islandshäst som tar bettet

E

edberg1

jag har en foderhäst på 10 år
han har börjat o inte lyssna på bettet.
jag kan inte rida ut med nån då det inte går att stanna honom om inte den framför stannar
nån som har tips??
//Ida:idea::rofl::bump::banana::p

Sv: islandshäst som tar bettet

Har du tagit hästen till vetrinär för att kontrollera så att den inte har ont i munnen och kollat så att bettet passar?

Annars, hur sitter sadeln?

Hur rider du? Driver du omedvetet? Sitter du och "håller igen" hela tiden? På en del hästar så stänger de av om man gör så, så då springer de bara på som de själva vill.

nej har inte tagit honom till vetringnär
sadeln är utprovad av sadelmakare och bettet är lagom
jag driver inte o och håller inte igen jag tar släppr tar släpper

Hur länge har du haft hästen? Min erfarenhet är den att när smekmånaden är över så kan de börja testa, och ja på de mest konstiga sätt. Är du säker på att detta inte kommer sig av fysiska problem, så får du nog ta dig an och arbeta med ditt ledarskap.

Lär hästen en-hands-stopp, om den inte redan kan det. Lyssnar inte hästen när du försöker att stanna den som vanligt, gör ett enhandsstopp och upprepa så fort du känner att hästen inte lyssnar på dina halvhalter och så sakterliga försöker att springa ifrån dig. Tänk på att denna metod sliter på hästen, men samtidigt är det viktigt att inte hästen kommer på att den kan göra som den vill.

Hur länge har du haft hästen? Min erfarenhet är den att när smekmånaden är över så kan de börja testa, och ja på de mest konstiga sätt. Är du säker på att detta inte kommer sig av fysiska problem, så får du nog ta dig an och arbeta med ditt ledarskap.

Så sant så!
Kämpar fortfarande med att få min grabb att inse att det inte är han som bestämmer, punkt!
Men det skall testas testas testas :grin:

Någonting du skulle kunna prova om han inte lyssnar på dig ute är att lära honom one rein stop, fungerar utmärkt som broms eller nödbroms även ute.
Fick lära min fd medryttarhäst detta då en av hans största hobbys var att kasta sig och sticka hemmåt... :devil:
När han kunde det så gick det mycket bättre sen, han stack även med andra och det hjälpte även där :)

Någonting du skulle kunna prova om han inte lyssnar på dig ute är att lära honom one rein stop, fungerar utmärkt som broms eller nödbroms även ute.

Det är samma sak som en-hands-stopp. Bara ett förtydligande så att vi inte förvillar för någon.

Ja direkt översatt så blir det ju en-tygels stop :p

Tänk bara att detta är ngt man måste träna på i skritt så att hästen förstår vad du vill, att tvärrycka i ena tygeln när hästen sticker är ingen höjdare...

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 722
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 347
Senast: lirco11
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka