häst hade sett stor ut jämfört med dessa små, men det borde inte spela någon roll, och min häst fungerade utmärkt i flockar så det är inte det.

Jag har bara helt enkelt svårt för att se vad som är annorlunda med dom gentemot dom flesta andra raser som ju faktiskt har en hel del inriktningar inom sina raser. Det är ju inte ovanligt.

Jag har ju nästan bara träffat islandshästar på just turridningsstall och det är dom erfarenheterna jag har av dom, lugna och tåliga och följer efter varandra som det dom är lärda till att göra. Sen håller jag med om att det ser lite fel ut när stora ryttare rider dessa små, men det är ju min personliga åsikt bara. Dom kanske tycker det är proportionerligt i deras mått.

Däremot så har jag lite svårt för islandshästmänniskors attityd till andra raser, jag har tex velat kolla på ett flertal islandsstall då jag gillat hagarna, träningsmöjligheterna osv men fått till svar att nej, vi vill inte ha andra raser här. Det har hänt i tre stycken olika stall. Liksom okej, då blir jag lite sån att vad är det för speciellt med denna udda ras som uppenbarligen inte alls är som andra raser. Jag kommer aldrig förstå varför dom inte välkomnar andra raser i deras stall. Vi hade tex en islänning i vårat lösdrift och det gick hur bra som helst. Dom är ju trots allt hästar. Visst, kan hålla med om att min häst hade sett stor ut jämfört med dessa små, men det borde inte spela någon roll, och min häst fungerade utmärkt i flockar så det är inte det.

Jag har bara helt enkelt svårt för att se vad som är annorlunda med dom gentemot dom flesta andra raser som ju faktiskt har en hel del inriktningar inom sina raser. Det är ju inte ovanligt.
Har liknande erfarenheter. Tyvärr tycks en del islandsryttate ha en tendens att vilja hålla sig endast till andra islandsryttare, men så är det nog även inom andra grupper inom hästvärlden oxå tyvärr...
Jag brukar dock rekommendera de som vill lära dig rida som vuxna att testa just islänningar. Det är trots allt ofta lättare att börja med en mindre häst speciellt om man är lite rädd och osäker . En häst på 400 kg och 140 cm är i regel lättare att rå på en på 600 kg och 170 cm ... Jag har själv ett sto med mkt power och vilja på 150cm och om hon hade varit +20cm och + 200 kg hade hon varit lite too much för att vara kul ..

Jag tror man kan vända på det och säga att dom flesta islänningar fungerar utmärkt i flock men det tycker jag tyvärr inte att storhästarna gör...

Enkelt förklarat, man bli bra på det man tränar. Det går utmärkt att syssla med lite av varje, men det innebär att man eller hästen bli mångsidig men medioker i det man utövar.

Hästen blir i så fall tävlingshäst i det du tränar, att gångarts träna samtidigt ge sig ut på långtur vore samma sak som att be en sprinter träna maraton och tro att man blir fortsatt duktig som sprinter. Det blir man inte.

Jag håller inte alls med dig där. Även en sprinter tränar ju uthållighetspass..
Det är väl ingen, oavsett sport/ridsportgren som tränar exakt bara på en sak? En skidåkare tränar både löpning, skidåkning, styrka. En sprinter tränar både uthållighets och mängspass som styrka och korta explosvia pass. Dressyrhästar även på hög nivå gymnastikhoppas. Och jag hoppas verkligen att alla hästar oavsett nivå eller gren får komma ut i skogen ibland! Alla jag känner tränar sina hästar varierat, även tävlingshästarna.

Jag tror man kan vända på det och säga att dom flesta islänningar fungerar utmärkt i flock men det tycker jag tyvärr inte att storhästarna gör...
Det är ytterst få hästar oavsett ras som inte fungerar i flock! Tror inte islänningar som ras utmärker sig här. Däremot finns det många hästägare som fått för sig att deras häst inte ska / kan gå med andra hästar! Ägare till till islänningar verkar dock inte så ofta tillhöra den gruppen - så hatten av för er!

Jag är väl en av få som inte alls blir upprörd om min lilla islandshäst blir kallad för ponny... Hon är ju 136 cm, per definition en ponny. Och jag älskar henne för att hon är precis så som hon är, söt och fluffig, lätthanterlig och också ett riktigt kraftpaket :love:

Jag får liksom känslan att många med islandshäst blir kränkta av att folk har en bild av rasen som ofta inte stämmer. Så är det kanske, men varför ta det personligt :confused: Det viktiga är väl att man själv är nöjd, och gärna har vänner/ridkompisar som man kan rida och ha kul med! Jag är inte så intresserad av att älta hur andra raser/fördomar är, alla har generella och personliga drag, jag nöjer mig med att respektera andras val.

Det är ytterst få hästar oavsett ras som inte fungerar i flock! Tror inte islänningar som ras utmärker sig här. Däremot finns det många hästägare som fått för sig att deras häst inte ska / kan gå med andra hästar! Ägare till till islänningar verkar dock inte så ofta tillhöra den gruppen - så hatten av för er!

Håller med om att de allra flesta hästar fungerar i flock, förutsatt att det är en lämpligt ihopsatt flock med bra hage.
Jag har bara träffat två hästar som inte alls fungerat i flock. Den ena en travare, den andra en islandshäst.

Men däremot kan jag förstå om stallägare inte vill blanda alla möjliga sorters hästar i sina flockar. Islandshästar är ju ganska små och oftast lättfödda. De behöver alltså ett hö som inte är allt för energirikt, speciellt om de går på fri tillgång.
Att då ställa in t.ex. halvblod, travare, fullblod etc. i den flocken kan bli jättetokigt då de större hästarna självklart också behöver mer hö eller andra värden på sitt hö.
Däremot borde ju liknande raser, till exempel fjordingar, russ och de engelska ponnyraserna, kunna gå på samma foder som islandshästarna.

Jag undrar faktiskt mer över varför det är så viktigt för en del (ganska många, faktiskt) att absolut inte kalla islandshästen ponny. Och jag lär nog aldrig riktigt förstå det heller, eftersom det verkar ligga någon negativ laddning i ordet ponny i islandshästsammanhang, och det förstår jag inte.

Men för att även svara på din fråga. För egen del kallar jag ofta de hästar jag rider för ponnyer, eftersom de är just ponnyer (under 148 cm i mankhöjd, som nästan alla andra islandshästar också alltså). Men även de jag rider är av rasen islandshäst, men som individer kallar jag dem ibland ponny.
Det jobbiga blir när andra försöker styra över vad hästarna ska kallas och blir upprörda när någon kallar islandshästen för ponny. För rent storleksmässigt så är de ju ponnyer, så det är inte fel att säga ponny.
I Sverige så används begreppet ponny som synonymt med barnhäst många gånger. Ur det perspektivet blir det absurt att kalla Islandshästen ponny. Skulle man mana just liten häst med ponny hade det inte varit något problem. Personligen struntar jag i vad man kallar rasen det är attityden från vissa som är problematisk.

Vad är proportionerligt och är det det som fungerar eller det som stämmer in i din mall? Det som du är van vis?
För mig är det direkt oproportionerligt med små ryttare på jättehalvblod medan de flesta ekipage med islandshästar är proportionerliga . vanans makt vet du.

Håller med om att de allra flesta hästar fungerar i flock, förutsatt att det är en lämpligt ihopsatt flock med bra hage.
Jag har bara träffat två hästar som inte alls fungerat i flock. Den ena en travare, den andra en islandshäst.
Kan du då svara på varför så många storhästägare vill ha sina hästar ensamma eller i små grupper (flock kan för mig inte vara mindre än 5-6 hästar) och med motiveringen att de inte fungera med andra hästar? Om hästarna fungerar så bra i flock så varför är det då snarast undantaget med storhästar?

Vad är en lämpligt ihopsatt flock? För islandshästar så är det undantaget när hästen inte passar i flocken, det normala är att man bara kan släppa ut dem tillsammans. Ja det finns undantag men man liksom räknar med att det fungerar för det mesta med de flesta. Man brukar dock skilja på ston och valackar (och hingstar) för skaderisken vid betäckande valackar.

Det tycker inte jag stämmer alls heller. Jag har haft min häst i alla möjliga flockar med alla möjliga typer av olika raser och det har aldrig varit några problem.

Där är det där igen, islänningar fungerar bättre än andra hästar, storhästar är ofta sånna och sånna osv osv. Håller inte ett dugg med. Antar att det är en del sånna här åsikter som gör att man blir så avsnäst när man ringer om stallplatser i sånna stall.

Däremot så är det ofta problem i vanliga stall att hagar är för små vilket ger anledning till viss konflikt hos hästarna ibland och därför kan det bli problem. Sällan om inte nästan aldrig är problemet att hästarna inte kan gå ihop pga att dom inte kan gå i flock.

Det tycker inte jag stämmer alls heller. Jag har haft min häst i alla möjliga flockar med alla möjliga typer av olika raser och det har aldrig varit några problem.

Där är det där igen, islänningar fungerar bättre än andra hästar, storhästar är ofta sånna och sånna osv osv. Håller inte ett dugg med. Antar att det är en del sånna här åsikter som gör att man blir så avsnäst när man ringer om stallplatser i sånna stall.

Däremot så är det ofta problem i vanliga stall att hagar är för små vilket ger anledning till viss konflikt hos hästarna ibland och därför kan det bli problem. Sällan om inte nästan aldrig är problemet att hästarna inte kan gå ihop pga att dom inte kan gå i flock.

Då ställer jag frågan till dig också, om det nu fungerar så bra med storhästar i flock, varför ser man de nästan aldrig i flock?

Håller inte riktigt med där, när jag jobbade på Island så var det ofta dom tog alla hästar och då även dom riktigt bra gångartshästarna, släppte lös och red lååångt... Enligt dom bra och stärkande! Kan inte så mycket mer än att hålla med.. Eller köra med bilen/ fyrhjuling och ha hästen vid sidan..
Tänker jag fel?

Ja du tänker fel, det är en väsentlig skillnad att sitta på hästen under samma tid.

Jag håller inte alls med dig där. Även en sprinter tränar ju uthållighetspass..
Det är väl ingen, oavsett sport/ridsportgren som tränar exakt bara på en sak? En skidåkare tränar både löpning, skidåkning, styrka. En sprinter tränar både uthållighets och mängspass som styrka och korta explosvia pass. Dressyrhästar även på hög nivå gymnastikhoppas. Och jag hoppas verkligen att alla hästar oavsett nivå eller gren får komma ut i skogen ibland! Alla jag känner tränar sina hästar varierat, även tävlingshästarna.

Att träna uthållighet är en sak, men då ger man sig inte i kast med att träna den genom ett maratonlopp. Som tidigare sprinter på elitnivå, så var det det sista jag tränade. Nu hände det en och annan gång att jag tävlade långlopp, men det kostade på och tog mycket tid i anspråk att återställa kroppen och musklernas funktion.

Bl a därför fick jag inte heller rida regelbundet. :(

Varför Islandshäststall verkar hålla sig för sig själva, ja det kan bero på många saker. I vårt stall te x kan vi inte ta emot hästar över D ponny storlek då takhöjden inte tillåter det, en annan aspekt är foder som någon tidigare nämnde. Att blanda större mer matkrävande hästar med som i vårt fall Islandshäst, fungerar inte om det inte går på fri tillgång, våra hästar gå inte på fri tillgång.

Här har vi en punkt som ofta leder till att Islandshäststall och ägare/ryttare, anses som avvikande. Nåväl misströsta ej, vi har en B-ponny i vår flock som inte är av rasen Islandshäst. ;)

Jag kan vara lätt fördomsfull men jag skulle helst inte vilja ställa in min islänning med storhästar... Dels pga av skaderisk!

Men anledningen till att man vill hålla islandshästar med andra islandshästar (på lösdrift, tänker jag då) är väl att de har liknande näringsbehov och det blir lättare att anpassa utfodringen om alla får ungefär samma portion. :)

Sedan vill jag tillföra till diskussionen att min bild av en turridningshäst inte är den stereotypiska "dåliga" islandshästen som det antyds. Bra turhästar är värda sin vikt i guld: De är pigga men anpassar sig efter ryttaren och de har taktrena, lättväxlade gångarter. Dessa kanonhästar är ofta gamla tävlingshästar, lyxskogsmullar och tävlar vid sidan av sitt "jobb". Jag har lett många turer med förstaklassbedömda hästar i ledet och det är ett nöje att få krossa fördomar om rasen med trevligt hästmaterial, något som kanske inte är utgångspunkten på särskilt många turridningsgårdar i Sverige. Men det borde vara det. För det handlar återigen (lite spinoff från "Håll oss uppdaterade" om uppvisningarna på Friends Arena) om sättet vi väljer att representera rasen.

Ponny? Varmblod? Kallblod? Förstår inte varför många känner ett behov av att kategorisera underarten häst i ännu fler undergrupper? Hovdjur räcker la. :angel:

Ordning Uddtåiga hovdjur
Perissodactyla
Familj Hästdjur
Equidae
Släkte Hästar
Equus
Art Vildhäst
E. ferus
Underart Tamhäst
E. f. caballus

Förstår å andra sidan inte varför ordet "ponny" är så stötande. Tycker att termen isis är långt värre och den används även av folk som har egna. Skulle inte falla mig in att kalla gotlandruss för gottis eller fullblod för fullis. :yuck: Men det är väl knappast något som är relevant, luften är fri och rasen ägs inte av någon. Folk får säga vad de vill. :up:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
624
Senast: Ajda
·
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
505
Senast: Karfitsa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Om ni ska förbereda en presentation, föreläsning el dyl och ska göra tex en power point, ungefär hur lång tid behöver ni? Tidsmässigt...
2
Svar
23
· Visningar
1 023
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar