Isgata i hagen, hur gör ni?

sassiball

Trådstartare
Jag går en runda varje morgon innan jag släpper ut pållarna och sandar/saltar, men vet egentligen inte om det är tillräckligt. Det är isgata i nästan hela hagen!

Hur gör ni?

Jag funderar på om man skulle ha dem inne helt kanske, men det är ju inte hållbart mer än ett par dagar, sen skulle de bli helgalna av att bara stå inne. Jag hoppas att det mesta av isen smält bort till imorgon, saltade en hel del nu ikväll.

Senast ändrad:
Sv: Isgata i hagen, hur gör ni?

Ja ok på ridhästar men föl och åringar kan man väl inte brodda? Borde kanske klargjort det innan kom jag på nu.

Du har inte möjlighet att sätta upp en annan hage tillfälligt? Jag hade turen att ha 3 hagar åt min häst, så det var bara att flytta ifall det blev lerit/ojämt/halt. Annars får du väl slänga ut spån eller granris

vet inte hur många hästar du har, men jag hade satsat på att salta REJÄLT första delen av hagen så att det finns en yta som är vettig. bara de har lite rum att röra sig på brukar de känna av rätt bra att det inte är lyckat att gå på resten. så hade jag gjort, om du inte har en annan hage att byta till. se till att ha mycket mat att äta så de har att göra.

att ställa på box blir ju som ett moment 22 för såvida hagen inte är helt isfri när du ska släppa ut sen lär det bli tumult värre när de stått inne och då ökar skaderisken ännu mer.

Ja det får nog bli något i den stilen. Ska gå en runda ikväll i hagen och känna om saltningen gjort nytta.

Skulle inte drömma om att släppa hästar ens broddade i sådana ishagar som det är ute nu, finns en anledning till att man har hört om extremt många hästar som brutit benen de sista två dagarna......
Den blåis som är ute nu är fruktansvärd inte ens broddarna fäster i den. Gick över sådan is med häst som var broddad runt om och det var bambi på hal is ändå och ren tur att inget allvarligt hände.
Här används bara oanvända hagar + ett par där det tilltrampade var lokaliserat så att det gick att spärra bort det med provisoriskt staket. Grannen har satt upp provisoriska hagar på gräsytor de normalt inte har hagar på då deras bara bestod av is.
Jag skulle som sagt aldrig ta risken att släppa ut oskodda hästar på sådant underlag det är ett ögonblicksverk att de splittar sig sen är det kört, då får de hellre stå inne om inget annat alternativ finns och rastas vid hand eller i ett ridhus om det är möjligt att köra dem till ett sådant.

Åå vad jobbigt , finns de inga sommarhagar man kan släppa dem i?

Tycker inte broddar hjälper helt nu, de fäster inte.

Nä de får nog bli inne, sommarhagarna går inte att ta sig till pga all is. Ush va tråkigt, stackars pållar.

KL

Jag har barkmjöl, tjockt lager i ett par hagar, vid ingångar och en bra bit in, samt en sjukhage med bara barkmjöl.

Vad tror Ni, traktor och skopa eller blad och bara dra av isen? Är det möjligt?

Nä de får nog bli inne, sommarhagarna går inte att ta sig till pga all is. Ush va tråkigt, stackars pållar.

Min häst stod inne i går och i dag pga isen. Nu är hon en gammal travare på snart 18 år så hon är ju lite mer lugn än småttingar ju. Det blir aldrig tumult när man släpper ut henne och hon är otroligt försiktig med var hon sätter fötterna. Dock allvarligt talat, sand och salt hjälper ju dels "bara" tillfälligt och dels inte helt 100. Nu när det är som det är med isen ÖVERALLT så känns det tryggast att ha inne några dagar om det går.
SKULLE de halka till kan det vara kört för alltid. Jag är inget fan av att ha hästarna inne, men dagar som de här som de här kan det absolut inte vara mysigt för dem heller att vara ute och stelt vandra omkring. Jag tycker att det är ett helvete att gå på is även om det är sandat och saltat, eftersom man kan halka till på en isfläck man missat och man blir stel av att gå på det. Kan inte vara så kul för hästar att tillbringa 12 timmar på eller hur länge nu hästarna är ute.

Jag är en sån som ALLTID har mina hästar ute och dom är ute sent på kvällarna. Vet inte om dom stått inne någongång....förren nu!! Både igår och idag får dom snällt stå inne,hur tråkigt det än är.

Problemet med saltning är om det är fortsatt plusgrader o om man inte har vräkt på salt- fått bort isen så blir den glatt på nytt.
Man måste sanda med saltad sand så sanden fäster PÅ isen.

det bästa är om det blir kallt igen o isen blir sträv.

fölisar har ju aldrig varit med om halka o inte är de så kloka heller...ännu.:love:

Här är inte problemet isgata utan att det precis överallt i hagen är meter djup snö! Blir otroligt jobbigt att gå och hämta dom i en stoor hage! :p Skotta en så stor del känns för drygt..

Jag har plogat vägar i hagen hela vintern, samt att det är snö kvar .
Mina är broddade och går på lösdrift.
Det är värre för mig som ska ut i hagen, då är jag verkligen bambi på hal is !

Hej från Hambo

Man måste sanda med saltad sand så sanden fäster PÅ isen.

Kan man blanda vanlig sand med salt då funkar det tro? i vilka proportioner? I mina hagar och precis utanför stallet där hästarna leds in är är det faktiskt inte jättehalt men jag håller på att fara i backen varenda dag när jag ska gå till stallet och hovslagaren måste komma snart och jag vill absolut inte att hovslagaren ska trilla och bryta något

Senast ändrad:

Lånade nyss ut broddade Easyboots till en väninnas hästar som har hagar som du.
Inte direkt billigt om man har många hästar men kanske ett alternativ?

Det befövs inga stora mängder alls nu när det är töväder.
Sanda innan det fryser på bara.

När min stora var 3 så fick jag låna en sandapparat som gick på hjul o fördelade. jag fick t o m sanda stigen som var till hagen. Hästen var då 180 o det slutade med att jag skodde fram. Den hade brytit bäckenet om jag inte hade gjort endera.
Det var givetvis den enda riktigt isiga vintern. Snö- tö- frös på...............
Lycka till med .

kl

Oj, visste inte att isen var ett så stort problem i landet :crazy: Här är själv hagarna inga problem alls, det är så mycket snö inte halt någonstans, ens i grindöppningarna. Däremot är vägarna, exempelvis grusvägarna vi kör på samt vägen till stallet, isgator. Min lösning är att de hästar som brukar gå in och ut från stallet lösa (och därmed gärna springer), har jag tagit i grimmor och gått ut med så de är lite försiktigare.. Har föl och unghästar som jag inte har lust att sätta på skor och brodda, men jag verkar ha tur med mina hagar.. Värre lär det väl bli när det börjar smälta mer och fryser på :(

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 269
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka