Islandshästar rasistiska?

MissFideli

Trådstartare
Fel forum kanske, får flyttas i så fall.
Men är det helt omöjligt att sätta in en häst av annan ras i en lösdrift med bara islänningar? Även om den andra hästen är född och bott på lösdrift?

Har bara hört om en gång det inte gick och då var inte ens islänningarna och 2 halvblod i samma hage det räckte med att halvbloden fick se andra gångarter så drog dom några km och hittades i sitt stall, det var meningen att halvbloden skulle gå på bete i en hage som angränsar till islänningarnas hage.

Betydligt fler gånger att det funkar.

Att inga islandshästar kan vara kompisar med andra raser är en myt. Men nog kan hästar reagera på andra hästar som ser väldigt annorlunda ut mot vad de själv och deras vanliga kompisar gör.

Min arab, som eg inte alls var lättskrämd, blev helt galen när han fick syn på två små fläckiga shettisar. Vet inte om det var stl eller färgen som var värst, men jag har i eftertid hört flera säga att många araber reagerar kraftigt på skäckar. Färgen finns ju inte inom deras ras, kanske kan ligga något där. Mitt halvblod reagerar mycket mer på att lurviga små islandshästar går förbi än "normala" hästar. Han reagerade också helt annorlunda på min lilla b-ponny än han gjort på någon annan häst.

Alla hästar jag stött på föredrar sina egna likar. Storlek, typ, färg... Men de kan bli väldigt goda vänner över gränserna.

Många hundar är lika dana. Vår isländska fårhund blev jätteglad när han träffade en annan spets, inklusive en Welsh Corgie Pembroke trots att den inte hade krullsvans.

Att pudlar är rasister är allmänt känt bland pudelfolk.:sneaky: Men visst umgås de gärna med andra hundar om inte någon pudel (eller spansk vattenhund eller lagotto i nödfall.) finns tillgänglig.

Jag har också upplevt "normala" hästar som blivit rädd för islänningarna, men bara de hälsar så har det inte varit några problem. Min blir fortfarande väldigt stirrig på håll när han ser islänningar, men det blir bättre. :p

Hade också en medryttarhäst i 2,5 år som det hände skrämde andra hästar när vi var ute på tur. En superlurvig vit 26åring på 132cm, och halvblod på 170+ vågade inte ens passera. :rofl: Men han gick bara med "normala" hästar i hagen och hade en islandskompis. Visst höll de ihop, de två isläninngarna, men de kom självklart bra överens med de normala hästarna.

Jag har också mest erfarenhet av ägare som säger att de inte går ihop.

Hört flera som sagt att det inte funkar, så måste ju fråga! :p
Eftersom jag någon gång vill ha häst på lösdrift och de flesta lösdrifter här i krokarna består av islänningar så blev jag nyfiken.
Man ser ju oftare lösdrifter med bara islänningar än blandade också.

Jag har min nordsvensk på lösdrift med 6 islänningar och 1 arab. Det tog tid för han att bli accepterad in i flocken men sen det kom två nya unghästar har han blivit mys- och busfarbror nr 1. Han var aldrig rädd för dom, men han är ju själv en lurvig sort :).

MEN:
Grovfodret. Är det inte fri tillgång så har du problem med att få i den större hästen nog mkt. Min går i egen natthage så han kan få i sig sitt behov av TS, som är nästan dubbelt mot islänningarnas.

En stallägare jag känner sa att de hästar som inte funkar i hennes "islandslösdrift" är de som inte fått leva i flock tillräckligt. Islänningarna blir irriterade när de ovana nykomlingarna inte svarar på deras fina signaler. Det har alltså med brist på kunskap i hästspråk att göra, inte ras, menade hon.

Min första hästs bästa vän var en islänning till islänningens ägare bestämde att islänningen bara kunde vara med andra islänningar.
:meh:

Min shettis har skrämt flera hästar i sken. En tog med sig pålen där den stod uppbunden och drog iväg in i en hage. Jisses.

Fel forum kanske, får flyttas i så fall.
Men är det helt omöjligt att sätta in en häst av annan ras i en lösdrift med bara islänningar? Även om den andra hästen är född och bott på lösdrift?
Jag vet inte om det vsr slumpen, men min häst (en ponny i isisstrl och typ) blev "mobbad" i en lösdrift med enbart andra isisar, både dom och hon har funkat bra i flock förut. Den flocken har funkat suveränt tidigare och min häst har funkat i alla flockar innan dess (o efter).

Eftersom jag någon gång vill ha häst på lösdrift och de flesta lösdrifter här i krokarna består av islänningar så blev jag nyfiken.
Om stall ägaren har inriktning islandshästar så är det inte säkert att måtten i byggnaderna är lämpliga för stor häst.

Alla hästar jag stött på föredrar sina egna likar. Storlek, typ, färg... Men de kan bli väldigt goda vänner över gränserna.

Jag har en annan erfarenhet.

Min utedriftsflock består av tre islandshästar, en kbl-travare, en bruksnordis, en Connemara och några fjordingar.

Den av islandshästarna som är "chef" i hagen, föredrar kbl-travaren som sin kompis. De två går alltid i par.

Bruksnordisen och connemaran "parar ihop sig" (nordisen kom för tre veckor sedan så man kan aldrig vara säker på hur det kommer att bli så småningom).

Övriga går lite hur som helst i varandras sällskap.

Jag tror att det kan bli problem om islandshästägarna anser att andra raser inte är välkomna.
Dessutom är det ju alltid en osäkerhet vid introduktion av ny häst i redan befintlig flock.

Jag har aldrig märkt att islandshästar skulle vara rasistiska :o
Min häst var tidigare boxgranne med en islänning. Han vit, 162 cm och av halvblodstyp. Islänningen svart, 30 cm mindre och väldigt lurvig. Ingen av de verkade störa sig på respektives utseende, fast de var totala motsatser. Har faktiskt aldrig ens hört att islänningar ska vara rasistiska, nu när jag tänker efter :eek:

Det måste ju ha med vana att göra?

Har de bara sett inslandshästar så kan ju synen av en annorlunda häst göra att de inte vill veta av den. Det är ju många som berättar att föl inte fattar att det är deras mamma när stoet får täcke för första gången efter fölningen. Vissa hästar som går med andra hästar kan också reagera på sina kompisar när de får täcke.

Så, ju vanare hästen är vid olika sorters hästar ju bättre fungerar de med andra hästar. Det är väl som med vanlig rasism...okunskap blandat med skräck för det okända?

En stallägare jag känner sa att de hästar som inte funkar i hennes "islandslösdrift" är de som inte fått leva i flock tillräckligt. Islänningarna blir irriterade när de ovana nykomlingarna inte svarar på deras fina signaler. Det har alltså med brist på kunskap i hästspråk att göra, inte ras, menade hon.

Har samma erfarenhet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 253
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern