Islandshäst som inte töltar!

Sv: Islandshäst som inte töltar!

Vad är det som alltid säger att hästen inte kan tölta?det är oftast ryttaren som inte kan rida:smirk:

Precis hos mig och min häst beror det på största sannolikhet på mig!!
Därför ska hon lämnas på töltträning 2009.:)

Föreslår att du i såna fall tar hjälp av tränare, tex skickar hästen på töltsättning & sedan lär dig själv att rida tölt på hästen.
Ingen här kan ju veta om hästen kommer kunna tölta bra, det finns 3,5 gångare som inte får till tölten & som bara rids som 3 gångare.
Får man fråga om du vet varför hästen inte är töltsatt?
Vad i hela friden menas med "töltsatt" ? Upplys en okunnig!

Att den är tölttränad så man verkligen vet att hästen kan tölta, men omryttaren inte kan rida hästen i tölt är en annan sak.
Mest 4 gångare som behöver töltsättas eftersom man många ggr måste arbeta fram tölten på dem, sedan finns 4 & 5 gångare som är naturtöltare & där behöver man inte arbeta fram tölt från grunden även om man såklart alltid måste träna takt, tempo, form osv.

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka