Islandshäst på foder?!

R

raija

Hej.
Jag har alltid tyckt om islandshästar och varit på tur ridningar flera gånger. Drömmen är att en gång få äga en islänning. Saken är den att jag har en whiplashskada som gör att jag inte kan rida så ofta som jag skulle vilja. Nordisen vi har kan jag rida i max en halvtimme sedan får jag värk. När jag istället är på turridning så kan jag sitta på en islänning i fyra timmar i alla gångarter utan att känna nått. Det optimala för mig som hästälskare är ju då en islänning men jag vet ju inte om jag klarar det i längden om jag hade en egen. Jag har svarat på massor med annonser om islandshästar till salu och frågat om de vill låta mig ha den på foder 6-12 månader men alla har nekat, varför? Alla andra hästraser kan du hitta där ägaren kan tänka sig foder men inte islandshästägare och jag förstår inte varför.
Drt känns som om jag aldrig kommer få möjlighet att få min drömhäst utan kommer få vara "ponnymamma" resten av mitt liv. Barnen har hästar så helt utan kontakten blir jag ju inte men känslan av att få tölta på min egen häst känns mer och mer avlägsen.........

Raija

Sv: Islandshäst på foder?!

Jag vet inte vad det kan bero på, men kan mycket väl tro att en anledning kan vara att ägarna är rädd att hästen blir "förstörd". Dvs gångarterna förändras och kanske inte blir rena osv. Islänningar är som du säkert redan vet rätt svåra att rida för att få dom att gå riktigt rent och fint i alla gångarter och lånar man ut hästen på foder kan det ju vara en helt annan häst då man får tillbaka den.

Men en skogsmulle häst eller liknande borde inte vara några problem. Håller med om att det finns få islänningar att ha på foder. Men antar att skaffar man sig en sån dyr häst så har man nog tänkt igenom det före och har tänkt att ha hästen själv :)

Hoppas du hittar din islänning till slut, dom är ju för underbara :love:

Hej Gauti.
Jo jag förstår att en del ägare med fina tävlings islänningar inte vill lämna ut dem på foder men faktum är att jag inte svarat på en enda annons med sk tävlings hästar. De jag svarat på har varit enligt ägaren äldre skogsmulle hästar, en del med eksem. Jag är inte rädd för eksem hästar då vi redan har ett russ och en shettis med eksem som jag ger alger,vitlök och smörjer och masserar varje dag. Men inte ens ägare med eksem hästar vill lämna ut dem på foder.
Islandshästar är ju dyra att köpa in och svårare att rida in bra så visst tänker man igenom sitt köp innan men vad händer med äldre islänningar som inte tävlas längre? Får de bara gå hemma på gården och skrota medans ägaren köper en ny häst att tävla med? Andra hästar som tävlas skickas ibland ut på foder när de inte tävlas.
Jag är ju bara ute efter en äldre skogsmulle och inte någon ung som är i tävlingsform och då borde det inte vara så svårt tycker jag....
Jag hoppas också att jag hittar "min" islänning någon gång. Hoppet är det sista som överger mig men ibland känns det tröstlöst att bli nekad gång efter gång.

Raija

Nu är det ju inte bara folk med tävlings hästar som är rädda om gångarterna, även fritids hästar har bra gångarter och det är främst takten i bl a tölten man är rädd ska gå förlorad. Försvinner den fortsätter även det över i den andra gångarterna.
Jag har full förståelse för de som inte vill lämna sin häst på foder, om jag har en häst till salu så vill jag sälja den och inte låna ut den med alla risker det innebär.

Hej Boj.
Visst finns det risker med att låna ut sin häst på foder men det finns det när du säljer din häst också. Tänk om jag skulle köpa din häst och att jag efter 6-7 månader upptäcker att jag inte klarar av att rida och ta hand om den på bästa sätt pga min skada. Då måste ju hästen säljas vidare igen om du inte har möjlighet att ta tillbaka den. Om du istället lånat ut hästen till mig så hade du haft mer att säga till om och vi hade kunnat hjälpas åt på ett annat vis då hästen forfarande är din.
Jag vet att islandshästar är speciella djur och att man ska ta tillvara på deras bra gångarter. Den dagen jag ev får hem "min" häst så har jag en instruktör i närheten som lovat hjälpa mig på alla sätt så både jag och hästen får det bra.
Man kan inte dra alla över en kam, det finns faktiskt seriösa som vill ha foderhäst. Dessutom tycker jag att mina argument för att inte köpa utan ha på foder till att börja med är realistiska. Jag tänker på hästen först och främst och inte med hjärtat.

Raija

Jag är en mycket hård säljare, och hade med största sannolikhet inte sålt häst under dessa omständigheter. Om jag skulle lämna en häst på foder, då får det ske genom referenser. Jag tror att de flesta islänningar som lämnas eller lånas ut, här har man förmodligen en referens i form av instruktör eller liknande.
Jag tror att det är den vägen du ska söka för att finna en häst på foder, te x rida lektion eller turer regelbundet. Då ökar ju även förutsättningen att finna rätt häst för dig, eftersom jag utgår ifrån att det ställs en del krav på hästen om det ska fungera.

Genom kontakter ökar chansen att hitta en häst på foder, då ägaren vet vem du är och hur du rider. Så fick jag min foderhäst på foder iallfall. Lycka till!

Hej Gauti.
Jo jag förstår att en del ägare med fina tävlings islänningar inte vill lämna ut dem på foder men faktum är att jag inte svarat på en enda annons med sk tävlings hästar. De jag svarat på har varit enligt ägaren äldre skogsmulle hästar, en del med eksem. Jag är inte rädd för eksem hästar då vi redan har ett russ och en shettis med eksem som jag ger alger,vitlök och smörjer och masserar varje dag. Men inte ens ägare med eksem hästar vill lämna ut dem på foder.
Islandshästar är ju dyra att köpa in och svårare att rida in bra så visst tänker man igenom sitt köp innan men vad händer med äldre islänningar som inte tävlas längre? Får de bara gå hemma på gården och skrota medans ägaren köper en ny häst att tävla med? Andra hästar som tävlas skickas ibland ut på foder när de inte tävlas.
Jag är ju bara ute efter en äldre skogsmulle och inte någon ung som är i tävlingsform och då borde det inte vara så svårt tycker jag....
Jag hoppas också att jag hittar "min" islänning någon gång. Hoppet är det sista som överger mig men ibland känns det tröstlöst att bli nekad gång efter gång.

Raija

Ja, fast nu menar jag inte bara tävlingshästar :smirk: Jag har en häst som kostar 45.000 men tävlar inte med han, aldrig gjort och kommer säkert aldrig göra heller. Är dock väldigt rädd om att hans gångarter ska vara rena och fina, jag kan inte ens ha medryttare på honom då dom inte kan rida han riktigt som jag vill. Så vi som inte tävlar eller har tävlningshästar är minst lika noga med våra hästars gångarter och dylikt :D

Dom som har skogsmullar kan alltså vara noga dom också :)

Hej.
Nu när jag läst och begrundat alla era argument så börjar jag undra om jag någonsin får min drömhäst........
Ridskola och turridningar för att knyta kontakter är ju jättebra men det finns ett problem. Närmaste turidnings ställe ligger 11 mil (enkel resa) ifrån mig och den sträckan är ingen man åker varje vecka som sexbarns mamma. Ridskola eller dylikt med just islandshästar finns inte här i närheten. Den tjejen som lovat hjälpa mig om jag hittar en häst har haft turridning och ridskola men fick avveckla pga bristande kundkrets. Hon ger nu privat lektioner till ryttare med egen häst.

Ja ja som sagt, hoppet är det sista som överger mig och en vacker dag är nog jag också stolt ägare till en islänning. Så länge så får jag pula i stallet med barnens hästar och skritta runt lite då och då.

Tack för alla svar, om någon får en ide´,så tänk på mig.

Raija

Hej!

Om jag har lagt ut en annons för att sälja en häst, så vill jag ju sälja den och inte ha en fodervärd till den.
Vill jag ha en fodervärd lägger jag ut en annons efter en fodervärd.
Jag hade inte velat ha en risk att få tillbaka hästen som jag skulle sälja efter ett halvår, kanske i sämre skick än vad jag lämnade ut den. Då kan den bli svårsåld eller få gå ner i pris. Då väljer jag hellre en köpare som vill köpa hästen efter ett antal provridningar.
Nu är jag inte emot att lämna ut en häst på foder, har en ute hos fodervärd för tillfälligt. Att jag lämnade ut honom på foder är för att jag en dag vill ha tillbaka honom, annars hade jag sålt honom.

Du läser fel annonser. Vill du ha en foderhäst får du läsa foderhästannonser. Men under "till salu" vill ju folk SÄLJA hästen och inget annat.

....vad händer med äldre islänningar som inte tävlas längre? Får de bara gå hemma på gården och skrota medans ägaren köper en ny häst att tävla med?

Ja de får gå och skrota.
Min gamla är min vän och skall inte skickas runt till främmande människor.
Han är känslig i själen och kan bli deprimerad om man behandlar honom orättvist.
Och om han blir deprimerad så slutar han att äta.

Han är 29 år och fullt frisk och alla som vill får ta en ridtur på honom.
Men han lämnar inte gården.

Det är ju bra med en häst som alla kan rida.

Hej.
Nu när jag läst och begrundat alla era argument så börjar jag undra om jag någonsin får min drömhäst........
Ridskola och turridningar för att knyta kontakter är ju jättebra men det finns ett problem. Närmaste turidnings ställe ligger 11 mil (enkel resa) ifrån mig och den sträckan är ingen man åker varje vecka som sexbarns mamma. Ridskola eller dylikt med just islandshästar finns inte här i närheten. Den tjejen som lovat hjälpa mig om jag hittar en häst har haft turridning och ridskola men fick avveckla pga bristande kundkrets. Hon ger nu privat lektioner till ryttare med egen häst.

Ja ja som sagt, hoppet är det sista som överger mig och en vacker dag är nog jag också stolt ägare till en islänning. Så länge så får jag pula i stallet med barnens hästar och skritta runt lite då och då.

Raija

Bra att du inte ger upp :) för det ska man aldrig göra. Du kommer säkert att hitta din häst en dag. Fortsätt att leta du bara. Har du satt in annons själv överallt? För det kan man ju också göra. Finns det ingen häst du kan vara medryttare på så länge? Vet hur det är när det inte finns något stall i närheten med ridskola eller turridning, då är det svårt att komma iväg om det ligger längre bort.

Hej.

Raija

Ge inte upp! Du hittar nog din häst till slut. Ett tips är att sätta ut en egen annons! Det gjorde jag och fick en hel del svar. Jag har en jättetrevlig valack på långtidsfoder för ev senare köp och en egen unghäst :love:. Ge inte upp! Jag har också en whiplashskada. Mår jättebra av att rida islandshäst. Lycka till!!

Jag fick också den frågan flera gånger när jag hade mitt islandssto TILL SALU.. men jag behövde ju pengarna för att köpa ny häst..Alla har ju faktiskt inte råd o möjlighet att ha flera hästar..:confused::crazy:

Tycker det är ett konstigt argument att ta en häst på foder för att du kanske inte klarar att ha den. Jag skulle aldrig lämna en häst till dig. Om du inte klarar av det innebär antagligen att gångarterna o formen försämrats. Då ska jag tvingas ta tillbaka en häst som har gjort en värdeminskning alt lägga ner massor av tid på träning=en förlust. Om du inte klarar av att äga hästen är det väl rimligtvis du som får sälja den? Och själv stå för den värdeminskning som skett med ålder o ev icketräning.
Jag tror att de flesta hästägare tänker så samt att man ofta säljer en häst för att få loss kapital till en ny häst. Därför lämnar man inte ut en islänning på foder utan vidare tror jag.

Hej.
Jag har alltid tyckt om islandshästar och varit på tur ridningar flera gånger. Drömmen är att en gång få äga en islänning. Saken är den att jag har en whiplashskada som gör att jag inte kan rida så ofta som jag skulle vilja. Nordisen vi har kan jag rida i max en halvtimme sedan får jag värk. När jag istället är på turridning så kan jag sitta på en islänning i fyra timmar i alla gångarter utan att känna nått. Det optimala för mig som hästälskare är ju då en islänning men jag vet ju inte om jag klarar det i längden om jag hade en egen. Jag har svarat på massor med annonser om islandshästar till salu och frågat om de vill låta mig ha den på foder 6-12 månader men alla har nekat, varför? Alla andra hästraser kan du hitta där ägaren kan tänka sig foder men inte islandshästägare och jag förstår inte varför.
Drt känns som om jag aldrig kommer få möjlighet att få min drömhäst utan kommer få vara "ponnymamma" resten av mitt liv. Barnen har hästar så helt utan kontakten blir jag ju inte men känslan av att få tölta på min egen häst känns mer och mer avlägsen.........

Raija

Jag ska väl komma med samma argument som de flesta andra här...
Jag tycker inte att tävlingshästar ska prioriteras högre än andra hästar, de behöver fortfarande bra träning, omvårdnad & foder.

Bara för att en häst inte tävlat betyder det inte att ägaren inte är rädd om den, eller att det är en dålig häst som förtjänar mindre kunnigt omhändertagande.

För det första så ringer du på fel annonser, du ska ringa på fodervärdsannonser & inte saluannonser.
Om jag har en häst till salu är det troligen för att jag vill sälja den & behöver pengar till annat, varför skulle jag låna ut en häst gratis ett år & gå miste om dessa pengar jag måste lägga på annat?

Kan man inte köpa en häst för hela summan får man gå till banken & be om lån, jag gillar inte folk som vill ha avbetalning, mest för att jag blivit blåst själv, slutade med att jag förlorade både pengarna & hästen.
Vill man ha avbetalning kan man gå till banken, får man inte ta lån funderar jag på hur lämplig man är att hålla häst, den akn bli sjuk, den behöver utrustning, den KOSTAR att ha.

Som hästägare riskerar man mkt om man lånar ut hästar på foder för senare köp, hästen kan få fel träning, den blir sämre ur ridbarhetssynpunkt:förlorat värde.
Den skadar sig/dör:Man har ingen häst att sälja längre eller att den förlorat värde samt ridbarhet osv.
Det är lätt att göra hästar till grisepassare men svårt att få dem ur ovanan när det gått riktigt långt tex.

Varför är det bättre att rida islandshäst?många har det argumentet men sedan ser amn att det är för att det är skönare med grisepass eller tölt vilket gör att många hästar blir överansträngda & felridna pga ryttare som bara töltar eller grisepassar för bekvämlighetens skull men skiter i att träna övriga gångarter.

En islandshäst ska travas & galopperas som andra hästar & det känns likadant på alla hästar oxå, islandshästar har inte ngn annorlunda galopp eller trav än vanliga hästar föruto att flack galopp är vanligare på 5 gångare eller att traven är oren ibland så att hästen inte har ren 2 taktig trav & att den därför känns mjukare, vilket inte är lika med bra.
Ja jag låter säkert hård men jag är just en sån som inte har råd att skänka bort hästar.

& så finns det hästar som I_U skriver, de mår bättre av attnjuta av livet på äldre dagar, genom att just gå & skrota i hagen, hellre än att bli utlånad & pinna på under mediokra ryttare som tyvärr inte kan rida hästen som det behövs.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker det är ett konstigt argument att ta en häst på foder för att du kanske inte klarar att ha den. Jag skulle aldrig lämna en häst till dig. Om du inte klarar av det innebär antagligen att gångarterna o formen försämrats. Då ska jag tvingas ta tillbaka en häst som har gjort en värdeminskning alt lägga ner massor av tid på träning=en förlust. Om du inte klarar av att äga hästen är det väl rimligtvis du som får sälja den? Och själv stå för den värdeminskning som skett med ålder o ev icketräning.

Att mina argument är konstiga får stå för dig, själv tycker jag att de är mer än rimliga.

Kan man inte köpa en häst för hela summan får man gå till banken & be om lån, jag gillar inte folk som vill ha avbetalning, mest för att jag blivit blåst själv, slutade med att jag förlorade både pengarna & hästen.
Vill man ha avbetalning kan man gå till banken, får man inte ta lån funderar jag på hur lämplig man är att hålla häst, den akn bli sjuk, den behöver utrustning, den KOSTAR att ha.

Det är inte min ekonomi det är fel på utan min nacke!!
Att jag vill ha en häst på foder beror på att jag tänker på hästens väl och ve. Visst kan jag åka o köpa en häst men vad händer med den om jag efter några månader märker att jag inte klarar av att rida den så som den behöver? Jo jag måste sälja den vidare! Hade det då inte varit bättre för hästen om den fick komma tillbaka till det förra hemmet där den känner igen sig och är trygg?? Det tycker jag i alla fall.
Min whiplashskada gör att jag mår olika bra olika tider om året dvs jag mår sämre när det är kallt eller blåsigt etc. Mina barn har hästar men de är inte intresserade av att rida en islänning då de är mer inne på dressyr och hoppning och därför har nog med sina egna hästar som de tränar och tävlar. Därför är det viktigt att jag klarar av min häst själv. Att jag sedan skulle "förstöra" hästen pga okunnighet är ju fel, jag hade inte tänkt hoppa upp och tokrida utan att veta vad jag gör, det är jag för gammal för. Alla är ju nybörjare nån gång och jag har tillgång till en instruktör som kommer hjälpa mig på alla sätt när/om den dagen kommer när jag behöver henne.

Varför är det bättre att rida islandshäst?många har det argumentet men sedan ser amn att det är för att det är skönare med grisepass eller tölt vilket gör att många hästar blir överansträngda & felridna pga ryttare som bara töltar eller grisepassar för bekvämlighetens skull men skiter i att träna övriga gångarter.

För mig är det bättre att rida islandshäst för de kan jag rida längre stunder utan att få ont. Jag kan rida andra hästar också men enbart i skritt för efter trav/galopp så gör tom skritten att jag får ont ibland. På en islänning så kan jag varva gångarterna och när jag få ont så är det tölt som gäller och då kan jag slappna av och det gör att värken försvinner ibland. Visst får jag ont ändå men jag kan ändå rida och umgås. När barnen är ute i skogen med sina hästar så vill även jag följa med och inte bara för att gå bakom.
Faktum är att ridning är något som FK betalar i rehabiliterings syfte så helt fel är det inte.

Dezz du har fått ett pm..

PM:ar tillbaka......

Raija

Liknande trådar

Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 843
Senast: Vallmo
·
Islandshäst Hej alla, jag är ny på Bukefalos! Jag har ridit i hela mitt liv men inte haft egen häst på tjugo år och bara ridit sporadiskt medan...
Svar
8
· Visningar
4 649
Senast: Saeta
·
Islandshäst Jag har ganska nyligen (och av ren slump som jag såhär i efterhand är extremt glad för) gått över från 3-gångare till islandshäst och...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Koppen
·
Islandshäst Hej på er, hoppas ni inte tycker jag är alldeles tappad bakom en vagn nu som frågar något som säkert är en självklarhet i era ögon :o...
Svar
4
· Visningar
1 246
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix