Islandshäst - Do and Don't?

E

Exine

Hej! =)

Fick nyligen veta att där i sommar kommer gå islandshästar i hagen mitt emot min bästa väninnas hus, till min stora glädje! :D

Tydligen ska hon lära sig reda på dessa, och tyckte jag (som har ridvana) skulle rida med henne. Inget jag säger nej till! ;)

But, here's the catch;
Jag har aldrig ridit islandshäst, det var tal om turridning på sportlovet, men detta blev aldrig av.

Därför tänkte jag be er lite mer erfarna ryttare om vad som är bra och tänka på när man rider islandshäst. (Do and Don't)
Lite vet jag redan, men ... ni kan ju skriva allting ni kommer på. Så jag inte misslyckas totalt i sommar, haha!

// Mathilda

Sv: Islandshäst - Do and Don't?

Hej!
Du får nog svar här också - men sök dig till "Islandshästforumet" - där finns en massa kloka människor!
Säkert är ägarna till "Islandshästarna i hagen mitt emot" (låter väl gulligt?) också kloka och vet precis vad de ska ge dig för råd när du "sadlar om". Det är ju också lite olika hur olika islandshästägare vill ha sina hästar ridna.

Jag red islandshäst under några år och lärde mig verkligen jättemycket (som man har med i vilken ridning som helst). Det jag fick "lära om" var ofta sådant jag lärt eller fattat fel sedan tidigare inom "den vanliga ridningen" (mest gällde det övergångar och tajming/effekter av halvhalter). Även om det "bara" är för en sommar är jag övertygad om att du kommer öka på dina kunskaper mycket!

Åh, vad roligt det låter! Precis som Ponnytanten ovan säger så gör du klokt i om du vänder dig till "Islandshästforumet" där du säkert kan få mer tips av kloka människor inom den hästsporten.

Personligen så har jag ridit Islandshäst i ganska många år, men då har jag mest fritidsridit & motionerat. Men jag kan ju påpeka att det är en helt annan sak att rida en Islandshäst! Främst så är det ofta en till två extra gångarter att hålla koll & reda på.

Lycka till! :D

Kan bara ge dig rådet att inte gå på den "klassiska" islandsridningen de lär ut på måååånga turridningar, typ luta dig bakåt och höj handen, eller ställ dig upp och tryck på manken. Visst, det kanske funkar för en del, men det är nog ingen man strävar efter. Det är typ som ponnysparkar eller som att flaxa med tyglarna som om det vore tömmar. Funkar ju, men hur bra ridning är det egentligen? Om du har lite ridvana så är det troligtvis inte det du strävar efter.

Tycker också att du ska prata med ägarna, bara de kan svara på hur dessa hästarna är att rida, hur de rids och hur de vill att ni rider. På forumet kan du få tips som kan funka, eller som inte funkar alls, det beror ju helt på vilken häst man sitter på.

Det är svårt att gå över från 3 gångare till hästar med extra växlar, det är mycket att hålla reda på, känna in som man inte behövt tänka på innan. Men det är fantastiskt KUL!!! :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
IT & mobiler Någon addade mig på msn under användaren evelynecovery46@hotmail.com för en liten stund sedan. Tänkte höra här om det är någon som...
2
Svar
23
· Visningar
3 471
Senast: Adelente
·
Träning Satt och funderade på det här med belastning, framför allt för unga hästar. Det verkar finnas 1000 olika ideer och tankar om vad som är...
Svar
8
· Visningar
1 882
Senast: flashlight
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama