Isländsk stång

silversvart

Trådstartare
Hejsan!

Jag undrar hur hårt man ska spänna kedjan, jag vet att det ska ta vid 90 graders vinkel men finns det något knep tex hur många fingrar man ska få in eller nåt?

Vad gör ni av kedjan som blir över? låter ni den hänga, fäster ni den på nåt sätt eller tar ni av den.

Vill inte ha någon diskussion om jag ska rida på stång eller ej, jag har ridit på det i andra grenar och hästen är lydig och utbildad osv vill bara få till det lilla extra på tävling och förfina hjälperna.

Tack på förhand:)

Sv: Isländsk stång

Islandsstången skall, till skillnad från kandarstång, inte ta vid 90 grader. Tidigast vid 100 grader.
(såg faktiskt en kedja som var på tok för lös i helgen på tävling)
Kedjan som blir över brukar jag haka upp på kroken, eller kapa så det inte blir så mycket över.

/Malin

oki de va en islands tränare som sa de va vid 90 grader de skulle ta så de va därför jag sa det, men finns de inge knep me hur många fingrar man ska få in mellan hakan o kedjan eller så?

Lånar tråden lite. Vart ska vinkeln vara? Jag menar, vart mäter man den ifrån?

Hm....jag vet att på kandar mäter man vinkeln från det att bettet bara sitter i munnen och hänger frakt ner och sen när man tar i tygeln.

på ett kandar ska det alltså "ta stopp" i det bakre läget. man mäter lika på isländsk stång.

snygg pic:
Namnls.jpg

fast om man mäter så blir ju 100 grader ca såhär

vilkel.jpg

och då tar det ju väldigt sent 90 grader ser mer logiskt ut tycker jag för det andra känns som de kommer bli väldigt konstig effekt.

fortfarande ingen som vet hur många fingrar de ska va mellan kedjan o hakan? eller ska man gå ut me vilkel hake o mäta :p

Men freyr sa ju fel angående vinklarna. Hon sa att ett kandar skulle verka vid 90grader och ett stångbett tidigast vid 100grader och då blir det ju som på din blid:D.

Men hon menade 45grader och 55grader(?).

Ju mindre vinkeln är på ett isländsk kandar ju skarpare tar det. Spänner man inte kedjan alls verkar det nästan som ett vanligt tränsbett.

Om din tränare säger 90grader och mäter ifrån punkten där jag ritade blir effekten av kraften mkt liten rent fysiskt sätt. Men det kan ju stämma jag har ingen aning... jag spänner efter känsla.

Det är svårt att säga rent ut hur många fingrar du ska få in eftersom du måste prova dig fram, och det beror på vad du har för syfte med användandet.

haha ja det blir väldigt konstigt om man har 100 grader :D tror inte ens bettet tar då om man inte drar tygeln uppåt :p

Hon sade att det skulle ta vid 90 grader och att hästen trivdes väldigt bra med det bettet, hästen trivs bra på vanligt bett också så klart och är bra utbildad och så, men som sagt förfina hjälperna lite extra på tävling och ha lite extra koll om när den blir laddad.

Men minst 55 grader o sen får man testa sig fram vad som känns bra alltså?

Precis, känn dig fram. Är det för att förfina hjälperna kanske det inte krävs lika mycket som om det är för att kontrollera ett taggat ånglok på tävling:p.
Det är ju väldigt individuellt.

lycka till!

tack :)

provade rida med det häromdan men red bara på lös tygel och skrittade och travade lite för att pålle skulle få känna på det och hade bara kedjan väldigt löst spänd.

Ville veta säkert först så det inte blir någon knasig effekt, hästen har haft stång men jag har ju inte ridit den hästen i det så jag ville vara försiktig.

Hej,

Jag brukar stoppa in fingrarna mellan kedja och haka och testa att ta i tyglarna (båda samtidigt) för att känna efter hur den tar, man får lite känsla för hur det skall kännas efter ett tag. Man kan också ta tyglarna och be om eftergift, när den gör det skall kedjan bli helt lös så att hästen blir belönad. Se till att kedjan inte är skruvad utan är helt utslätad när den sitter fast. (Ringarna har en tendens att hamna i oordning)

Om du är ovan att rida på stång rekommenderar jag att ta hjälp av tränare första gångerna du rider med den så att du får hjälp med hur du skall hantera den. Det är ett väldigt skarpt bett och man kan inte hantera det som ett vanligt tränsbett. Viktigt att man har mjuk hand och att hästen är lydig och inte går emot handen, och det blir lite annan tygelföring, ungefär som när man rider med hackamore. Man får tänka lite extra på vad man gör med händerna, tex fungerar det inte bra att ta ledande tygeltag, skänklarna "viker" sig och det blir obehagligt för hästen.

Jag har kindkedjegummi på min stång och den överblivna kedjan brukar jag hänga upp på kroken. (men den brukar ramla ned igen efter ett tag).

jag har ridit på både stång och hackamore innan så jag vet hur det fungerar och att jag inte kan ta som i ett vanligt bett om jag inte ridit med annan stång skulle jag aldrig våga testa rida på det här :)

Ska köpa ett kindkedjeskydd innan jag börjar rida med det, kommer inte rida med det ofta utan rida på vanligt bett, men nån gång då och då och på tävling.

Men tack ändå :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 963
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka