Islandshästar-skillnad?

P

Ponnytokig

Ska få hit 10 isisar som ska gå på bete hos oss varav en som jag ska få sköta om och rida själv :banana:

Jag undrar om det är något speciellt som man ska tänka på ang. ridning och skötsel av isisar. Hur är dem i sinnet?

Sv: Islandshästar-skillnad?

Hejsan!

Jag har hållit på med islandshästar i snart 7 år och har inte så jättestor erfarenhet av hur andra hästar är, men som jag upplever det - och många andra inom islandshästvärlden - så är islänningar överlag trevligare i lynnet. Både att rida och hantera. De kan vara jättegoa att hålla på med i stallet, men ändå jättepigga att rida. Blir de rädda så tänker de efter före och drar inte all världens väg direkt. Sedan finns det ju olika individer - inom alla raser! (Jag säger inte att andra raser inte är bra, bara att jag inte gillar dem lika mycket som islänningar.)
Islänningar har också mer av flockkänslan och alla tycker inte att det är så roligt att gå själva - detta blir ju inte så roligt när man vill rida ut!

Sedan är det ju det där med att sadeln inte ska ligga långt upp på manken, utan vid sadelläget, absolut inte för långt bak, men inte heller för långt fram. Kan vara svårt med vissa hästar som har korta ryggar.
När man sitter upp står man i samma riktning som hästen. Sedan är många islänningar tränade på "isländskt vis". Om man vill att det ska gå fortare flyttar man vikten längre bak och höjer händerna. På turridningar blir det ofta att storhäst/ponny-människor gör som de brukar när de tycker det går för fort: lutar sig bakåt och tar mer i tyglarna! Resultatet blir att det går fortare istället! Men alla hästar är ju inte så här, sen är de ju olika känsliga också.
Så ja, ridningen handlar mycket om att rida med vikten och sätet-underskänkeln används inte mycket. Ibland kan det handla om millimetrar för att få en bra tölt.

Men det allra viktigaste enligt mig: Man ska inte tro att en islänning behöver mindre mat och omvårdnad än en stor häst/ponny. De behöver också hö, kraftfoder och mineraler, täcke när det är kallt och de är svettiga m.m. m.m. Många tror att en islänning klarar precis vad som helst! Däremot har de ju tjockare päls och man ska ju inte lägga på tjocka täcken i onödan.

Jo, en sak till förresten. Många tror att islänningar är jättelugna hästar, som kan bära vem som helst, nybörjare eller ej! Visst finns det såna hästar, men långt ifrån alla är sådana. Titta bara på de flesta tävlingshästar! Så det är överlag ingen nybörjarhäst. Min mamma säger alltid till alla som frågar att alla islänningar är så lugna att vem som helst kan sitta upp på dem och ge sig av till skogs! Har försökt förklara för henne, men...

Till sist så måste jag säga att det är en jättesvår konst att rida islandshäst. Man har ju 4 eller 5 gångarter att hålla reda på! Dessutom finns ju grisepassen ofta där och spökar!
Jag tycker själv att femgångare - de som har flygande pass utöver tölt - är roligast, men svårast att rida!

Men det är väl jätteroligt att du ska börja sköta och rida en islänning, de är underbara hästar! Skulle aldrig kunna byta min egen mot någon annan ras! (Fast det skulle vara kul att prova andra gångartshästar i och för sig!)

Lycka till!

Madeleine skrev en halv bok ;) så jag bara tillägger att jag brukar säga åt ryttare som är ovana vid islandshästar att de kan hålla sig till de vanliga gångarterna om de är osäkra på tölten å inte har ngn k8unnig som hjälper till med träningen.I vissa fall kan man, med en häst som har svårare för tölt, få lite ovanor som sätter sig.Tex grisepass.

Hur gör man så att islandshästen töltar?
Tackar för det långa fina svaret Madeleine!
En sak som jag funderar på är att våra hagar har antagligen enormt näringsrikt gräs (mörkgrönt och ca 1 dm högt)

Är inte isisar såsom shettisar känsliga för fång?

Ingen orsak!

När man ska få hästen att tölta, kan man göra på många olika sätt, beroende på hur hästen är. Passtaktig, travtaktig, ja, det beror helt på.
Annars brukar man ju FÖRENKLAT säga att man ska sitta till lite extra, (viktigt med halvhalter) korta upp tyglarna/samla upp hästen-inte bara dra upp huvudet på den- och driva fram den i tölt. Men det funkar inte på alla hästar, man får komma på hur man ska göra allt eftersom. På många kan man behöva avlasta ryggen lite genom att lägga lite tyngd i stigbyglarna och kanske ge lite längre tyglar-den kan behöva gå i lägre form.
Det var nog inte så bra förklarat,men jag försökte i alla fall! Finns massa andra här som kan göra det mycket bättre!

Hej

Jo islandshästar kan vara känsliga för fång. Har inte hästarna gått på gräs alls innan? Sedan har de ju ofta väldigt lätt för att lägga på sig ohc bli alldeles för feta.

kotte

Läs det chrysler skrev. Om man inte har ridit islandshästar förut, är det lätt att det blir fel, och inte alls blir tölt.

Håll dig till de tre gångarter du kan, om du inte förståss kan ta hjälp av en islandskunnig person!

Lycka till!

Ponnytokig skrev:
Ska få hit 10 isisar som ska gå på bete hos oss varav en som jag ska få sköta om och rida själv :banana:

Jag undrar om det är något speciellt som man ska tänka på ang. ridning och skötsel av isisar. Hur är dem i sinnet?

En jätteviktig sak, som jag tror alla ovan glömt!!!

Var försiktig, för har du väl satt dig på en islänning, då vill du aldrig kliva av! Och då, när du blivit tvungen att köpa den du har fastsittande i rumpan, då kommer de börja föröka sig lavinartat (de verkar vara hermafroditer ;) ) och tillslut har du en hel flock med raggsockor hemma på gården! :D :love:

Lycka till! :bump:

//en som redan har två... :crazy:

skuggi skrev:
En jätteviktig sak, som jag tror alla ovan glömt!!!

Var försiktig, för har du väl satt dig på en islänning, då vill du aldrig kliva av! Och då, när du blivit tvungen att köpa den du har fastsittande i rumpan, då kommer de börja föröka sig lavinartat (de verkar vara hermafroditer ;) ) och tillslut har du en hel flock med raggsockor hemma på gården! :D :love:

Lycka till! :bump:

//en som redan har två... :crazy:

Haha... Så sant, så sant :D

Tölt är en hel vetenskap ;)
Det heter ju så fint att man ska samla ihop hästen så den nästan börjar trampa på¨stället å sedan skänka på så den kommer upp i tölt men detta funkar långt ifrån på alla hästar.

Det finns travaktiga hästar där det krävs mkt samling å mkt halvhalter för att de ska tölta, sedan finns det grisepassare å där är det lite svårare enligt mej.Det beror på individen hur du ska avhjälpa grisepassen, endel hästar behöver mer samling å halvhalter, andra behöver mindre samling för att de spänner sig i halvhalterna istället å därför blir passaktiga.

Mitt sto varierar mellan trav å passaktighet beroende på underlag å humör.Mjukt underlag-travaktig, hårt underlag-passaktig.Om hon, tex på tävling, blivit så uppspelt å nervös att hon bara grisepassar, ja då hjälper inte alls att försöka samla ihop henne, då blir hon än stelare :eek:

Man rekommenderar att gå ut i skog å mark med grisepassare så de får lära sig att de har 4 hörn så att säga å inte bara 2, men det hjälper ju föga på hästar som bara grisepassar när de ska trava å inte när de skrittar, man tar ju inte å travar en häst i full fart i svår terräng(inte enligt mej iaf), då kanske det är bättre med tyngdboots, arbeta med cavaletti å bommar osv.

Som du märker så gäller det att analysera varje häst å har man ingen erfarenhet av detta så skulle jag överölåta det till ngn annan.
Om man har en lätt töltad häst å är ovan vid hur tölt ska känas så kan man ta å testa tölta på asfalt en bit, då hör man på hovklappret hur hästen går.

En grisepassare har bara 2 hovklapper(höger sida samtidigt, vänster sida samtidigt) , medan en som går i ren tölt har "klapp" regelbundet, hela tiden, som en motor som dundrar.Tölt ska vara 4 taktig, som skritt men med mer regelbundenhet(kallas takt) melan hovslagen.
"Chryslers amatörskola" ;)

För att komplicera det hela ännu mer så är ju inte pass egentilgen en helt 2 taktig gångart heller fast den är 2 sidig.Hästen sätter alltid ena bakbenet på rörelse sidan i marken strax före frambenet, ibland gör den inte det å då vixar, det blir ett avbrott typ, klapp/klapp-klapp/klapp-stopp klapp/klapp-stopp.När den stoppar har den en enda röra av benen som den inte vet vad den ska göra av dem, den har tappat balansen.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka