Isländska..

I

islandia

Finns det folk här som kan isländska ???
Som är bra på att översätta saker på hästtema?

Sv: Isländska..

det finns en tjej på ÄU som bor på Island, jag antar att hon kan.

jag förstår lite, annars är min sambo islänning, så det är bara att fråga honom!

Kan någon översätta färgen Globjartu

Vad kallar man hästar med mörk eller ljushuvud
som tecken. ?
Kommer några ord till sen..

gló är ett vanligt prefix på hästnamn som säger att hästen har ljusare man & svans än vad den är på övriga kroppen. Bjartur är ju ljus så logiskt sett borde det vara fråga om en ljus fux med ännu ljusare man och svans. Har dock aldrig sett den beteckningen tidigare så jag kan inte säga säkert.

Finns inget som heter albino på häst, det är en häst med dubbla gulanlag och vad färgen kallas beror då på vilken färg som finns under det gula. Det engelska namnet är cremello. Om du går in på avel kan du säkert hitta en hel del färgtrådar och där hitta beskrivning på de olika varianterna.

Såg på hemsidan att du har en häst som du gett färgen vindmoldótt. Den ser ut att vara svartlítförótt, dvs svartkonstantskimmel (svart färgväxlare) eller möjligtvis brúnlítförótt

Dessutom är hästen som du benämnt brúnlítföróttur som är under bilden på Vindur från Ennimalin inte brúnlítföróttur utan jarplítföróttur dvs brunkonstantskimmel (brun färgväxlare) Det syns ju klart och tydligt att grundfärgen är brun och inte svart.

Senast ändrad:

Jag ska kolla up dessa hästar.

Jag själv har inte satt någon färg till någon häst.
Det är alla som äger bilden eller hästen som ha skickat
in vilken färg den är. Jag har bara sortera ihop den i en rad.

Det är bilder från island där dom själv använder ordet albino.
Jag har haft en person som har hjälp till och översatt en del
av färgerna. Jag själv är ingen större hejare på färger och tar
gärna imot hjälp.

Jag har kollat upp dem båda nu o det är vad deras ägare säger
att dom är. Men jag kan ju fråga dom igen. Jag tvekade själv lite
om den sistnämde när jag la in bilden.
Om du ser något mera kn du skriva ett medelande till mig.

Enig med Hjartagna. Forøvrig er Sesar tvistjörnóttur, og Jarpur fra Sölleballegård er gulbrun (moldóttur) av grunnfarge, ikke brun (jarpur).

Liknande trådar

Gnägg Undrar om någon vet ifall det finns något kul sällskapsspel med hästtema? Tänkte det kunde vara en kul julklapp till ett av barnen i...
Svar
6
· Visningar
556
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I augusti 2023 åkte fotografen Susanne Walström till Island med målet att förena islandshästarnas starka flock med den isländska...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den stora forumuppdateringen är nu genomförd. Det mesta som skett är dock sådant som ni inte bör märka mycket av. Det handlar inte om så...
2
Svar
25
· Visningar
1 222
Senast: Migo
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
640
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka