Islandshästar och sadlar =/

Sv: Islandshästar och sadlar =/

fin häst. ser inte överbyggd ut tycker jag=)

fast min är typ 5-7 cm för hög i bak. så de kanske är en "synvila"=) han har aldig varit bakhög förut utan kom nu när han fyllde fem. han är något bredare och rundare om magen än vad din är åxå=)

kan bara önska dig lycka till. men om du har möjlighet att testa Kariflex tycker jag absolut att du ska göra de. jag bev glatt överaskad=) men om din häst har sadelläget långt fram så kan det tyvärr vara så att den inte passar. för det är knappt något utrymme för manken med sadeln och din häst har ganska mycket manke. med en sån där padd som lyfter kan det ju gå...

Japp det var det jag trodde räckte med att göra. Men bossorna låg ju inte så bra. Så jag överväger att byta sadel. Dessutom så sitter man inte så bra i globusen. Jag åker fram.

Den där bilden lurar lite. Hon är nog kanske 2 cm gögre bak än fram. Manken är låg. Där luras bilden absolut. Men hon har ganska stora bogblad som gör att hennes sadlläge blir långt bak. Jag har mailat lite tillåterförsäljare nu om kari flex. www.softsaddles.info var hennes hemsida. Får höra lite av hennes åsikter.

När jag köpte min häst hade vi jätte svårt att hitta en sadel, men tillsult hittade vi stall akurs léttir sadel. Den är gudomlig att rida i och jag sitter jätte bra i den. Jag tycker också att jag får en bra kontakt med hästen som jag inte fått i någon annan sadel. Kan verkligen rekomendera dem! :D

Jag sökte efter dne på internet. vilken fin sadel! Vad har din häst för typ av rygg?

Båda mina hästar har en var sin léttir sadel. Den ena hästen (som har ett väldigt passande namn till denna sadel då han heter léttir ;) ) har en ganska smal långrygg, när vi köpte sadeln var hans rygg omusklad, men nu är hans rygg kanon fin, och sadeln ligger fortfarande kanon! Han har även en ganska rak rygg, inte så mycket svank, så det var jätte svårt att hitta en passade sadel, men Léttir sadeln är toppen! den andra hästen har en bredare rygg, hon har lite lite mer "svank". hennes rygg är även en lite kortare variant, men hennes sadel ligger jätte bra på henne. vi har valt att köpa sadlar med vid bomvidd , då hästen kan arbeta på ett annat sätt med ryggen, den har också möjligheter att få bättre ryggmuskler då hästens rygg får mer "plats" under sadeln. Mina sadlar ligger kanon på våra hästar, och vad jag har hört så ska dessa sadlar likna chilldericken's (ingen aning om hur det stavas :D ).Léttir sadlarna verkar funka på de flesta hästar, men såklart så passar de inte till alla, men de är verkligen värt att prova dem! Man hittar även en naturlig sits i dem :D

Baldur sadeln undrar jag lite om. Någon som har några erfarenheter av den? Humanskt pris på den är det ju. Det var en annons i nyaste "islandshästen" om den. QUOTE]

Jag har ridit i min Baldur i drygt 1½ år för jag var testpilot i den innan den kom ut på marknaden. "Vägrar rida i nåt annat efter det:love: !" Har den på i stort sett alla hästar jag rider, både mina egna och andras, och den funkar super på i stort sett alla. På hästar med kraftiga bogar, kort rygg och obefintlig manke är den outstanding. Och jag har provat MÅNGA märken tidigare så det är inte nån tillfällig fix idé. Är dessutom reumatiker så jag måste ha en sadel som jag kommer nära hästen i och ändå sitter både rätt och skönt i och det gör man i Baldur. Sadeln är förresten döpt efter en av mina gamla turhästar som hade just de "problem" med sadelläge som beskrivs ovan. När han fick en baldursadeln lossnade tölten lätt som en plätt :bump: :love: :bump: .

Vart finns baldur sadeln att få tag i? Finns det några återförsäljare runt om i landet?

Eftersom jag inte är isisryttare så har jag haft mycket svårt att få fatt i ínfo om Baldursadeln. På ÅF sidan hittar jag inget heller.

Det vore super om du har kort att visa på sadeln.

Undrar även över hur lång är den hur många grader finns den i? Passar den rakryggade eller svängda ryggar?

Det är Firma Karin Åberg i Härnösand som säljer Baldursadeln. Det är hennes egen framtagna sadel som hon fick idén till eftersom hon ofta provar sadlar på hästar med låg/ingen manke och bred kort rygg. Ofta har de ju lite päronmage också som puttar sadeln framåt... Vissa, som min gamla Baldur som gett namn åt sadeln, tappade gångarterna pga trånga eller för långa sadlar som hamnade halvvägs fram till öronen. Vi hittade ingen modell som passade honom när han kom till oss och problemet har varit detsamma med flera av de andra så då gjorde Karin en egen modell och jag är i alla fall mycket nöjd med den.

Är ingen fena på att ladda upp bilder här men den som vill ha bilder kan skicka ett PM till mig och uppge sin mailadress så mailar jag bilder på min vackra silverbruna hingstapålle Loftur frá Mödrufelli :love: :love: :love: med Baldursadel på. Så får ni se att den fungerar bra på välbyggda hästar med bra rygg också :D . Karin hittar ni på www.sadlar.info

hoppas du hittar en passande sadel som du säkert vet gillar jag bomlöst men hoppas ständigt på att det ska komma ut bättre modeller....men väldigt bra om man inte vill hålla på att ta ut sadleprovare jämt och ständigt.

Min dam hon är en tunna utan manke typ.. på henne kommer jag ha bomlöst

:) Jag har provat det mesta i sadelväg till mina hästar o allt slutade med att jag fick sälja sadeln efter ett tag.
Jag var själv lite negativ till bomlöst för jag hade hört att det var ingen bom som kunde avlasta ryttarens vikt.
Men jag valde ändå till slut att köpa en bomlös Gaiter .Det sitter ett järn framtill o sadeln ser ut o känns som att rida i en bomsadel.Dessutom ligger den helt still när jag sitter upp.Hästarna är nöjda o jag är glad :bump: för jag slipper förlora 1000-tals kronor var gång jag fick sälja min sadel.
Jag tog reda på fakta om bomlöst o det var så mkt. positivt att jag
nu har en Kari Karl oxå.Den är jag oxå nöjd med ,jag använder en equilizerpad under den för att avlasta ryggraden.

Just nu har jag enbart en Diddi special.
Är jätte nöjd med den.

Men det kommer bli en Passier antingen Optimum eller Ice Revolution utöver diddin.

Hade innan inbrott i sadelkammaren en Passier Grand Gilbert till mina hästar och den låg bra på alla tre.

En bra sak med Passiers sadlar är också att dom går att värma om i bommen så man kan anpassa den efter hästens kroppsliga utveckling.
Dom går att värma om mer än en gång utan problem.

Mvh

Ann-Sofie

Har kentaur kari, og den var veldig bra i begynnelsen men så fort hesen min ble litt bredere så ble den altfor smal. Og det var da jeg fant ut at den var faktisk ikke større enn 105 grader i str x-vid.
Så nå blir det bomløs på meg:idea:

Noen som har supreme töltmaster fra softsaddles.info?

Den skal jo passe alle hester og er den kosteste på markedet!

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 065
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 474
Senast: Bison
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar