Islandshäst på foder?!

Sv: Islandshäst på foder?!

Du lever i en drömvärld.

Varför i hela friden skulle någon som äger en islandshäst låna ut den till en okänd människa vars enda erfarenhet av gångartsridning sträcker sig till att ha åkt med på några turridningar, och vars skäl att låna istället för att köpa är vederbörande inte vet om h*n kommer klara av uppgiften. Dessutom kan man tvingas ta tillbaka den när som helst som du ger upp.

Du ber helt enkelt någon annan stå för kapitalet och ta riskerna med att få sin häst förstörd i okunniga händer.

Du vill förstås bara låna en mjuk välriden töltare för något annat klarar du inte av.

En sådan betingar kanske ett pris på 50-75000.

Efter ett halvår hos en ryttare som inte vet hur man underhåller tölten eller ens har säker fysisk kapacitet att träna den i form i grundgångarterna är en sådan häst i de allra flesta fall inte längre en "mjuk töltare" och värdet har ungefär halverats.

Vilket islandshästägare vet eftersom de fått lära sig det - oftast den hårda vägen :D genom att rida ner sin första häst innan de lärt sig tillräckligt.

Att hålla en häst ren i gångarterna och så att den inte försämras är inte möjligt med de förutsättningar du beskriver. Den behöver tränas seriöst i ur och skur även i kallt och blåsigt väder och i trav och galopp också.

Det finns många islandshästar ute på foder men då är det osäljbara hästar som det inte gör något att man förstör för de töltar ändå inte, eller så är de hos noga handplockade fodervärdar med ERFARENHET där ägaren VET med säkerhet att den kommer att förvaltas väl.

Och låt för Guds skull bli säljesannonserna. Inte går du in till en bilhandlare och tycker det är konstigt att ingen vill LÅNA dig en Ferrari ett halvår ?

Har man inte förstått så grundläggande principer så lever man verkligen i en drömvärld.

Lyft blicken från din egen horisont och sluta tracka hästförsäljare med "kan jag låna först"-mail eller -samtal.

Jag fick ett tiotal sådana om dagen när jag hade hästgård och det finns inget man HATAR mer. Folk som gör så är för evigt dissade ;) Det är inte precis en bra väg att gå om du vill ställa dig in någonstans på sikt så du kan lära dig mer.

Jag tycker iofs att det låter mest rimligt att du fortsätter rida på turridning där du kan åka i tölt och någon annan har ansvar för hästens kontinuerliga träning.

Det är inte min ekonomi det är fel på utan min nacke!!
........
Visst kan jag åka o köpa en häst men vad händer med den om jag efter några månader märker att jag inte klarar av att rida den så som den behöver?

Bra.
Då så tycker jag att du åker och köper dig en häst för egna pengar.
De flesta försäljningsstall hjälper till att sälja hästen igen om det inte skulle fungera.
Då så tar de tillbaka hästen = hästen får flytta "hem" igen.
Och så säljer de hästen igen mot provision och ersättning för de kostnader som de har för uppstallning.

Du kan också lämna den till ett försäljningsstall.

En annan variant är att du bara låter hästen gå i hagen om du inte klarar av ridningen.
Det mår inte hästen dåligt utav.
Sedan så kan du sälja den billigt till någon som själv kan rida till den åt sig.
Köp t.ex. ett bedömt sto eller en tävlad häst så vet en framtida köpare med garanti vad hästen egentligen har kapacitet för.

Efter ett halvår hos en ryttare som inte vet hur man underhåller tölten eller ens har säker fysisk kapacitet att träna den i form i grundgångarterna är en sådan häst i de allra flesta fall inte längre en "mjuk töltare" och värdet har ungefär halverats.

Har sett sånt hända på en vecka:smirk::angel:

Nu vet jag inte hur mkt man sparar på det fysiska genom att rida islandshäst, en bra måttstock är att man ska föräka rida alla gångarter lika mkt, utom pass då såklart.
Alltså rider du ju lika mkt i galopp & trav som i tölt & skritt.Personligen skulle jag aldrig ens tölta en häst lika mkt som jag travar, jag är rädd att det sliter för mkt på dem, medan vissa töltar från stalldörren ut på ridturen & tillbaka igen(dessa hästar har inte hållt så bra i längden).

Eftersom man kan få ridning som rehab så skulle det kanske vara en bra idé att kolla vilka ridskolor osv som man kan kombinera på det viset, kan du inte trava vissa dagar så kan du iaf skritta, tölten är inte heller en gångart som bara flyter fram, även om det är den gångart som är skonsammast för ryttare som dig.
Av erfarenhet vet jag att folk som har whiplash brukar ha svårt att motionera sina hästar så mkt som de behöver & långa perioder går det inte alls, då gäller det att ha andra i sin närhet som kan sköta hästen åt en.
Just sköta hästen åt en, skriver jag för att man ofta inte ska mocka , bära hö osv med den sortens skada just när man har det som värst, eller ens när skadan inte känns lika mkt.

Hoppas du förstår att folk inte skriver för att hoppa på dig utan för att de tar illa upp av folk som bara tror att de vill jävlas för att de inte har möjlighet att låna ut en bra tölthäst bara sådär.
Som Tim skriver kostar dessa hästar från 50 & upp till hur mkt som helst, & det behöver inte vara tävlingshästar utan sk skogsmullar.
En häst som ar alla gångarter, som är taktfast & ren i sina gångarter kostar mkt, oavsett om den tävlas eller inte, men det är just dessa hästar som kan bli ngt på tävlingsbanan oxå, just för sina säkra gångarter.

KL

Även om man bara har en skogsmulle som man fått till gångarterna på, så vill man inte ens låna ut den till nån för att man är så rädd att man ska behöva börja om igen. Form och gångarter är färskvara.
Tyvärr.

Hej.
Denna tråden börjar spåra ur en del tycker jag personligen och därför blir detta mitt sista och avslutande inlägg.

Jag är glad att jag är vuxen och kan "ta" vissa inlägg med en nypa salt. Till er som känner er träffade så vill jag bara säga: Ta reda på fakta innan ni försöker trycka ner någon ni inte känner. Alla vet att mobbing inom hästvärlden finns och unga hästtjejer kan för all framtid släppa sitt hästintresse pga människor som anser sig ha rätt att trycka ner mindre vetande. Försök lära er att argumentera utan att för den skull bli otrevliga och framför allt, ingen fråga är för dum för att få ett ärligt svar utan elakheter.

Till er som svarat och diskuterat med mig så vill jag säga ett STORT tack. Jag ska verkligen ta till mig allt ni skrivit och fundera igenom hur jag ska göra. Nu förstår jag bättre varför det är så svårt att få tag i islänning på foder och avsikten när jag startade tråden var just att få svar på den frågan.

Fortsätt gärna argumentera för/emot foderhäst i den här tråden men nu utan min inblandning.

Tack igen.

Raija

Du har just frågat Islandshästvärldens mest infekterade fråga.
Frågan man i princip inte får ställa.
Och så blir du stött över att du får svar.
Och anser att tråden börjar spåra ur.

Vissa frågor skall man inte fråga.
Därför att det uppfattas som fräckt.

Antingen så vill ägarna bli av med hästen snabbt eller så är det - som så många andra skrivit - rädda att hästens gångarter ska försämras. Storhästarna + ponnyer har ju bara tre så det finns liksom inte så mycket att blanda ihop/förstöra gentemot isisarnas

Jag tror inte TS förstår att vi är "oförskämda" för att det är SANNINGEN och för att skydda TS från att göra bort sig alltför mycket.

Visst, man kan hålla på i tio år till och trakassera hästförsäljare med att vilja låna trots att man varken har erfarenhet eller svarar på rätt annonstyp. Då kanske man fattar att det inte funkar..

Men det är lite snabbare väg att få reda på hur det ligger till här där folk törs säga det.

Don´t kill the messenger :cool:

"Men inte ens ägare med eksem hästar vill lämna ut dem på foder."
Nej, jag tror SPECIELLT inte eksemhästar vill lånas ut. Fick hem en häst för tre år sen med svårt eksem. Har pysslat och ordnat med dom, nu är hon jättefin :) och jag skulle för allt i världen inte låna ut henne och riskera att hon blev sjuk igen. Det har tagit mig tre år att komma på hur jag ska sköta just hennes eksem, och jag vet att allt kan raseras på några få dagar.
Du kanske kan bli medryttare någonstans och dela på jobbet och ansvaret??
Lycka till, i alla fall!

Hej Raija,
meningen är inte att mobba dig, som jag skrev i inlägget(den delen du inte citerade) var att alla de skälen är samma skäl som ingen lånar ut en häst till dig. Jag försökte själv få en islänning på foder o det var stört omöjligt trots att jag är frisk. Det går inte och en stor anledning är säkert att de är dyra och man är rädd om värdet.

Jag provred min första islänning många gånger och lärde känna den ordentligt innan köpet. Det kändes bra. Kan du inte vända dig till ett stall i närheten och göra så? Eller som någon skrev, rida lektioner?
Då tar du inte på dig mer än vad du klarar av!
Och lycka till med nacken!

Jag har problem med min nacke. Men klarar att rida min häst i alla gångarter. Tränar för tränare och har tävlingsambitioner. Skulle aldrig drömma om att låta min häst gå i grisepass!! Rider öppna, sluta, skänkelvikningar. Det som gör att islandshästarna passar mig bäst är att dom är lättare att rida ihop än ett stort halvblod. Sedan älskar jag islandshästar :love: skulle inte vilja ha något annat. Ridningen hjälper mig jättemycket. Har inte alls lika ont när jag är aktiv regelbundet, Det måste man ju när man har häst och hund. Sedan är det ju så att kropp och själ hänger ihop. Mår man bra i själen så mår man bättre i kroppen.

Liknande trådar

Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 843
Senast: Vallmo
·
Islandshäst Hej alla, jag är ny på Bukefalos! Jag har ridit i hela mitt liv men inte haft egen häst på tjugo år och bara ridit sporadiskt medan...
Svar
8
· Visningar
4 649
Senast: Saeta
·
Islandshäst Jag har ganska nyligen (och av ren slump som jag såhär i efterhand är extremt glad för) gått över från 3-gångare till islandshäst och...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Koppen
·
Islandshäst Hej på er, hoppas ni inte tycker jag är alldeles tappad bakom en vagn nu som frågar något som säkert är en självklarhet i era ögon :o...
Svar
4
· Visningar
1 246
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix