Islandshästar födda 2013

Sv: Islandshästar födda 2013

nämen va kul =) de va henne jag igentligen skulle köpt men tog spurning i stället =) så himla roligt.. Då ser vi fram imot din fölis med =) hoppas du får vad du vill ha =) jag fick exakt vad jag hade beställt =)

Här e min sessa som vi döpt till Svala från Ryet..

Fölisen blir underbar vad det än blir :) är väldigt glad över engiros, såg henne för tre år sen och blev väldigt intresserad av henne och är så glad över möjligheten att få köpa henne nu :)

Vilka otroligt vackra föl hörru! :love:
Vi körde ju sto med föl till Vaki i torsdags kväll, får hoppas det blir något liknande där! :D

KL

Välkommen till världen, Litla-Mín från Annero. Född den 9/8-2013.

e. Víglundur frá Vestra-Fíflholti
u. Eistla från Vivedal
ue. Jarl frá Búðardal

Svart litet sto med stjärn och snopp och med båda ögonen blå.

Vi vill som sagt kalla henne Litla-Mín, men vi är lite osäkra på stavningen. Kollar man i Worldfengur så förekommer varianterna

Litla-Mín, Litla Mín, Litla mín, Litlamín

Jag hittar bara två i WF som är födda på Island, och de stavas som alternativ 3, dvs med mellanslag och liten bokstav. Kollar man andra dubbelnamn så verkar det dock vara vanligast att skriva dubbelnamn med bindestreck och med stor bokstav på andra namnet, dvs som första alternativet. Någon vänlig Bukefalist som vet vilket som är korrekt?

Hur som helst, här är den obligatoriska bildbomben :-)

litlamin1.jpg

litlamin2.jpg

litlamin3.jpg

litlamin4.jpg

litlamin5.jpg

litlamin6.jpg

Alltså, alternativ tre är ju det som är grammatiskt korrekt i en mening om jag inte har helt fel. "min lilla" typ. Men antar att stort M och bindestreck gör det mer "namnlikt?!" (o estetiskt snyggare... haha )

Hur som helst, otroligt söt!

Hur ser era föl ut nu? Hur mycket hanteras dem? :)

Här är bild på min: https://www.facebook.com/photo.php?...847.1073741829.234966350001439&type=1&theater
Legolas från Meling, silversvart hingst (mamma har silver-anlag)
E: Berserkur U: Glódis (mitt sto) UE: Hvinur frá Holtsmula
Tog in fölen här om dagen och fotade dem, borstade upp mammorna ect, hann tyvärr bli mörkt innan vi kom ut & skulle fota...

Min lill-hingst ser väldigt flott ut just nu, rör sig väldigt bra :) Visar både tölt och trav. Jag hanterar honom inte nämnvärt. Jag är ute i hagen och borstar mamman med jämna mellanrum, ger henne lite mineraler också. Legolas kommer alltid fram och när nyfiken men man får inte klappa honom :meh: om jag sitter på huk helt stilla en stund vågar han komma lite närmare och nosa lite. Jag har också fått klia honom lite på rumpan nån gång, men händer väldigt sällan.
Jag är hur som helst väldigt nöjd med den lilla :love: Han ser just nu väldigt flott ut! och verkar ha nedärvt sin mammas psyke, -fast något mildare och mer tam än vad hon var som unghäst. Jag gillar mitt sto vääääldigt mycket, både rörelsemässigt, psyket, stam osv. och det här verkar vara en bättre version av henne :love:

Senast ändrad:

Vårt hingstföl Birki från Bergholm( U vårt sto Abba från Fors, E Dunjandi fra Hakoti) har vi ej hanterat så mycket innan men nu har han fått en riktigt elak hovböld och fått skära upp en ordentlig bit av hoven. Gipsad med gipsbandage som skall bytas 2 ggr i veckan samt måste så inne på box en månad med mamman. Tufft för ett litet busigt föl och för mamman med. Och tuft för oss att lyckas byta bandage. Så nu blir han mycket hanterad men är positive och snäll även om han ej gillar att bli fasthållen. Har snabbt fått läras sej att ledas mellan boxar. Mamma rids och då får någon av våra andra 3 hästar agera barnvaki boxen vilket fungerar toppen( de är alla så förtjusta i fölet).

kl*

Nattfari från kärrnäsgård. Bild:
photo.php

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=704251686265817&set=pb.100000429768405.-2207520000.1389217639.&type=3&theater
Detta är som sagt min första islandshäst och jag är så nöjd med honom ännu så länge, verkar han ha det psyke jag är ute efter.

Han är van vid att ha grimma på sig. och just nu övar vi på att stå uppbundna vilket han inte bryr sig om. och övar på att lyfta fötterna.

Min lille är nu 8 mån och vi har börjat så smått med avvänjningen.
Mätte honom nu i kväll då jag var lite nyfiken då var han 118 mkh. är det inte väldigt mycket för att bara vara 8 mån? Hur höga är era?!

mvh Sandra

Vad roligt ! Grattis! :) har ridit in en avkomma efter pappa Gneisti förra året , var väldigt okomplicerad häst att rida in :) och har ridit Gneisti själv också innan änghaga köpte honom :)

Min lilla prinssessa är inte särskilt mycket hanterad heller, hon har blivit verkad och så men har inte gjort så mycket mer med henne. Jag låter henne busa på i hagen bara. Hon har vuxit som tusan, och är nästan lika hög som mamma vidja, Dock är vidja int särskilt stor dock.
bild_1_52d8588fddf2b33dbd3ac434.jpg

bild_2_52d858abddf2b325626a4911.jpg
rätt så nytagna bilder på min nalle björn! :) <3
dsc_0004_52d85ae988e59d30be2bf344.jpg
en bild från i somras. Hon visar alla fem gångarter, trav endast när hon är riktigt busig annars bara tölt. Hon är rätt så långbent men kompakt, vackert huvud. Det ska bli spännande och se vad som blir av henne.

Vad roligt ! Grattis! :) har ridit in en avkomma efter pappa Gneisti förra året , var väldigt okomplicerad häst att rida in :) och har ridit Gneisti själv också innan änghaga köpte honom :)

Så roligt att höra :) Jag vet inte så mycket om Gneisti men har hört att han ska vara bra :) Det ska bli mycket spännande det här köpet :)

Min nya lilla stjärna :love:

Leiknir från Slätten

e Gneisti från Lermansbo
u Venus fra Bakkakoti

Här passar min buffalobebis in =)
Hon ser ut som en buffel nu därav smeknamnet.
namnet är Svala från Ryet
e: Örn frá Keldudal
ue: Spuni frá Midsitju

Busungen 4månader gammal
1450198_10151685445176901_1979034395_n.jpg

här e hon snart 7 månader gammal =)
1888625_10151835532506901_1002612299_n.jpg

Där jag arbetade föddes ett riktigt häftigt litet föl, isabell med blåa ögon. Ganska oväntad föl men riktigt fräck liten individ som kommer bli spännande att se på tävlingsbanorna om ett par år!

29yiejn.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 258
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
579
Senast: tara
·
Hemmet @Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning! Jag ska kika på hus...
2 3
Svar
53
· Visningar
817
Senast: Amha
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 190
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama