Islandshäst avel

G

Globlesa

Har tänkt betäcka mitt sto inom ca 2-3år och funderar över vissa saker.
1, Hon är 16år i år och är pigg och i "gott skick", är hon för gammal?
2, Hon är fyrgångare, borde jag då avla med en fyrgångs hingst eller spelar det ingen roll?
3, Vilken tid på året bör man betäcka henne? (om det spelar någon roll)
4, Är det något annat jag bör tänka på? (om ni kommer på något spontant just nu)

Tacksam för alla svar!:)

Sv: Islandshäst avel

1) Nej
2) Det beror på vad du vill ha för föl. Du har rätt stor chans att det blir en fyrgångare med två fyrgångsföräldrar. Vill du ha chans på en mer femgångsinriktad avkomma väljer du en femgångshingst. Oavsett ska du välja en hingst med bra TÖLT.
3) maj- början av juni då brunsterna är bäst och du har tid på dig att hinna få henne dräktig om det krånglar med något. Se till att hingsten inte "försvinner" utan att du har hela sommaren på dig om stoet skulle behöva behandlingar av något slag.
4) Låt aldrig ett sto du vill ha föl på gå i blandad flock med valacker, det är ett effektivt sätt att minska fertiliteten på.

4) Låt aldrig ett sto du vill ha föl på gå i blandad flock med valacker, det är ett effektivt sätt att minska fertiliteten på.

:eek: Det hade jag ingen aning om. Mitt ungsto går tillsammans med min valack och en polares nordis valack! :crazy: Måste jag flytta henne då...hmmm får fundera på detta:smirk:

Valacker låtsasbetäcker ofta ston även när ägarna inte ser.

Och de kan ju inte :p så det enda de åstadkommer är att de krafsar in bakterier i slidan på stoet.

Vilket är farligare än en vanlig betäckning för då ger sperman en signal till livmodern att dra ihop sig och rena sig och krysta ut överskottet.

Valackbetäckningar eller försök till sådana ger BARA infektioner :(

Det är skitjobbigt att som hingsthållare få sådana ston med gamla kroniska låggradiga infektioner dräktiga.

Ok, du menade så. Jag fick för mig något i stil med att bara för att valacker inte är fertila så blir hel flocken "död" :D

Men jag förstår problemet och vill naturligtvis inte att det ska hända mitt sto. För jag hoppas hon ska kunna ge mig några riktigt fina föl. Hade tänkt bedömma henne nästa år, så jag lär nog sätta igång med träningen på henne snart. :smirk:

Tack så mycket för alla svar!!!
Silverkedjan: Mitt sto gå nu ihop med sin halvbror och som du säger så försöker han betäcka henne lite då och då :S Tycker du att jag borde flytta henne till en hage där det bara går ston nu med en gång eller närmare då jag har tänkt betäcka henne?
Och nu när du nämner att dom kan få infektioner, hur märks det, kan jag se det överhuvudtaget? Och kan jag på något sett kolla så allt ser bra ut eller ska jag be veterinär att kolla det? Nu menar jag alltså om jag borde kolla det nu eller bara innan själva betäckingen.
En sista fråga, det här kanske låter dumt eller nått, men jag har ingen koll på något inom avel, men måste jag bedömma henne för att få avla?
Tack på förhand

Senast ändrad av en moderator:

Flytta stoet till stona och gör ett bakterieprov redan vid nästa brunst för att vara på den säkra sidan.
Nej hon behöver inte vara bedömd för att kunna användas i aveln. Men vissa hingstägare tar enbart emot ston som är bedömda, men det är sällsynt.

1) Nej
2) Det beror på vad du vill ha för föl. Du har rätt stor chans att det blir en fyrgångare med två fyrgångsföräldrar. Vill du ha chans på en mer femgångsinriktad avkomma väljer du en femgångshingst. Oavsett ska du välja en hingst med bra TÖLT.
3) maj- början av juni då brunsterna är bäst och du har tid på dig att hinna få henne dräktig om det krånglar med något. Se till att hingsten inte "försvinner" utan att du har hela sommaren på dig om stoet skulle behöva behandlingar av något slag.

*kl*
Om ens enda chans att betäcka med en hingst är i Augusti, hur stor chans brukar det vara ungefär att det lyckas?

Beror på hingsten och stoet.

Min erfarenhet är att det är i genomsnitt ungefär nästan dubbelt så svårt som i maj.

Finns det något att göra för att hjälpa upp saken medicinskt i värsta fall om det inte "tar"? Hingsten står inte granne precis..

Finns det något att göra för att hjälpa upp saken medicinskt i värsta fall om det inte "tar"? Hingsten står inte granne precis..

*puttiputt* Jag skulle behöva svar lite snabbt om någon vill hjälpa mig.

Det enda du kan göra är att i juli ta ett bakterieprov på ditt sto och se så hon inte har någon infektion och kolla att allt verkar vara OK med hennes ägglossningar.
Sedan gäller det "bara" att inte missa brunsten utan betäcka i rätt tid och att hingsten då är tillgänglig, i bra kondition (många har gått ner sig under sommaren :( ) och att han inte betäckt något annat sto de närmaste 4 timmarna innan ditt.

Är det fribetäckning i flock eller handbetäckning ?

Det är fribetäckning. Tackar tackar för infot. Du är en stöttemoder på denna sida :)

Sedan gäller det "bara" att inte missa brunsten utan betäcka i rätt tid och att hingsten då är tillgänglig, i bra kondition (många har gått ner sig under sommaren :( )
Men ar du att stona som ofta har "gått ner sig"? Tänker du på för lite ridning, eller?..

Det är hingsten hon åsyftar. Det går åt mycket energi när man ska hålla koll på alla sina damer. Det gäller att hingsthållaren har koll på att hingsten inte förtar sig och att hingsten får i sig den energi han behöver för att göra ett bra jobb.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar