isis på 20 år

R

roscrea rose

hej vi har en Islandshäst i stallet som är 20 år nu. Tyvärr har vi ett problem med henne och det är att hon börjat falla ur så mycket. hon är helt insjunken vid flanken och man ser och känner höftknölarna. Hon verkar inte dålig direkt.
stallägaren ger henne ft. 6-7 kg hö ca 3-4 dl Hestamix 1 dl Kraft minerpellets blå och ca 1-2 nävar uppblött betfor.
Hon står på halm
Hon är även fånbenägen.
Hon rids mest bara i skritt ca ½-1 tim om dagen. Brukar ta ut henne på ett litet "löp" då o då ca 1-2 ggr i veckan
Är det ngn som kan hjälpa oss?

Sv: isis på 20 år

vi har en tandis som kommer till oss lite då o då men iof så kasnke det var ett tag sedan.

Islands hästar ska ju inte "reagera" så om dom bara är 20 år!

**kolla tänderna.

men hon äter allt hon får i alla fall.

men hon äter allt hon får i alla fall.

Med det hjälper inte om hästen ändå inte kan tugga fodret på rätt sätt, det för att kunna tillgodose sig näring i det foder som ges. Jag har själv islandshästar, från 15 år och framåt är det rekommenderat att kolla tänderna 1 gång per år, ofta för att komma åt skarpbett, senilt galttbett, hakar som skadar tandköttet osv. Dessa problem är ej ovanliga på äldre hästar från 15 år eller äldre.

ok. tack för upplysningen. i morgon ringer vi tandis! :bow:

Det kan ju vara en snedspark, men jag har lyckats få mitt sto (18 år) att fylla ut lite bättre just vid flankerna med luzern, för proteinet, samt E- och seléntillskott.
Äldre hästar har jag hört , kan få svårt att tillgodogöra sig näringen

Antar att du har analyserat grovfoder så du vet att det är rätt fodergiva som du ger. Annars är det första steget förstås. Istället för tandis rekommenderar jag annars att du tar ut en veterinär. Han kan också kolla tänder och gå vidare med det om det är det som är orsaken.

Det kan ju vara en snedspark, men jag har lyckats få mitt sto (18 år) att fylla ut lite bättre just vid flankerna med luzern, för proteinet, samt E- och seléntillskott.
Äldre hästar har jag hört , kan få svårt att tillgodogöra sig näringen

Min 18 åring har jag fått höja kvoten och han är mycket finare nu, inte bukig av för mycket fibrer. Öka mängden hö när kvoten är 5 går inte.

Rapsolja ær toppen!

Jag har haft ett sto som blev 25 och de sista fem åren behøvde hon
lite extra før att hålla hullet. Hon hade bra tænder før åldern.
Jag bestællde kallpressad rapsolja i stora dunkar från Julita.
Hon fick 2 dl om dagen av den + lite fiskolja + øljæst + vanlig mineral.
Havren bløtte jag upp i hett vatten, då blir den mer lættsmælt.
Hippo Alfa pellets ær ganska dyrt, men kostade på henne det mot slutet.
Det var inte problem med hull och eller sjukdom som blev slutet før henne
utan en smærtsam ryggskada.

jo vi har gjort en höanalysn och så har jag gått in på Hippocampus och gjort en analys och hon skulle ju ha hur mycket mat som helst .... Jo jag förstår att en gamal häst behöver det men hennes Matte köpte INTE det! Hon har i allafall blandat i lusern nu till alla hästarna. Hon har fått ngn konstig fläck nu ovanför ögat oxå..... ser nästan ngagt ut i pälsen och är precis i håligheten ovanför ögat. :confused:

"min" 28-åriga ponny, blev lite smal förut, vi börja då ge han lusern, och det funka bra , och nu har han återfått hullet :)

lycka till! :bump:

Kollat tänderna? Tagit maskprov?
Annars kanske ni ska prova en högre kvot av MJ/smrp, en del äldre hästar behöver mer protein i foderstaten för att hålla hullet.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 578
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 833
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Nytt år men kanske samma gamla foderstat? ;) Jag har iaf ändrat lite i Herr Hästs foderstat då det blev en jäkla massa kraftfoder i...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 824
Senast: Gesska
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 242
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix