• Träning
  • Trådstartare Trådstartare islandshäst-bäst
  • Startdatum Startdatum
I

islandshäst-bäst

Hej!
Varför e det många som tycker att islänningar e klumpiga och feta :confused: okey, vissa är det men vadå det finns ju klumpiga o feta halvblod och ponnyer med! Min islänning t.e.x. Han hoppar en meter dunder pigg! Och min kompis varmblod.. Klumpig och lat! Vilken av dessa hästar skulle ni försdra?

Sv: Isisar

varmblodet då jag inte är intr av gångartsridning
Fördomar finns om alla raser och kommer alltid att finnas

Är det många som tycker det då? Jag har aldrig träffat på nån... :smirk:

aldrig hört några såna fördomar emot islänningar. och vilka fördomar du själv har :smirk:

personligen skulle jag välja varmblodet eftersom islandshästen har två gångarter jag inte har nån nytta av och jag tycker dom är för små för mig :p

Jag har bara fördomar mot vissa som rider islänningar :angel:

Det finns alltid folk med fördomar, det är helt enkelt bara att strunta i det.. Vi som har/gillar isisar VET att det är fina hästar och jag vet då betydligt fler som gillar dom, än som inte gör det. ;)

skulle ta bvl, jag är inte så försjust i att rida islänning, men jag har absolut inget emot dem, är ja själv inackordering i ett i ett islandshäst stall :smirk:

Jag tar varmblodet OM det inte är ett halvblod? Eller menade du vbl travare? ;)
Jag är inte superförtjust i islänningar pga att jag inte gillar själva... modellen, men vi har en på betet som jag skulle kunna ta med mig direkt. Allt beror på individen. Gillar inte araber eller fjordingar heller, men har sett fina exemplar som jag avgudar.

om du har sett varmblod me tölt o pass kan du skriva in ti guinness rekord bok ;)

Travare som töltar är inte helt ovanligt. Inte att dom passar heller. Dock inte som islandshästens flygande, men nog så passtaktigt.

islandshäst-bäst skrev:
om du har sett varmblod me tölt o pass kan du skriva in ti guinness rekord bok ;)

Stod en artikel i hästfynd för ett par år sedan om ett par som tävlade amerikanska travare i gångartsridning, alltså pass och tölt och de rörde sig riktigt flott, mkt bättre än många isisar.

passlöp är vanligt i usa med sulky.
hästarna har snoddar kring benen samt parerstänger tror jag.
och det går ruskigt snabbt.

Hehe jag väljer båda. Jag har en lat isis och en pigg isis. Jag har varmblod dock bara pigga såna :D

Jag förstår egentligen inte varför alla säger att "Varför är alla så dumma mot trvare/såna hästar/den rasen" osv??? Jag har bara stött på såna som säger att dom inte har något emot någon häst. Bara föredrar den ena eller den andra. Har aldrig mött någon som säger usch för vissa hästar eller så. Alla har vi våra favoriter och icke-favoriter. Man får lätt (fel?) uppfattningar om vissa raser genom att se något enstaka dåligt exempel.

islandshäst-bäst skrev:

Grannen har tre ridtravare, som både töltar och passar. Hon har haft en av ridtravarna med sig till och med till Norge på töltuppvisning.

Men jag tror inte att hon har ansökt om att komma med i Guiness Rekordbok, jag kanske ska föreslå det...
:rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 347
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
833
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter