Isländska sko-metoder

kvandi

Trådstartare
Hur vanligt är det att de isländska metoderna att "manipulera" hovarna används i sverige?

På min islandsresa såg jag mycket höga utsidor och höga trakter fram. På flertalet hästar skoddes även med kilsulor för att höja trakterna.

Vad tycker ni, är det värt att manipulera hästens benställning för att få bättre gångarter? Eller är det förkastligt? Jag tycker det känns som om det borde bli belastningsskador? Vad säger ni som kan mera? Min hovslgare iaf gillar det inte, hoven skall formas efter hästens förutsättningar.

hoghov.jpg

hovkilar.jpg

Det här stoet på bilden, stod inte naturligt med benen rakt ner, utan bak under kroppen pga de höga trakterna.

Sv: Isländska sko-metoder

Min erfarenhet av skoning på Island (har inte mkt erfarenhet av hur tävlingsryttare skor sina hästar utan mest vanligt hobbyfolk samt vissa träningsstationer) är att det slarvas med hovvården och hästarna skos alltför sällan vilket bla ofta leder till nedslitna trakter vilket i sin tur innebär att många tar till kisulor för att inte få en felaktig vinkel. Kilsulor för att skapa en felaktig vinkel har jag inte sett men det kanske är vanligare hos tävlingsryttare.

Filipus blev skodd på "isländskt" sätt av förra ägarna men hans hovar såg inte riktigt ut sådär när vi provred. :crazy: Det där kan ju inte vara bra för hästarna att gå skodd på det viset, det såg inte skönt ut. På första bilden ser det ut som om dom slarvat rejält med skoningen. :crazy:

Min erfarenhet av isländsks koning är att det slarvas rätt rejält sålänge det inte gäller tävlingshästar eller hästar som ska visas. Jag har alltså ingen erfarenhet av medveten konstig skoning däremot skoning som blir dåligt gjord på grund av icke utbildade som skor.

Jag vill se fler "isländska fötter".

Djurplågei säger jag:mad:

Föds en häst kraftig tåvådd kan man rätta till de när hästen är föl oftast.
Men hästen kommer troligen gå fran kraftig till lindrigt tåvid..

En vuxen häst som är tåvid kommer alltid vara det och man kan inte tvinga benet/skelettet till att vara rak.

Många många hovslagare försöker med detta och undrar jag hur många hästar som har fått inflammationer i leder pga detta!:crazy: vill man nog inte ens tänka på!

Skon ska justeras efter hoven och inte att hoven ska justeras efter skon!

Skon ska justeras efter hoven och inte att hoven ska justeras efter skon!

Men att verka är en väsentlig skillnad mot att sko den. Man måste först verka fysiologiskt korrekt för individen innan den kan skos. En utbildad hovslagare med lite självaktning justerar inte hoven efter skon, detta brukar man återfinna mer hos icke utbildade hovisar.

För att återknyta till ämnet, just tävlingshästar får en helt annan hovvård än vad kanske den genomsnittliga hästen får. Det du uppvisar här är nog väldigt vanligt, men det går många hästar so inte får någon hovvård alls eller i bästa fall någon gång per år eller vartannat.
I princip så ska man kunna sko i de fall man har hästar, punkt slut. Sen blir inte den skoningen vad vi svenskar normalt sett är vana vid. Jag har genom åren sett saker som fått mig att snudd på trilla av hästen, men man måste komma ihåg att detta sätt tillämpas vi kommer alltid att ha åsikter om en sådan skoning just därför att vi är vana vid annat. Detta gäller alla typ av hästrelaterad hantering, vi är i regel vana vid annat förfaringssätt och tycker därför att detta är knäppt.

Detta gäller alla typ av hästrelaterad hantering, vi är i regel vana vid annat förfaringssätt och tycker därför att detta är knäppt.

Därav uppkomsten till denna tråden, jag är jättenyfiken på det, på vad som finns att göra. Inte för att jag är beredd att göra det, men för att lära och förstå. Inom travet håller man väl på lite på samma sätt? Skor om med olika vinklar o så för att balansera dem rätt i traven.

I just skofrågan tror jag för min del att det handlar om okunskap, eftersom jag vet att tävlingshästar skos annorlunda och inte helt ovanligt att svenska hovisar importeras i samband med stora tävlingar för att sko upp tävlingshästar.

Man verkar en hov efter hästens förutsättningar och inte tvärtom!
Så det spelar ingen roll man ska inte hålla på och tvinga hovar att se ut på ett speciellt sätt för man är bara totalt dum i knoppen som tror att de funkar i längden..
Visst de funkar säkert... ett tag sen går hästen sönder..

Då är frågan vad man ser sin häst som?? ren tälingssak den får hålla så länge den håller sen ut på skrottoippen med den när den går sönder.
In med en ny häst tvinga om lite benställningar tuta och köra tills den också går sönder...

Jag akn bara tala om min inställning och min häst är så mycket mer än en tävlingsmaskin..
Hon är min bästaste sak jag har.Tycker om henne och vill att hon ska må bra och inte ha ont..
Jag vill inte orsaka smärta eller skador bara för jag ska tävla och SKA ha hennes hovar på ett speciellt sätt!
Har hon fel benställnin(vilket hon ej har) rider jag efter detta och både verkar och skor henne efter hur hennes benställningar ser ut.
Vill jag tävla köper jag mig en häst som är korrekt i hovar och ben ist:grin:

Nä det är i mina ögon djurplågeri...och finns inga ursäkter till detta beteende inom hovslageri!

Och att säga att vi är vana vid annat och därför tycker detta är knäppt..

Så du menar att bara för andra länder slår häsatr ger dom inge mat endå kräver att de ska dra deras vagn mm så är detta oki... för vi är inte vana vid detta och därför tycker vi detta är knäppt..

Kan det inte vara som så att vi tycker detta är knäppt för det ÄR knäppt????

Vad skulle du säga om du var lite utåttåad med din högerfot och någon tvingar din fot till rak ställning??
Sedan ska du ut och springa milen ...

Skulle vilja se hur din fot mår efter denna mil.....
Precis samma sak med hästen!

Senast ändrad:

Inom hbl sidan så skos inte hästarna annolunda, vet inte vilket fiffel som isisägarna håller på med som tävlar..Eftersom de nu skulle vilja ha sina hästar skodda/verkade på ett annat sätt bara för de tävlar!?

Finns hovslagare som verkar ner övervuxna ponnier bara för att ägaren vill få ponnyn till just ponny.

Rent idiotiskt hästen är den höjd den är punkt slut.Är en häst 149 cm så är den de..Vill man tävla ponny köp en ponny!

För det är inge annat än fusk man mäter ner stackars ponnyn så man får de på papper att den är ponny.Sen får ponnyn växa till sin riktiga höjd igen...

Hur kan amn med rent och gott samvete sedan tävla mot andra ponnyn och veta att ens häst är just de häst:crazy:

Nä nu är jag så upprörd när jag tänker på detta så nu ska jag kolla på tv ist..
Har iaf sagt min åsikt och den kommer aldrig ändras i denna fråga!!!

Inom hbl sidan så skos inte hästarna annolunda, vet inte vilket fiffel som isisägarna håller på med som tävlar..Eftersom de nu skulle vilja ha sina hästar skodda/verkade på ett annat sätt bara för de tävlar!?

Finns hovslagare som verkar ner övervuxna ponnier bara för att ägaren vill få ponnyn till just ponny.

Rent idiotiskt hästen är den höjd den är punkt slut.Är en häst 149 cm så är den de..Vill man tävla ponny köp en ponny!

För det är inge annat än fusk man mäter ner stackars ponnyn så man får de på papper att den är ponny.Sen får ponnyn växa till sin riktiga höjd igen...

Hur kan amn med rent och gott samvete sedan tävla mot andra ponnyn och veta att ens häst är just de häst:crazy:

Nä nu är jag så upprörd när jag tänker på detta så nu ska jag kolla på tv ist..
Har iaf sagt min åsikt och den kommer aldrig ändras i denna fråga!!!
Nu har du nog fått saker och ting om bakfoten. Diskussionen här har absolut ingenting med mätning av ponnyer. Däremot om en gammal sed på Island att försöka förändra hur hästen rör sig genom verkningen av hoven. Samt en stor portion okunskap bland de isländska bönderna när det kommer till skoning och verkning.

Den här tråden diskuterar hur hästar skos på Island. Där är det de facto så att väldigt många verkar av hoven någorlunda jämt. slår på en sko som passar någgorlunda och filar sedan av hoven så att den har samma form som skon. Däremot har de som tävlar och tränar sina hästar ofta mer liknande syn på skoningen som den vi har i Sverige.

De flesta av de hästar på Island som är dåligt skodda (det finns ju många hästar även där som är bra skodda) tror jag beror på okunskap mer än en vilja att manipulera (som ju fler är inne på). Att sko på ett visst sätt för att få bla mer benlyft är dock inte en gammal isländskt tradition utan kommer snarare senare med influenser från Tyskland:angel: (tänker bla på Walter Feldmann). De hästar som dock MEDVETET är dåligt skodda är nog majoriteten tävlingshästar, summan av kardemumman är dock tyvärr densamma, dvs att hästen är dåligt skodd.

Nu är du nog ute och cyklar lite.

För det första så mixtras det VISST med skor på halvblodsssidan. Been there, seen that. Tyngdboots börjar också bli poppis, och jag har hört ryktas om 12 mm-skor, diverse spännande sulor och allt möjligt.

Dessutom skam an, som Boj skrev, verka fysiologiskt- hästen ska verkas efter egna förutsättningar, ja, men dock till en viss gräns. En häst som t.ex är extremt inåttåad skall korrigeras med verkningen, annars riskerar du att understryka den felaktiga benställningen och DÅ får du en häst som går sönder till slut.

Exempel- mammas häst har ett framben som är lite vridet, så han blir uttåttåad. Förra hovisen tittade inte på vinklar alls, utan bara verkad e ner lite lagom och slog på en sko. Till slut blev han bara mer och mer vriden i benet, tills vi bytte till en hovslagare som med verkning och en specialsko ett litet tag lyckades stoppa vridningen och få honom mer korrekt.
Vad hände? Jo, hästen blev också mindre snubblig och vågade ta för sig mer med steget.

Förstör du vad jag menar?
Visst ska man inte manipulera hästens hovar och benställning så att det sliter mer på hästen, men man måste hjälpa till att korrigera en häst som har felaktig benställning.
Där handlar det ju inte om att manipulera för att få ett större steg till vilket pris som helst, utan att korrigera för att hästen ska hålla så länge som möjligt med ryttare på ryggen och må så bra som möjligt under de förutsättningarna.

Det vore väldigt bra att läsa först innan du skriver, så blir det lite mer rätt när du svarar.

Nu har du nog fått saker och ting om bakfoten. Diskussionen här har absolut ingenting med mätning av ponnyer. Däremot om en gammal sed på Island att försöka förändra hur hästen rör sig genom verkningen av hoven. Samt en stor portion okunskap bland de isländska bönderna när det kommer till skoning och verkning.

Den här tråden diskuterar hur hästar skos på Island. Där är det de facto så att väldigt många verkar av hoven någorlunda jämt. slår på en sko som passar någgorlunda och filar sedan av hoven så att den har samma form som skon. Däremot har de som tävlar och tränar sina hästar ofta mer liknande syn på skoningen som den vi har i Sverige.

Tack, en som har läst vad tråden gäller och hur svaren är utformade.

Nu undrar jag om jag tolkade ditt inlägg felaktigt, oavsett vill jag berätta så här.
Till landsmot i år, åkte flera svenska hovslagare till Island. Uppgift, att sko hästar som skulle tävla eller vara med i avelsvisningar. Jag vet åtminstone 3 som var där enbart i detta syfte, och dessa göra inga sk*t jobb, och skulle inte medvetet medverka i manipulera av hovar.
Jag vet att detta pågått under några år, så någonstans börjar det vakna till lliv hos de som tävlar mera aktivt.

Dock kvarstår den allmänna skoandan, har man hästar så skor man dem själv. Kan man inte sko, så får man vackert lära sig att spika på dojjorna.

Jag läste en artikel i en tidning för en tid sedan, den var skriven av en hovlagare som var på arbetsbesök i stallar på Island. Det vi är vana vid, blev till en hel aha upplevelser för islänningarna. Den var rolig, ska se om jag får tag på den och får lov att citera den här.

Nej jag menade inte att alla, eller ens flertalet av tävlings/visningshästarna är dåligt eller felaktigt skodda och självklart gör de flesta hovslagare ett bra jobb. Jag menade snarare att de hästar som är medvetet felaktigt skodda är tävlingshästar, då för att maximera hästens gång.

Oki, det var här jag hade problem med tolkningen och förstod inte riktigt vad du menade. Men visst är det så, även om jag upplever att de börjar gå mer och mer ur tiden faktiskt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 201
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen är skodd runt om. Fram skodd 'så som han vill ha det', vilket innebär kort tå, tåsidokappor samt rejält utlägg och understöd i...
Svar
16
· Visningar
1 801
Hästvård Jag undrar hur ni skulle sko en häst som sliter ena bakhoven mer på yttersidan än inner. Vad är viktigast att tänka på? För 4 veckor...
Svar
11
· Visningar
2 617
Senast: Kookaburra
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 127
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv