Isgata i hagen, hur gör ni?

Sv: Isgata i hagen, hur gör ni?

kl

Jag beställde hem ett lass med grus idag och har delat av hagen så den är lite mindre. Så nu har jag haft ett träningspass som heter duga, rullat ut ca 20 skottkärror med grus och slängt ut.

Pållarna såg mer avslappnade ut i gången när de testade nya underlaget så jag hoppas att det gjort nytta!

Så nu är det jag som inte kan röra mig istället..

Är det inte farligt med salt "i" hovarna?

Jag hade nog inte vågat testa med salt, men jag vet inte hur det påverkar hovarna. Det kanske inte är ngn fara?!

Vi har heller inga problem med is i hagarna. Dom är fulla med snö. :)
Tror att dom som har problem helt enkelt har för små hagar. Hästarna tvingas vara på små ytor och trampar snabbt ner snön till is med hjälp av sol och töstunder.
Ett argument för stora hagar!

LIA

Här spelar nog inte storleken så stor roll tyvärr ,+ grader och regn blandat med minusgrader har förvandlat all snö till is och delvis barmark. Just nu duggregnar det på isen och i natt ska det komma snöblandat regn/snö och det lär ju inte göra det bättre.Tacka vet jag vanlig skånsk vinter med lera.

Håller med om att det inte är hagstorleken det beror på, jag har jättestora hagar men hästarna har sina favoritställen att röra sig på och där blir det halkigt men än så länge inte så att det inte fungerar att vara ute.

Visst finns flera orsaker än hagens storlek att ta hänsyn till. Dess utformning, hur hästarna fungerar m fl. Men helt klart är en liten hage känsligare än en stor, där hästarna kan ströva omkring. Det är väl ganska självklart vad som händer om dom står på frimärken?

LIA

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 269
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka