Islandshäst som inte töltar!

D

_Diddl_

Hej!

Om en islandshäst inte vill tölta hur gör man då?

Går det helt enkelt inte att lära den? Är det någon som vet så berätta gärna :bump:

MVH/ _Diddl_

Sv: Islandshäst som inte töltar!

Jag har fått för mig att man kan träna på halvhalter och sen öka tempot..

Men jag har aldrig behöva tänka på det men jag kom och tänka på det därför skapade jag den här tråden

Ursäkta, men jag förstår inte riktigt vad du menar?:confused:

Är det en töltsatt häst du pratar om?:confused:
Annars så brukar man ju för det mesta töltsätta dem, men det är klart, vissa är ju "redan töltsatta" första gången man sätter sig på hästen...

Stoet som jag pratar om har svårt för tölten hur ska man kunna träna in den och på vilket sett??

Så det är ett äldre sto som är töltsatt?

Vad är det som hon gör istället för att tölta? travar, grisepassar eller blir travtaktig?:)

Okej, då undrar jag om hästen är vältränad och så, eller om den är fet och inte har ngn kondition?

Är dem travtaktiga beror det ofta på att dem är lata i bakbenen, eller att man inte riktigt har med dem...

Hur är din häst annars att rida, lat, pigg, och är den i bra kondition?

Hej!

Om en islandshäst inte vill tölta hur gör man då?

Går det helt enkelt inte att lära den? Är det någon som vet så berätta gärna :bump:

MVH/ _Diddl_

Många bra tips hittar du i "Reynirs Ridskola". Den boken är suverän. Läser igenom den varje vår efter vintervilan. Det är alltid något nytt som dyker upp.

Min var travtaktig från början, satte på boots fram och traven försvann. Var försiktig med det du gör.
// Cicci

Det blir lite svårt att besvara din fråga mot bakgrund av den knapphändiga information du lämnat om hästen...

Jag skulle börja leta efter orsaken till att hästen inte töltar, istället för att fråga hur man får den att tölta. Hur gammal är hästen? Är den töltsatt? Är övriga gångarter taktrena? Är hästen spänd? Rids den ihop till korrekt samling och bärighet? Har den ont någonstans? Får du igenom dina halvhalter? Svarar hästen på drivande sits-hjälper? Hur sitter ryttaren - framåtlutad? Passar sadeln?

Ett tips är att ta hjälp av en instruktör :)

Okej, då undrar jag om hästen är vältränad och så, eller om den är fet och inte har ngn kondition?

Är dem travtaktiga beror det ofta på att dem är lata i bakbenen, eller att man inte riktigt har med dem...

Hur är din häst annars att rida, lat, pigg, och är den i bra kondition?

Hon är ju ganska tjock :o

Men hon är ju inte lat precis! Hon kan ju alla gångarterna förutom tölt som blir löjlig trav. Och hon kan skänkelvikningar och öppna och sluta.. Men det är tölten som är konstig skulle nogon kunna ge mig bra tränigstips till tölten :bow: :bow:

Men det är tölten som är konstig skulle nogon kunna ge mig bra tränigstips till tölten :bow: :bow:
Det finns otaliga anledningar till att en häst inte visar en gångart och det kan vara alltifrån fysiska hinder till att hästen faktiskt inte kan, för att den inte lärt sig.

Det blir liksom "formulär 1A" = ta hjälp av en instruktör som ser er IRL. Om du inte är väldigt skicklig så tjänar både du och hästen på att få hjälp av någon som kan, för den bästa läraren för de flesta är en god pedagog.

Sen finns faktiskt islandshästar som är tregångare också, även om de väl blir allt sällsyntare. Aveln i stort går ju faktiskt mot mera lättöltade individer som sällan behöver "töltsättas", och till det kan man förmodligen addera en växande kunskap hos oss ryttare också.

Okej, ena hästen jag rider, som är hur pigg och flott som helst, men som i nte har någon vidare bra kondition för tillfället och är lite småtjock blir också lätt travtaktig. Hon blir det för att hon inte orkar bära på bakbenen hela tiden, och tappar dem.
Men även hon är som sagt hur pigg som helst, skrittar ofta inte ordenrligt utan vill bara springa, ch alla andra gångarter går alldeles utmärkt: men hon orkar bara tölta ordentligt något varv i vårat ryttelilla ridhus.

Man märker även på henne när man rider ute att on absolut inte orkar när det är blött och underlaget är tungt, men föra vintern, när han var vältränad töltade hon som en klocka.

Är din häst travtaktig även när du släpper fram den i tölt? (då måste du ha samlat upp den ordentligt så att han/hon verkligen har med sig baken och vinklar bäcknet(stavning?))

Jag tror att det handlar om att din häst inte orkar tölta ordentligt, hur ofta rider/arbetar du med den?

Börja tölta korta sträckor där du verkligen kräver samling och att baken är med, och även träna upp konditionen på den...

Så småningom kan du öka töltsträckorna utan att din häst blir travtaktig.

Ochså en sista fråga:
Har din häst alltid varit travtaktig i tölten eller när har det kommit?

Lycka till iaf!

Finns det någon i din närhet som kan hjälpa dig att titta? Guld värt att få hjälp ibland speciellt när det kan vara många olika orsaker.

Japp! :d

Masvis med tränare och insruktörer :bump:

Raudhetta ligger bara några tusen meter i från oss..

Låter perfekt :idea: . Skriv gärna efteråt hur det gick

Jadå!

Men vi äger henne inte än!

Hon är till salu och hon har lite svårt för tölten så det var därför jag frågade! Så vi inte gick och skaffade en häst som inte kan tölta :rofl:

Är du inne på msn diny?

Vi kan chatta jag har lagt till dig :d

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka