Sv: Islandshäst!
OM man anser att höet är mkt näringsrikt så kan man blanda ut med halm tex eller köpa mindre bra hö.
Jag tror att min häst överlever på 5 kg hö(Islandshäst men b ponny till storlek).
På elit nivå ger man hästarna 4-5 kg hö(de har oftast halm i boxen att tugga på men inte alla gånger) å då är det STORA hästar men många kilo med kraftfoder.Det tycker jag är fel eftersom hö eller stråfoder är det som håller igång hästens mage.
Men jag anser inte att jag svälter min häst.
Har aldrig haft problem med kolik eller stress å brukar få beröm för att folk aldrig tror att en islandshäst kan vara så välmusklad å rund i ryggen
Min shettis får 3 kg hö/dag(han är inte så stor) å min ena islänning är inte ens dubbelt så stor som honom.
Har man en trist hage tex, är det många som ger mer hö som sysselsättning men de kanske rider mkt?(jag rider iofs mer än de flesta islandsryttare jag känner)Eller så har de lite mer svårfödda hästar.
_moa_ ´s islandshäst behöver tex mer hö/foder för att hålla muskler/hull.Så är det med människor oxå,jag klarar mig på en yoghurt om dagen så överlever jag
Jag är ganska nöjd att jag lyckats få lättfödda hästar, jag hade inte velat eller ens haft råd att hålla hästar som åt 13 kg hö/dag(som vissa måste göra)
Jag kan absolut tänka mig att ha mer fri tillgång till hö om mitt sto är dräktigt(men inte obegränsat för det är inte hälsosamt att bära både föl å för mkt övervikt)men inte om jag ska kunna hålla igång henne utan skador...