Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Silkisif det var verkligen inget dömande, utan bara en fråga.
Provar igen!
Någon som vet om det är samma ras som pratas om i denna boken?
För att vara ärlig, så nej den kan tyvärr inte vara allt det du beskriver samtidigt även om många vill göra detta gällande. Ja den kan vara fluffig samtidigt som den är en maffig tävlingshäst. Men vill du samtidigt rida långritter, då kan du tyvärr glömma maffig tävlinghäst för dessa två saker går inte ihop. Börjar du förstå vad filmen egentligen vill visa? Att det finns många olika typer av inriktningar du kan ägna dig åt, men inte med samma häst alla gånger.
Varför kan en inte rida långritter på sin tävlingshäst?
Eh, ursäkta, måste få säga det här.........
Detta är ju ingen reklamfilm för rasen frånMenasföreningen eller så, detta är ju ett litet klipp som nån har knåpat ihop och lagt ut på nätet, förmodligen mest för sin egen skull.... Finns säkert tusentals liknande klipp...
Bilden visar avataren hos den som gjort filmen... Det är inte min lilla dotter, men skulle mycket väl kunnat vara det, när hon sitter och pysslar ihop små hästklipp...
För mig är det konstigt att man inom många raser förringar den 'lättridna' individen och hyllar den svåra ... En sådan underton även här tycket jag ... Turridningshästar är inte de riktiga islänningarna typ .. Inom 'min' ras är det likadant - här hyllas flashiga och ofta heta dressyrhingstar medan de trevliga allroundindivider inte alls marknadsförs ( gissa ras!) trist tycker jag eftersom det trots allt är så att de flesta fritidsryttare behöver lite lättare hästar för att ridningen ska vars kul!Möjligen, men i mina ögon är det där rena konstverket. Det hade nog inte gått att se vad det var om jag hade varit framme med pennan. Men tycker att filmen speglar rasen lite mer rätt.
För mig är det konstigt att man inom många raser förringar den 'lättridna' individen och hyllar den svåra ... En sådan underton även här tycket jag ... Turridningshästar är inte de riktiga islänningarna typ .. Inom 'min' ras är det likadant - här hyllas flashiga och ofta heta dressyrhingstar medan de trevliga allroundindivider inte alls marknadsförs ( gissa ras!) trist tycker jag eftersom det trots allt är så att de flesta fritidsryttare behöver lite lättare hästar för att ridningen ska vars kul!
Varför kan en inte rida långritter på sin tävlingshäst?
För mig är det konstigt att man inom många raser förringar den 'lättridna' individen och hyllar den svåra ... En sådan underton även här tycket jag ... Turridningshästar är inte de riktiga islänningarna typ .. Inom 'min' ras är det likadant - här hyllas flashiga och ofta heta dressyrhingstar medan de trevliga allroundindivider inte alls marknadsförs ( gissa ras!) trist tycker jag eftersom det trots allt är så att de flesta fritidsryttare behöver lite lättare hästar för att ridningen ska vars kul!
Det stämmer säkert, men inom många raser idag finns det ju en mångsidighet. Det jag reagerar på är man - som jag ser det - förringar de lättridna individerna och lyfter fram de individer dom är flashiga, men ofta för svåra för medelryttaren.Ute i världen har man kunnat välja ras efter vad man ska använda hästen till, dragdjur, militär, dressyr, hoppning m.m. På island finns bara en ras och den fick man forma till vad man behövde. Jag tror det är en av anledningarna till att Islandshästen är så mångsidig.
Rolle
IpL
Man kan ju undra varför det är så viktigt för en del att kalla islandshästen för ponny?
Det stämmer säkert, men inom många raser idag finns det ju en mångsidighet. Det jag reagerar på är man - som jag ser det - förringar de lättridna individerna och lyfter fram de individer dom är flashiga, men ofta för svåra för medelryttaren.
Alltså jag förstår inte riktigt. Är inte islandshästar som precis alla andra raser. Dom blir bra i det dom tränas i precis som dom flesta andra hästar som har rätt förutsättningar, dom är söta och fluffiga, även tävlingshästarna är söta och fluffiga tycker jag. Jag kanske är blind eller så men i ett turridningsstall jag var i så hade dom tävlingshästar där även, jag såg inte skillnad på dom.
Alla hästar mer eller mindre, blir vad man gör dom till, det finns individer som är lättare än andra i alla raser. Som är bättre på det ena och det andra, vissa individer är mera mångsidiga än andra.
Kommer aldrig förstå varför just islandshäst ska vara en så speciell ras som inte är som alla andra hästar, alltså individer med olika styrkor och personligheter.
Men vad är det som just den kan erbjuda mer än tex någon annan ras? Som "min" ras som har inriktningar inom både körning, dressyr, hopp, fälttävlan, säkert även turridning om man vill det. Vad är det liksom dom kan erbjuda som inte en annan ras kan?Precis så är det, Islandshästen är inte mer speciell än andra raser men den har klart mycket mer att erbjuda än vad jag själv tidigare har kunnat uppleva innan jag började med denna ras. Men det är min och förmodligen andras åsint också, som håller på med rasen/sporten.
Håller inte riktigt med där, när jag jobbade på Island så var det ofta dom tog alla hästar och då även dom riktigt bra gångartshästarna, släppte lös och red lååångt... Enligt dom bra och stärkande! Kan inte så mycket mer än att hålla med.. Eller köra med bilen/ fyrhjuling och ha hästen vid sidan..Enkelt förklarat, man bli bra på det man tränar. Det går utmärkt att syssla med lite av varje, men det innebär att man eller hästen bli mångsidig men medioker i det man utövar.
Hästen blir i så fall tävlingshäst i det du tränar, att gångarts träna samtidigt ge sig ut på långtur vore samma sak som att be en sprinter träna maraton och tro att man blir fortsatt duktig som sprinter. Det blir man inte.