Islandshästar och sadlar =/

Ajda

Trådstartare
Jag säger bara sadel och islandshäst. Suck.
Måste byta IGEN. Så nu ska globus clicen ut på marknaden :p

Tips är vad jag behöver. Hästen i fråga är en typisk islänning. Bred rygg. Låg manke. Och lite lite lite överbygd bak.

Funderar på bomlös. Är då ute efter en som ger bra stöd vid ridning.
Men vill helst ha en med bom. Är öppen för alla tips och förslag. Ochd et är kris. Rider barbacka nu.

Sv: Islandshästar och sadlar =/

Jag har en bakplåtsbred, överbyggd 4 cm, svängd rygg. har en Prestige Top Dressage bomvidd 37. Kort.

Henri de Rivel Trekkener. Finns i många bomvidder och tum... Till bra pris.

Jag har en Ken Taur Kari som jag trivs toppen med:d

Finns i många storlekar och vidder.
Till bra pris.

Ger ett superbra stöd tycker jag.

Samma problem här,med sadel alltså.Sålde min sadel i dag en Liberté,ska nu köpa en ny.Frågan är bara vad?Smällfet häst som säkert kommer att ändra fason,han är bara fem år.Jag är nog lite inne på en Kentauer Kari.Är det fler som har den som kan säga lite om sadeln.

Testa bomlöst då :idea:
Finns flera modeller som ger jättefint stöd. Diddidynan är nog den islandsmodell som ger bäst stöd tycker jag. :love:

Wintec , Bates , Loftur och Taktur (mfl) ,, har sadlar med utbytbar bom , så sadeln kan ställas om efter olika vidder. Man kan också bytaa knästöd i wintec och bates sadlarna. ;D

haha jag hade åxå en globus clic. men den gled fram. har provat en hel del olika sadlar. den enda bomsadeln som legat bra på Naggur är hööks gamla sigma dressyrsadel. ful och obekväm men låg super på hästen. men han breddade sig å sadeln vart för smal. köpte då en globus. men den funkade ju inte heller. så jag tröttnade och köpte en KariFlex. rekomenderar dig startk att göra de. jag ville inte ha en bomlös för dom va ju så fula och obekväma. men kariflexen är inte alls så. inte är den väl snygg men den duger. den är dessutom skön att rida i. känns precis som en vanlig bomsadel! känns superskönt att problemen är över nu. den här sadeln kommer han ju kunna ha nästan hela livet. den faller väl isär innan han dör men=) han är bara fem och kommer hinna ändra sig massor med fler gånger.

Tips är vad jag behöver. Hästen i fråga är en typisk islänning. Bred rygg. Låg manke. Och lite lite lite överbygd bak.

Du behöver en bra sadelutprovare, satsa gärna också på en sadel som är ändringsbar i bommen te x genom värmning.

Jag har haft ute sadelprovare som provat ut först en dominus som bara passade i ett halvår och sen en som provade ut clicen som passade i nästan 2 år. Så jag är lite bitter. Visst har hästen ändrat formen och byggt muskler men jag vill inte gärna ta ut någon ny. Iallafall inte från det stället. Känns lite som dom bara vill sälja och har dåliga erfarenheter av islänningar.
Min ridlärare skulle hjälpa mig med sadeln och hon är väldigt duktig. Men hon har ju inga direkta sadlar att tillgå så jag måste ju få hem nått som jag kan visa henne.

Baldur sadeln undrar jag lite om. Någon som har några erfarenheter av den? Humanskt pris på den är det ju. Det var en annons i nyaste "islandshästen" om den.

Och Kariflexn vbill jag gärna veta mer om. Okej, den är inte fin. Men jag vill hästens bästa. Är rädd för att en bomlös ska klämma på manken. Den ser väldigt platt ut i sitsen. Får man verkligen bra stöd i den?

hej! ja man får bra stöd i den! det finns en tråd på islandshäst och en på utrustning. båda heter KariFlex. där står det en hel del. jo. den har inte speciellt högt framvalv. har man en häst som har lite manke kan man använda en padd som är tjockare just vid manken. wintec har en och softsaddles åxå. mer om dom paddarna finns i trådarna. equisoft lånar ut sadlar för provning. då får du provrida med stigläder och allt och du får ha den i ett par dagar.

Jaha men det låter ju jättebra att man får låna sadlarna ett par dagar. hur kommer man i kontakt med dem?

www.equisoft.se

man får låna hem sadlarna mot en deposition på 5000 tror jag spm man sen får tillbaka när man skickar tillbaka sadeln. hon har än så länge bara sadlar med mockasits, men kommer få in helläder. softsaddles har både och, kaupre ridsport har bara helläder, dom är 900 kr billigare än vad softsaddles är på helläder, och 300 kr billigare på dom med helläder. rekomenderar stark att köpa av kaupre om du bestämmer dig för en KariFlex. Bra service, snabb leverans och bra priser!

Så är det tyvärr, hästen ändrar sig hela tiden och ofta blir de vidare. Däremot ändras inte bomvinkeln på samma sätt, det som sker med sadeln är att den blir för trång. Har själv en historia med mitt sto på ungefär samma sätt, numera har vi en sadel med ändringsbar bom så blir hon större ändrar vi bara bomvidden och slipper allt annat.

ändring...

såg nu att equisoft fått in i helläder. dom kostar lika mycket som kaupre.

Finns en intressant artikel om sadlar och storlekar i nya nordiska Islandshesten som kom till prenumeranter i går. Har tyvärr inte hunnit läsa min än men det ser ut att vara klart läsvärt. Tar upp problemet med islandshästar och sadelyta/ passform osv.

Nej det är inte bomen som blivit för liten utan sadlarna får en tendens att tippa framåt på henne. Så hon får knölar på var sida av manken och blir lite svullen. Globusens bossor är inte bra för henne heller fick jag reda på häromdagen. De går lite nedåt som på många dressyrsadlar. Men Perlas rygg är formad så att hon behöver en sadel vars bossor snarare är skurna uppåt.

kan du inte lägga ut lite bilder så man får se hur ryggen ser ut?=)

Inte världens bästa bild.

34459_1147723731.jpg

Men då får man stoppa om sadeln, justera så att den är ok för hästens rygg i stoppningen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 065
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 474
Senast: Bison
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar