islandshästar som andra hästar?

B

berglundelin@hotmail.com

hej
Islandshästar är lungnare och stabilare än "vanliga hästar".

Men jag tror inte att det är rasen eller något medfött som gör Islandshästen lungn, utan att det har med uppväxten och göra. En Islandshäst blir ju aldrig van vid grimma och beröring första veckan och redan som ettåring blivit hanterad, led och van vid människor.
Islandshästar går ute i flokar och inte fören dom är 4-5 år börjar man longera dom osv. då har dom ju fått gå i flera år och lärt sig hur man ska behandla andra hästar, sin ledare osv.
Eller vad tror du?

(det finns alltid undantag och man ska alldrig säja alldrig ;) )

Sv: islandshästar som andra hästar?

Tror som du att det är deras uppväxt och sen att alla tror att dom är mer tåliga så det blir inte lika mycket "gulli gull" så dom går ofta utan täcke och sådant, tror lite har med det att göra också.

Jag anser att islandshästens lugna och stabila temperament är en produkt av både avel och hantering. Island har ju under många år avlat på de individer som har bra temperament vilket har gett genomslag för hela stammen. Vad gäller avel så pratar man ofta om vilken blodslinje hästen har och man kan utifrån den få en hint om hur hästens temperament är. Till exempel finns det en blodslinje ifrån Hindisvík där hästarna har ett väldigt hårt och kallt temperament. Naturligtvis spelar även hanteringen roll, eftersom så många utav hästarna får växa upp i lugn och ro och lära sig att "vara häst" så blir ju hanteringen mycket enklare när man sedan påbörjar utbildningen. Det blir och fler på Islands som börjar hantera både nyfödda föl och unghästar. Skillnaden mellan Sverige är dock att man inte gör det året runt utan man tar in unghästen en vecka eller två och tränar lite vanligt stallvett och sedan får den vara tills nästa år.

Men, som du skriver, så finns det alltid undantag och att säga att alla islandshästar har bra temperament är en sanning med modifikation. Majoriteten har bra temperament men jag har mött islandshästar som har allvarliga temperamentsstörningar. Sådana individer tas dock som regel bort ganska snabbt.

/Sara

:bow: Jag håller helt med dig! Sedan är det en utbredd missuppfattning att man inte gör någonting med hästarna före 4-5 års ålder. De flesta hanterar fölen i samband med avvänjning och det är inte ovanligt att de får lära sig stå uppbundna i stall med mammorna i närheten. För den delen är det olika hantering på olika delar av Island.

Och alla islandshästar är inte lugna. Det finns de som alltid, just pga för lite hantering i kombination med ett känsligt temperament, är känsliga, nervösa, svårfångade osv. Sedan har jag noterat att många av dessa är överkänsliga för ljud, vilket delvis kan förklara varför en del får en knäpp på hitresan och kanske fungerat bra på Island men inte när de kommer hit. Det dånar rätt bra i planet på hitresan nämligen, även om det är bättre idag än förut och man försöker skydda dem.

En granne till mig har ganska nyligen skaffat islandshäst. Den var ganska hispig och känslig (svenskfödd). Hon har stoppat bomull i öronen på henne och har nu en mycket stabilare häst att rida! Det tyckte jag var intressant att höra.

Svar till:
Hon har stoppat bomull i öronen på henne och har nu en mycket stabilare häst att rida! Det tyckte jag var intressant att höra.

Fast, just så har man ju gjort i alla tider med travhästar, och även många ridhästar dövas väl tex på transport. Jag har också funderat på bomull i öronen på min när jag rider, men har inte kommit mig för än.

Fast, just så har man ju gjort i alla tider med travhästar, och även många ridhästar dövas väl tex på transport.

Svar ja, det var också min första tanke när jag läste det. Har användts så långt tillbaka som när jag var i ett travstall som 14-åring, och det är mycket lääänge sedan. Så någon nymodighet är det inte, dessutom hade detta säkert tillämpats långt mycket tidigare än innan jag började vara i det stallet. :angel:

Jo jag är väl medveten om att det används på både trav- och galopp (som jag själv intresserade mig för för snart 30 år sen), men jag har aldrig förr hört någon använda det när man rider ut i skogen och att det skulle ha en så markant effekt som på den här hästen, som var helnipprig och stack innan tjejen kom på att prova detta, det trodde jag inte. Men jag har också märkt att de känsligaste islandshästarna är mycket känsliga för just ljud, så jag kan tänka mig att det kan ha effekt. Men denna förvandling på just den här hästen var ganska total och överraskande. Men så har jag aldrig själv testat med bomull heller. För mig var det en aha-upplevelse att effekten var så stor. Att det ger en viss effekt ok, men rena "personlighetsförändringar" väntar man sig inte!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har själv en islänning som för det mesta är ganska lugn, men på en del ljud och älgar reagerar han som en blixt. Jag har faktiskt tänkt att jag ska döva ner honom, men har inte gjort det än.

intressant! Det här var spännande, har aldrig tänkt på det. men däremot tänkt på att vissa hästar som varit kolugna förvandlats till nervknippen när det varit mycket ljud omkring dem här i Sverige och inte rört ett öra ens en gång då man ridit dem i världens snöstorm och det dånat ganska bra i stall och ridhus på Island...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar