Islandshästens "speciella behov"

S

Swannie

Jag har under ett par månader haft lite problem med min unghäst och har nu äntligen varit inne och röntgat (ingen spatt :banana: ) och fått konstaterat att han har en muskelskada. vi väntar fortfarande på lite blodprovssvar.

MEN under den långa vägen hit har jag fått höra från en massa olika håll att islandshästarna har lite speciella behov när det gäller utfodring, bete etc.
Ingen av dessa människor har dock kunnat förklara för mig specifikt vad för "speciellt behov" det rör sig om, utan sagt att det är lite "andra örter och mineraler" de behöver. :crazy:

göra-allting-rätt-fascist som jag är så undrar jag om någon faktiskt VET något om några speciella behov; VAD behöver de, VARFÖR, HUR MYCKET och NÄR? :confused: :confused: :confused:
finns det några undersökningar som faktiskt visar på att islandshästen behöver annan mat än "vanliga hästar" (förutom att de inte ska äta för mycket protein, vilket är det enda jag hittills fått hyfsat klart för mig).

Ähum, långt det blev. Hjälp någon! :crazy:

Sv: Islandshästens "speciella behov"

Islandshästen är en mycket effektiv grofoderomvandlare, den har 1 m längre grovtarm än andra raser och kan och bör därför först och främst utfodras med ett bra grovfoder/hö/hösilage.

Den som har påstått att en islandshäst inte är proteinkrävande, vet inte så mycket om rasen. Vissa hästar klarar sig bra på en normalgiva av proteinintaget, medan andra individer är ytterst krävande vad gäller protein.
Uttalande av den kalibern vittnar mest på okunskap, och det är hos dessa ägare man ofta finner omusklade eller hästar med svårigheter att sätta full muskletonus.

tack för svaret! (jag bara älskar när folk uttalar sig tvärsäkert utan att ha någon kunskap som stöder. not. ;) )

så det där med extra mineraler och örter och allt vad det är, ska man försöka kompensera det med grovfodret, eller är det behovet bara totalt fabricerat? :confused:

Swannie skrev:
tack för svaret! (jag bara älskar när folk uttalar sig tvärsäkert utan att ha någon kunskap som stöder. not. ;) )

så det där med extra mineraler och örter och allt vad det är, ska man försöka kompensera det med grovfodret, eller är det behovet bara totalt fabricerat? :confused:

Det behövs inga speciella örter eller mineraler, en islänning har samma behov av mineral som övriga raser. Allt handlar om individen och inte rasen, så kvittar det om rasen är halvblod, islänning eller fjording ett behov kan finnas beroende på individen.

A och O är ett grovfoder eller som nu betet, men när man börjar fodra till hösten skall man söka ett grovfoder av bra kvalitet samt med bra näringsinnehåll av Mj samt smrp. Kvoten i ett sådant grovfoder bör vara runt 6,5 eller mer, då behövs inte så mycket mer än möjligen lite mineraler och annat som kan vara efter behov utifrån individen.

Fast visst sjutton vill man gärna tro att en speciell häst, kräver speciell mat och hantering.;)

Det som vi framför allt märkt skillnad på från halvbloden är sommarbete. Vi kan inte släppa våra hästar på sånt gräs utan att de sväller som tunnor!! :cry:

Sprettur skrev:
Det som vi framför allt märkt skillnad på från halvbloden är sommarbete. Vi kan inte släppa våra hästar på sånt gräs utan att de sväller som tunnor!! :cry:

Och det beror på rasens unika sätt att hantera gräs, man måste äta upp sig inför vintern annars går man under enligt deras gener. Fast vårat sätt att handha hästen idag skiljer sig ju vida från deras gener. En anna rolig sak som du kanske har sett, framåt höstkanten brukar många hästar se ut som vandrande tunnor även om de har varit ok i figuren genom hela betet. Det spelar ingen roll vad man gör så är det till trots tunnlika, jag tycker mig märka detta lite mer på stona än på valcker. Det skall vara någon slag av gen som ökar fett massan inför vintern påstås det, jag har inte fått belägg för detta påstående men är ta mig tusan benägen att tro på det ändå.:eek:
Man undrar ju varför när betet börjar ta till ända, och innehållet bör vara microskopiskt.

Boj skrev:
Och det beror på rasens unika sätt att hantera gräs, man måste äta upp sig inför vintern annars går man under enligt deras gener. Fast vårat sätt att handha hästen idag skiljer sig ju vida från deras gener. En anna rolig sak som du kanske har sett, framåt höstkanten brukar många hästar se ut som vandrande tunnor även om de har varit ok i figuren genom hela betet. Det spelar ingen roll vad man gör så är det till trots tunnlika, jag tycker mig märka detta lite mer på stona än på valcker. Det skall vara någon slag av gen som ökar fett massan inför vintern påstås det, jag har inte fått belägg för detta påstående men är ta mig tusan benägen att tro på det ändå.:eek:
Man undrar ju varför när betet börjar ta till ända, och innehållet bör vara microskopiskt.

Jag vet precis vad du menar. De är sanslösa till att fixa fett inför vintern. De kan gå och vara i toppform och sen när det närmar sig så är det precis som du skriver.
Det är lite jobbigt med islänningarna tycker jag, just att de lägger på sig väldigt mycket för att "spara". Det är jättesvårt att få folk som håller på med halvblod att förstå. De tycker väl vi är jätte dumma vid våra djur som går på lite gräs där de hela tiden kan pilla i sig. Men jag kan inte tro att hästarna mår bra av att vara feta.

Haha, då är det helt enkelt den fettlagrande överlevnadsgenen som gör min lilla nalle rund som en boll.... :angel:

Swannie skrev:
Haha, då är det helt enkelt den fettlagrande överlevnadsgenen som gör min lilla nalle rund som en boll.... :angel:

Det gäller att passa det bara, för de mår inte bra av att bli runda som tunnor. Vi har haft problem ett år nu från förra sommarens bete...

Ja det är inte lätt...lillhästen kan inte ens titta på mat utan att svälla upp och man vill ju inte låta honom stå på svältkost i gruspaddock hela sommaren heller... :crazy:

Swannie skrev:
Ja det är inte lätt...lillhästen kan inte ens titta på mat utan att svälla upp och man vill ju inte låta honom stå på svältkost i gruspaddock hela sommaren heller... :crazy:
Gruspaddock och varva med någon timme på gräs får dem att må bättre än när de är feta.

Han går redan på grus halva dygnet och magert gräs andra halvan. men det verkar nästan som att han blir tjock oavsett vad han äter just nu

Rids han något?
Alltså jag vet folk som släpper över sina hästar endast ett par timmar åt gången, och kanske två till tre gånger om dagen. De hästarna ser mycket fina ut i hullet. Vissa tar ju även in på natten eftersom de äter väldigt mycket på den tiden av dygnet.

I vanliga fall rids och tränas han ganska mycket. just nu är han dock avställd pga en muskelskada, så nu blir det bara att gå i hagen för honom....
personligen tycker jag inte att lite gräsmage är något att oroa sig över, så länge hästarna inte blir feta. just nu går de dessutom på ett så magert bete att jag inte förstår hur de kan bli så runda om magen! på nätterna går han nästan aldrig på gräs heller

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 551
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 246
Senast: Vallmo
·
F
Hundhälsa Vi har starka misstankar om att det finns noskvalster i flocken. Lasse har sen några dagar tillbaka fått "anfall" av långa...
Svar
13
· Visningar
17 000
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka