Islandshäst frågor från en nybörjare

Karro333

Trådstartare
Hej Nu när det finns så mycket kunnit Islandshästfolk på ett ställe måste jag passa på att fråga, lite dumma frågor kanske men jag har bara ridit Islandshäst 2 gånger, och "vanliga hästar" i 25år :-)

Jag har verkligen blivit helt biten i Islandshästarna som verkar vara en så härlig ras, och när det blir dags för mig att skaffa ny häst om en sissodär 5 år kanske ( när barnen är lite större) så står en Islandshäst högt upp på listan.
Men till det här med tölten, när man läser lite här så verkar det ju som att ni rider era hästar mycket i de "vanliga gångarterna" och att alla Islandshästar inte ens kan tölta, är det så? När jag var och red på Island så började ju min lilla häst att tölta självmant när jag ökande takten? Hade jag bara tur? Vad skulle jag ha gjort för att den skulle travat istället? Där töltade vi ju runt i 1,5 timme ( ja vi skrittade ju lite i bland med men mest tölt) Är det jobbigare för hästen att tölta än att trava? Hur skiljer sig hjälperna åt för att få hästen att trava eller tölta?

Och pass, det är nog överkurs för mig, men hur gör jag för att få till det?

Ursäkta alla dumma frågor, men frågar man inget får man ingenting veta :-)
 
Hästarna som jobbar i turridningar har valts ut för sitt vänliga temperament och sin lätthet för tölt (eller iallafall något som liknar tölt tillräckligt för att en orutinerad ryttare ska vara nöjd). En bra turhäst ska fixa att det kommer folk som kanske aldrig ridit förr, som vill rida ett par timmar bekvämt och lagom fort. Det krävs alltså att hästen själv gärna töltar utan speciellt mycket stöd från ryttaren.

Det är som sagt hur en bra turridningshäst är. De bra turridningsställena har valt ut såna hästar till sin verksamhet, för att de är "lättåkta". Bland alla islandshästar som finns ser det inte lika ut. Det finns de som är otroligt lättöltade, och så finns de de som hellre travar än töltar, de som har lika lätt för alla fem gångarter, de som kräver en mycket skicklig ryttare för att tölta rent och de som lätt blir passtaktiga. Och massor av andra typer av hästar, förstås!
På samma sätt tycker vissa hästar att tölten är jobbigare, andra tycker traven är jobbigare. Och vissa hästar töltar bara man gasar och behöver ridas på ett speciellt sätt (oftast mycket att länga dem, med ryttaren ganska lätt i sadeln, men det skiljer sig igen från häst till häst) för att trava. Andra travar allra helst och kräver mycket ridning (ofta samling) för att hitta tölten. Det går alltså inte att säga några generella knappar att trycka på, då det kan variera väldigt. Det är en del av tjusningen med islandshästar! :love:
 
Har också upplevt att turridningshästar är otroligt lätta för att tölta, men det kanske det som är meningen. De flesta betalar inte för turridningar på islandshästar bara för att få trava runt. ;)
Min medryttarhäst jag red i över två år var dock hemskt svår töltad. Han ville helst trava, trava och trava lite mer. Om han fick välja så skulle han kunna trava i flera timmar. Han var dock en gubbe på 26 år så nog fick han trava om han ville. Det gick dock få honom i tölt om man envisades med hjälperna och kortade upp honom rejält, men det höll oftast inte länge och han blev surig på en. :grin: Han trivdes bäst att få lulla runt i skogen på halvlånga tyglar i alla gångarter, skutta skogshinder och bocka i galopp-race. :laugh:

För honom var det alltså jobbigare att tölta och han valde traven framför tölten i alla lägen. Men vissa islänningar jag ridit har haft mycket enklare för tölten och kunnat töltat i alla de timmar som min medryttarhäst kunde trava i. Samma sak som min "vanliga" häst hellre väljer trav framför galopp. :)
 
Tack för era svar. Då har jag fått en lite klarare bild av hur det funkar. Och det här med Tölt on Ice, varför? Jag skulle ju aldrig få för mig att självman ta en "vanlig häst" och trava runt på is, inte ens med broddar för det tar jag för givet att islänningarna också har:-) Varför?? Låter livsfarligt :) :-)
 
Tack för era svar. Då har jag fått en lite klarare bild av hur det funkar. Och det här med Tölt on Ice, varför? Jag skulle ju aldrig få för mig att självman ta en "vanlig häst" och trava runt på is, inte ens med broddar för det tar jag för givet att islänningarna också har:-) Varför?? Låter livsfarligt :) :-)
Det är knappast direkt farligt, det körs travtävlingar på is, det gäller att ha isbrodd för att inte halka dock.

Is är ett trevligt underlag att rida på, att det inte finns tävlingar i hopp och dressyr på kan bero på typen av tävlingar. Det känns direkt udda att starta hopp och dressyrtävlingar på is och hoppning av större höjder låter inte direkt vettigt på is.
 
Is är i grunden ett väldigt elastiskt material, brodd biter mycket bra på is förutsatt att det inte är kärnis vilket det absolut inte handlar om i hockyrinkar.
 
...många turridningshästar töltar inte alls utan grisepassar - och sp tror kunderna att det är tölt.

Hej!

Mycket bra tråd för mig med känner jag, jag åker snart till Island och ska jobba som guide/alltiallo på turridningscenter. Jag har ridit en del islandshäst för flera år sen men känner att jag är ganska ringrostig vad gäller tölt o pass osv.. Jag vill ju gärna kunna hjälpa turisterna så mycket som möjligt! Hur känner man (ev. ser) om den 'grisepassar', är det något man bara måste vänja sig vid att känna skillnaden på? Sedan har jag funderat på en sak, rider man hästen 'i form', så som man rider en 'vanlig' häst i skritt, trav och galopp, även o tölt? Som krökt nacke, trampar under sig etc.
 
Hej!

Mycket bra tråd för mig med känner jag, jag åker snart till Island och ska jobba som guide/alltiallo på turridningscenter. Jag har ridit en del islandshäst för flera år sen men känner att jag är ganska ringrostig vad gäller tölt o pass osv.. Jag vill ju gärna kunna hjälpa turisterna så mycket som möjligt! Hur känner man (ev. ser) om den 'grisepassar', är det något man bara måste vänja sig vid att känna skillnaden på? Sedan har jag funderat på en sak, rider man hästen 'i form', så som man rider en 'vanlig' häst i skritt, trav och galopp, även o tölt? Som krökt nacke, trampar under sig etc.
Hästarna ska ridas i form precis som vilken annan häst. Att du ska kunna hjälpa turisterna till rätta innan du själv kan rida gångarter är nog inte möjligt.
 
Hästarna ska ridas i form precis som vilken annan häst. Att du ska kunna hjälpa turisterna till rätta innan du själv kan rida gångarter är nog inte möjligt.

Det är ju inte så att jag ska instruera turisterna men man vill ju kunna ge lite småtips etc. Jag har ju fått jobbet av en anledning och de vet mina erfarenheter så jag kommer nog att kunna göra ett bra jobb. Visst jag förstår att det är mycket att lära men det finns väl alltid något nytt att lära? Jag inser ju dessutom vart jag brister och försöker bättra på det men det var tydligen inte möjligt att få den informationen här utan att bli nedvärderad så jag får titta vidare!
 
Det är ju inte så att jag ska instruera turisterna men man vill ju kunna ge lite småtips etc. Jag har ju fått jobbet av en anledning och de vet mina erfarenheter så jag kommer nog att kunna göra ett bra jobb. Visst jag förstår att det är mycket att lära men det finns väl alltid något nytt att lära? Jag inser ju dessutom vart jag brister och försöker bättra på det men det var tydligen inte möjligt att få den informationen här utan att bli nedvärderad så jag får titta vidare!
Det handlar inte om att nedvärdera, det är inte realistiskt att tro att du kan undervisa någon i något du inte behärskar.

Du ser om hästen travar antar jag, då rör hästen höger fram samtidigt som vänster bak. I pass så rör vänster sidas ben samtidigt och sedan höger sida. I tölt rör hästen benen som i skritt men det går snabbare. , rörelsen ligger precis mellan pass och trav. Skillnaden mellan skritt och tölt är att i tölt har hästen 1-2 ben i marken, i skritt så är det 2 eller 3. Med lite träning kan man en blick se om hästen är ungefär rätt i tölttakten, men att se om den är exakt rätt är svårare.
 
Det är ju inte så att jag ska instruera turisterna men man vill ju kunna ge lite småtips etc. Jag har ju fått jobbet av en anledning och de vet mina erfarenheter så jag kommer nog att kunna göra ett bra jobb. Visst jag förstår att det är mycket att lära men det finns väl alltid något nytt att lära? Jag inser ju dessutom vart jag brister och försöker bättra på det men det var tydligen inte möjligt att få den informationen här utan att bli nedvärderad så jag får titta vidare!
Det handlar verkligen inte om att nedvärdera. Gångarter och gångartsridning är svårt! Det är så olika från häst till häst och mycket handlar om känsla och timeing.
 
Nej jag förstår också att jag inte kommer kunna åka dit och första dagen kunna berätta för folk hur de ska göra, och det är inte heller det som kommer vara min huvuduppgift, men jag vill ändå ha lite mer kött på benen än det jag lärde mig om att rida islandshäst för ett antal år sedan. Jag är tacksam för ärliga svar men man kan uttycka sig på lite olika sätt och det svaret gjorde mig inte så mycket klokare.

Tackar och bockar dock för svaren efter! Det är ju lite som att rida andra hästar också, mycket timeing och känsla, kan jag tänka mig. Det blir spännande att få lära sig mer vartefter tiden går där borta! (:
 
Nej jag förstår också att jag inte kommer kunna åka dit och första dagen kunna berätta för folk hur de ska göra, och det är inte heller det som kommer vara min huvuduppgift, men jag vill ändå ha lite mer kött på benen än det jag lärde mig om att rida islandshäst för ett antal år sedan. Jag är tacksam för ärliga svar men man kan uttycka sig på lite olika sätt och det svaret gjorde mig inte så mycket klokare.

Tackar och bockar dock för svaren efter! Det är ju lite som att rida andra hästar också, mycket timeing och känsla, kan jag tänka mig. Det blir spännande att få lära sig mer vartefter tiden går där borta! (:

Varför inte ta ett par privatlektioner på islandshäst innan du åker?
Så får du lite mer känsla för hur det ska kännas mer än en "töltande/grisepassande" turhäst.
 
Nej jag förstår också att jag inte kommer kunna åka dit och första dagen kunna berätta för folk hur de ska göra, och det är inte heller det som kommer vara min huvuduppgift, men jag vill ändå ha lite mer kött på benen än det jag lärde mig om att rida islandshäst för ett antal år sedan. Jag är tacksam för ärliga svar men man kan uttycka sig på lite olika sätt och det svaret gjorde mig inte så mycket klokare.

Tackar och bockar dock för svaren efter! Det är ju lite som att rida andra hästar också, mycket timeing och känsla, kan jag tänka mig. Det blir spännande att få lära sig mer vartefter tiden går där borta! (:

Att rida islandshäst är som att rida vilken annan häst som helst med en skillnad. På vanliga hästar har du normalt 3 fasta växelläge när det gäller gångarter, på en islandshäst kan du ha alla möjliga konstiga växlar. Alltifrån att hästen lyckas byta takt och gångart en gång var 3:e sekund via 1-växlade med enbart olika hastigheter av pass till hästar som funkar precis som 3 gångare (möjligen med en töltväxel någonstans där det är svårt att hitta den) och så finns det lättväxlade 4 och femgångare med stabila gångarter.

Det vi kan berätta på internet ger förmodligen väldigt lite när det gäller att instruera nybörjare att tölta, på det planet är du nybörjare själv. Långt ifrån alla som rider på Island är nybörjare när det gäller att rida eller för den delen i att tölta. För vana islandshästryttare är det lite patetiskt att få hjälp av de som kan långt mindre. Jag har själv råkat ut för det, det smått roande om man frågar hur man bäst får just sin häst i ren tölt (var passig ) och får svaret att hästen liksom alltid går i klockren tölt. Eller när jag hörde tjejen som precis sagt att hon red islandshäst första gången för några veckor sedan stamma sig igenom svar när det gäller rasen, gångarterna, landskapet osv. Till slut fick jag rycka in ;)
 
Hej!

Mycket bra tråd för mig med känner jag, jag åker snart till Island och ska jobba som guide/alltiallo på turridningscenter. Jag har ridit en del islandshäst för flera år sen men känner att jag är ganska ringrostig vad gäller tölt o pass osv.. Jag vill ju gärna kunna hjälpa turisterna så mycket som möjligt! Hur känner man (ev. ser) om den 'grisepassar', är det något man bara måste vänja sig vid att känna skillnaden på? Sedan har jag funderat på en sak, rider man hästen 'i form', så som man rider en 'vanlig' häst i skritt, trav och galopp, även o tölt? Som krökt nacke, trampar under sig etc.
Här har du en bra länk.
http://www.landsbergaislandshastar.se/gangarsskolan/tolt_taktfel.htm

(Vet inte om man får länka, admin får ta bort isåfall).
 
Att rida islandshäst är som att rida vilken annan häst som helst med en skillnad. På vanliga hästar har du normalt 3 fasta växelläge när det gäller gångarter, på en islandshäst kan du ha alla möjliga konstiga växlar. Alltifrån att hästen lyckas byta takt och gångart en gång var 3:e sekund via 1-växlade med enbart olika hastigheter av pass till hästar som funkar precis som 3 gångare (möjligen med en töltväxel någonstans där det är svårt att hitta den) och så finns det lättväxlade 4 och femgångare med stabila gångarter.

Det vi kan berätta på internet ger förmodligen väldigt lite när det gäller att instruera nybörjare att tölta, på det planet är du nybörjare själv. Långt ifrån alla som rider på Island är nybörjare när det gäller att rida eller för den delen i att tölta. För vana islandshästryttare är det lite patetiskt att få hjälp av de som kan långt mindre. Jag har själv råkat ut för det, det smått roande om man frågar hur man bäst får just sin häst i ren tölt (var passig ) och får svaret att hästen liksom alltid går i klockren tölt. Eller när jag hörde tjejen som precis sagt att hon red islandshäst första gången för några veckor sedan stamma sig igenom svar när det gäller rasen, gångarterna, landskapet osv. Till slut fick jag rycka in ;)

Hej! Jag kan förstå känslan när man frågar någon som inte räcker till när man själv kan mycket! Jag vill förstås kunna svara så bra som möjligt på sådana frågor som dyker upp och försöker suga i mig all info jag kan komma över (: Sedan som sagt så kommer min huvudsakliga uppgift inte att vara att instruera andra men man vill ju inte komma helt oförbered! (:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp