islandshästfrågor

em76

Trådstartare
Frågor som jag har fått från icke-islandshästfolk och försökt besvara. Vore kul att läsa era svar på dessa frågor.
Är islandshästen en bra ridhäst?
Varför är det så svårt att rida lätt på en islandshäst?
Går det att se på exteriören om en häst är fyr- eller femgångare?
Ska islandshästen sadlas längre bak än vanliga hästar?

Sv: islandshästfrågor

Hur jag skulle svara på frågan om islandshästen är en bra ridhäst - då skulle jag säga att det beror på ryttaren!

Vad menar du med att rida lätt? menar du rida lätt i traven eller vad :confused: Travar hästen taktfast skalld et vara lätt att rida lätt :angel:

Jag tycker inte man kan se klart o tydligt om det är en fem-eller fyrgångare på exteriören även om vissa säger att de kan det.

Man skall sadla så att bogbladet får plats fram. Se fram först o bak sedan. Har sadeln kommit för långt bak blir det att rida barbacka tills ny-kortare-sadel införskaffats.

Nej den är inte en bra ridhäst för de flesta, de flesta klarar int eav att rida den ordentligt. För duktiga ryttare är det en kanonhäst.

Det är svårt att rida lätt för att de är så känsliga och rider man "halvblodslätt" så blir dte svårt för hästarna att hålla takten.

Ja man kan se på exteriören om det är en 4- eller 5 gångare. MEst på rumpan.

Nej den ska inet sadlas längre bak än vanliga hästar. De flesta sadlar alldelles för långt bak vilket gör det omöjligt för hästen att jobba rätt.
Ju mer obalansera en häst är ju längre fram ska sadeln, omvänt, ju mer balanserad och stark en häst är ju längre bak kan man sadla.
Men man bör aldrig låta sadeln ligga längre bak än starx innan flankvirveln.

Svår häst om man är nybörjare! Vilket jag är :) Har ridit Islandshäst i snart 2 år och det är svårt! Tar lektioner regelbundet, det där med gångarter kan vara väldigt krångligt, speciellt om pållen heter Skuggi :love:
Det där med rida lätt beror på, alla hästar är ju olika :) Men visst kand et vara lite klurigt, men det går! Men varför rid alätt när man kan tölta?? :love:

em76 skrev:
Frågor som jag har fått från icke-islandshästfolk och försökt besvara. Vore kul att läsa era svar på dessa frågor.
Ja, islandshästen öär en fantastiskt bra ridhäst!
Det är inte svårt att rida lätt på islandshästar som travar rent, precis som vilken annan häst som helst.
Ja, det går att se för en erfaren person som i de allra flesta fall då prickar rätt. Men jag kan inte det.
Det beror på, men i regel JA. Jag tycker personligen att vanliga hästar sadlas för långt fram, många får knappt någon rörlighet i bogen.

Jag tror egentligen inte att islandshästen kräver en mer skicklig ryttare än vanliga tregångare, däremot syns det tydligare om du inte rider rätt, orena gångarter blir ofta följden....på vanliga tregångare kanske följden inte blir lika uppenbar, men även där kan ju steget och takten och formen bli sämre....

Svårt att rida lätt borde det inte vara, om man rider lätt på rätt sätt, att däremot dunsa ned i sadeln kan ju förstöra takten, men man ska ju inte dunsa på tregångara heller....

Sedeln ska ligga i sadelläget och ligga still..

exteriören påverkar natutligtvis förmågan till pass, men det räcker ju inte för att den ska räknas som femgångare

Nu blir jag lite konfuderad... :confused:
Är det svårt att rida lätt på en islänning?
Det har jag aldrig märkt.
Någon som kan förklara på vilket sätt det skulle vara svårt?

1. Tycker personligen att islandshästen är en fantastisk ridhäst - den bästa rasen jag stött på, faktiskt!

2. En del islandshästar har svårt med balansen i traven, och kan störas (=byta till annan gångart) av en ryttare som rider lätt (eller flyttar på sin vikt på annat sätt). Och med tanke på att islandshästen är "ponny", så blir stegfrekvensen mycket snabbare än på ett halvblod. Innan man är van, kanske det är svårt att rida lätt så pass mycket snabbare?

3. Duktiga "hästkännare" kan se på exteriören om det är en fyr- eller femgångare. Själv är jag tveksam till om jag kan....

4. Nej, islandshästen bör inte sadlas längre bak än andra hästar. Däremot finns det många andra hästar som sadlas för långt fram! Sadeln skall ligga ett par fingrar bakom bogbladet, för att frambenen skall få full rörelsefrihet. Det gäller ALLA hästar!

em76 skrev:

Islandshästen är en underbar ridhäst, efter 15 år med vanliga hästar bytte jag ras och nu tre år senare är jag mer än nöjd med mitt byte.

Svårt att rida lätt??? Har jag aldrig märkt.

Har stött på isisar med stor trav, känns som att sitta på en stor häst men så kikar man ner och upptäcker att marken är betydligt närmre än man trott. :)

Syns kanske på visa men inte på andra (iaf för mina ögon). Jag har svårt att se det, men vet andra som är jätte duktiga på att se de.

Sadlar min häst där sadeln ligger som den ska. Blir väl längre bak än på en "stor" häst men inte mycket. Själv kan jag tycka att stora hästar sadlas för långt fram i många fall.
Sadlade nog min förra häst likadant som jag nu gör med min isis.

Tycker det är en helt underbar hästras. Har nyligen börjat att rida (tar lektioner) istället för att "åka" häst ;) . Jag har en sjukdom som heter Fibromyalgi och det medför bla att jag har ont i kroppen. Har förut hållit på mest med travare (hästskötare hos amatör- och proffstränare) och då har det oftast gjort för ont att göra mer än luffa runt i skogen. Att galoppera har jag bara kunnat om jag hittat en häst med mycket mjuka gångarter och jag har en bra dag.

Att testa att rida islandshäst var det bästa jag gjort. På dom så klarar jag tom att rida lektion och rida i alla gångarter (ok har bara testat pass i några steg). Men om man vill rida och inte åka så kräver det mer av sin ryttare för att det ska bli riktigt bra. Kommer definitivt skaffa mig en egen i framtiden.

Har inte märkt så stor skillnad men det beror nog på hästen oxå.

Inte enligt min instruktör

Nej

netia skrev:
Nu blir jag lite konfuderad... :confused:
Är det svårt att rida lätt på en islänning?
Det har jag aldrig märkt.
Någon som kan förklara på vilket sätt det skulle vara svårt?
Det enda jag kan komma på är ju om hästen har taktproblem i traven... eller möjligen att lättridningen måste gå "snabbare" än på ett halvblod (men så är det ju även på ponnyer).... :confused:

hofi skrev:
Hur rider man "halvblodslätt?????

När jag övergick till att rida islandshäst, framförallt mitt känsliga femgångssto så fick jag lära om lättridning. Förändingen jag gjorde var att inte sitta ner lika hårt/häftigt, min lättridning är mycket mjukare numera, kanske det är det som åsyftas. Å andra sidan så skulle jag inte ärndra tillbaks för att jag satt på ett halvblod, varför störa hästen i onödan.

Djurjouren skrev:
Nej den är inte en bra ridhäst för de flesta, de flesta klarar int eav att rida den ordentligt. För duktiga ryttare är det en kanonhäst.

Det är svårt att rida lätt för att de är så känsliga och rider man "halvblodslätt" så blir dte svårt för hästarna att hålla takten.

Ja man kan se på exteriören om det är en 4- eller 5 gångare. MEst på rumpan.

Nej den ska inet sadlas längre bak än vanliga hästar. De flesta sadlar alldelles för långt bak vilket gör det omöjligt för hästen att jobba rätt.
Ju mer obalansera en häst är ju längre fram ska sadeln, omvänt, ju mer balanserad och stark en häst är ju längre bak kan man sadla.
Men man bör aldrig låta sadeln ligga längre bak än starx innan flankvirveln.
Jag måste opponera mig. Klart islandshästen är en bra ridhäst! En välriden islandshäst är en lika bra och lika lättriden häst som vilken ras som helst. Men självklart måste man kunna gångarterna. Det som är synd med "vanliga" hästar är att de bara har tre gångarter och då har de inte möjlighet att visa lika tydligt om deras ryttare inte rider dem så bra...

På en islandshäst visar sig minsta obalans, minsta sneda halskota, minsta olikhet i styrka i de båda sidorna osv, i gångartsproblem, alltifrån att de inte travar, inte töltar, grisepassar, rollar i tölten eller på annat sätt blir orena. Man kan ju vända på det och säga att islandshästen ger ett facit på dels hur du är som ryttare dels hur hästen mår. Och dessutom tvingar den sin ryttare att rida balanserat om den skall gå riktigt. Detta hade kanske en "vanlig" häst bara fått stått ut med därför att den inte har fler gångarter att ta till att försvara sig med...

Få raser har utsatts för så många nybörjare som just islandshästrasen, både som turhäst och barn- och familjehäst. Det finns många fler hästnybörjare bland islandshästägare än bland andra raser och det gör naturligtvis att många gör misstag och med tanke på att då islandshästen kan visa det genom att blanda, byta och gå ojämnt i gångarterna så ser man det tydligare än om de valt en annanh hästras. Lägg sedan till den utbredda missuppfattningen att du skall luta dig bakåt och höja handen när du töltar! Konstigt att de står ut med oss människor!

Jag förstår inte att någon kan tycka de är svåra at rida lätt på??? Tvärtom, en passaktig häst kan man få träna upp traven och få dem att hålla traven om man rider lätt aktivt. Men det är klart, dunsar man ner istället i sadeln då stör man ju hästen, precis som Lobelia säger. Likadant kan en häst som har svårt för trav slå över i tölt eller grisepass om man sätter sig tungt ner i sadeln. "Vanliga" hästar kan tyvärr inte försvara sig mot detta genom att byta gångart...

Det går inte bara att genom exteriören se om en häst är 4- eller 5-gångare. Och rumpan är definitivt inget konkret att gå på! Jag vet de säger att en stor rund rumpa med ett icke stupande kors, tyder på 4-gångare. Då kan jag säga att jag har minst fem fyrgångsbyggda hästar vad gäller rumpan som är femgångare..... Man måste se till helheten och då inte bara exteriören. Förmågan sitter och i mjukdelar, nervsystem och hjärna. Jag vet "femgångsbyggda hästar" som är tregångare!

Alla hästar oavsett ras skall sadlas så bogbladet tillåts röra sig fritt och sätet blir plant så att ryttaren sitter rakt. Sadlar man för långt fram blir sadeln bakåttippad och ryttaren likaså, sadlar man för långt bak blir sadeln framåttippad, liksom ryttaren. Hästens kroppsbyggnad kan dessutom kräva någon form av pad, särskilt om den är överbyggd, för att sadeln skall ligga så sätet blir plant och ryttaren sitter rakt. Då islandshästen är rörligare än andra hästar i sina leder och bogbladet är inget undantag, så får man effekten att sadeln jämförelsevis ligger längre bak.

Det stämmer däremot att vikten lägger man över mer framåt på en ung oerfaren häst därför att den är van att bära upp sin tyngd fram och man får gradvis lära den lägga över sin och ryttarens vikt bakåt. Men detta styr man med hållningen på kroppen, inte genom att flytta sadeln! Och man skall aldrig bli bakåtlutad! Det försvårar samlingen och möjligheten för hästen att trampa under sig och lägga över tyngden bakåt. Det verkar drivande och länger steget däremot, men det skall man göra på annat sätt med ett aktivt drivande säte.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag är ju i botten ponnyryttare, så kanske därför jag inte tycker det är någon egentlig skillnad.

Att dunsa ned på hästryggen i lättridningen ska man väl inte göra på någon häst egentligen...

netia skrev:
Ja, jag är ju i botten ponnyryttare, så kanske därför jag inte tycker det är någon egentlig skillnad.

Att dunsa ned på hästryggen i lättridningen ska man väl inte göra på någon häst egentligen...

Nej det är det jag menar men de stackars tregångarna har ju inte tölt, grisepass eller blandade gångarter att ta till när en del ryttare tror att för att det sägs att man skall låta hästen skjuta upp rumpan ur sadeln så innebär det att man dunsar ner och studsar upp, vilket inte är fallet! Och för att behålla takten på en islänning som inte väljer trav i första hand så kan man, särskilt på unghästar, behöva förekomma hästen och vara den som styr takten istället för att följa. Förresten använder man ju det om man ökar och minskar tempot vid lättridning på en "vanlig" häst också, så det skall inte vara någon skillnad. På en islänning tvingas man vara mer korrekt i sin ridning och det är ju bara bra!

Självklart är islänningen en bra och rolig ridhäst. Det är ofta lite mera krångligt med fler gångarter och balansen som krävs av både häst och ryttare för de flesta som ridit några gånger har nog upplevt fler varianter än 4-5 gångarter eller avarter av dessa... Tölten som sådan är en *dröm*!

Nej, jag tycker inte att man exteriört kan se antalet gångarter. Man kan möjligen ana, men det finns alltid undantag som bekräftar regeln.

Sadeln skall läggas så att den inte stör bogbladet, vilket ju är detsamma för andra hästraser. Jag får i stället ofta intrycket att stora hästar sadlas väldigt långt fram?

Jag håller med att stora hästar ofta sadlas för långt fram och det är precis vad flera duktiga sadelprovare säger också. Ibland så långt fram så sadelgjorden hindrar armbågens rörelse!

Men ibland kan det vara svårt att få sadeln och gjorden att ligga där man vill på alla hästar som tex när pållen skaffat sig extra magpondus och plötsligt är bredast just där man vill ha sadelgjorden....

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 565
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama