Islandshäst som inte töltar!

Sv: Islandshäst som inte töltar!

Min var travtaktig från början, satte på boots fram och traven försvann. Var försiktig med det du gör.
// Cicci

Har en häst i stallet som ägaren bara haft drygt en månad, en 4gångare & när hon köpte hästen hade han 10 mm på bakskorna & när hon skodde honom första gången tänkte hon inte på att han hade 10 mm bak som han fick då 8mm & har blivit lite mer travtaktig/lättare för att falla i trav & hon har satt på boots på bakhovarna & det funkar .. Blir inte hästar mer travtaktiga av boots fram ? :confused: Det kan min bli iaf

Men hur kommer det sig att ett par boots löser upp tölten :confused:

Håller med: boots fram gör nog snarare att dem bli MER travtaktiga, men man kan då istället stta på ett par boots bak för att "lura" dem att ta i mer med baken...

Som sagt så gör knappast boots fram att dem blir mindre travtaktiga, men det hjälper mot passtakt.
Boots bak däremot kan hjälpa, då det "lurar" dem att ta i mer med baken

Så boots på fram löser pass

och boots bak löser tölt :)

Inte nödvändigtvis, men ofta är det så.

Bootsen fördröjer steget, och därför hjälper boots fram ofta passtaktiga hästar eftersom att det då tar längre tid för hästen att sätta ner frambenet, och bakbenet landar då innan frambenet, och det kan förbättra takten hos en passtakti häst.

Boots bak däremot gör att dem tar i mer mad baken, och ofta ärdet pga. att hästen inte gör det som den blir travtaktig (eller att den inte orkar).

Men tänk på att boots bara är ett hjälpmedel!

Hoppas att du förstod något, det blev lite snurrigt:o

Har en häst i stallet som ägaren bara haft drygt en månad, en 4gångare & när hon köpte hästen hade han 10 mm på bakskorna & när hon skodde honom första gången tänkte hon inte på att han hade 10 mm bak som han fick då 8mm & har blivit lite mer travtaktig/lättare för att falla i trav & hon har satt på boots på bakhovarna & det funkar .. Blir inte hästar mer travtaktiga av boots fram ? :confused: Det kan min bli iaf

Måste tillägga att han hade 10mm fram OCH bak, skodde honom sen med 8mm fram OCH bak..
så jag tror inte att det har med skorna att göra.
Samt att han inte är travtaktig, men slänger sig i trav ibland..

hej.. jag har själv en vallak som inte har velat tölta. det kan ha många orsaker bla hur hästen är byggd. du har ingen bild på den.? det är ganska lätt o se om den tex är krok hasig eller så. var bor du ?? kan tipsa om bra häst folk i närheten kanske.. det hjälper väldigt sällan med boots om problemet är att den inte töltar.. lättare tackt problem kan gå att fuska bort med det är inget att rekommendera! bor du i närheten av göteborg hjälper jag dig gärna.. mvh erica

Jag skulle börja med att inte ta hjälp över internet. Ta hjälp av tränare som kan se dig och hästen "live". Vi vet ju inget om hur du rider, hur gammal du är, hur hästen ser ut osv.

/Malin

Ja det är ju inte så att hon inte VILL tölta men hon töltar kanske 2 m eller nåt sen går hon över på travaktigt men jag ska söka hjälp hos en tränare det finns masvis här omkring!

Nej det var inte till dig!/Eller det var inte till någon jag bara berättade det.

Jag sa det bara för mig själv :) :D

Rider du varje dag???
Om du rider varje dag då kanske är din islandshäst trött om du tjatar mycket på henne/honom. Du borde ta lugn och inte tjatar så mycket på din isis.. Jag tror så där ungefär men du kanske kan se vad dom andra säger..

hej jag har köpt en häst nydligen coh när jag ska tölta blir det trav efter bar några töltsteg hon är lite framtung skulle va kul med tips om hur jag kan göra:bow::)

Min Isis har det inte naturligt med tölten, men nu verkar det ha lossnat lite faktiskt.
För mig är det lättare att ta tölten från trav eller galopp, från skritt är det svårare för henne.

Tar också gärna emot tips, min är ju dräktig så jag rider endast hemma nu.

Är det Black&Decker takten man ska lyssna efter?:idea:
Eller ngn annan ramsa??

Hej!

Om en islandshäst inte vill tölta hur gör man då?

Går det helt enkelt inte att lära den? Är det någon som vet så berätta gärna :bump:

MVH/ _Diddl_
Returnera hästen o kräv pengarna åter. Det måste väl vara tölten som kostar pengar, för i övrigt är ju en islandshäst som vilken annan ponny som helst.

Returnera hästen o kräv pengarna åter. Det måste väl vara tölten som kostar pengar, för i övrigt är ju en islandshäst som vilken annan ponny som helst.

Nej min vän, det är nöjet att få njuta av något länge som kostar pengar. Du vet det där med kvalitet eller lågpris, kvalitet håller längre och är bättre medan lågpris får bytas oftare.;):bump:

Nej min vän, det är nöjet att få njuta av något länge som kostar pengar. Du vet det där med kvalitet eller lågpris, kvalitet håller längre och är bättre medan lågpris får bytas oftare.;):bump:
OJ, det var nästan lägre än Glocalnet ! :bow: ( fast jag är nästan säker på att du är lite avis på oss som har hästar! ;) ) :devil:

Föreslår att du i såna fall tar hjälp av tränare, tex skickar hästen på töltsättning & sedan lär dig själv att rida tölt på hästen.
Ingen här kan ju veta om hästen kommer kunna tölta bra, det finns 3,5 gångare som inte får till tölten & som bara rids som 3 gångare.
Får man fråga om du vet varför hästen inte är töltsatt?

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka