Isfria vattenkärl för lösdrift... finns de?

T

topaz

Har hört talas om eluppvärmda vattenkärl för att få isfritt vatten på vintern! Någon som känner till detta eller har andra tips på hur man håller vattenbaljan öppen hela tiden? :confused:

Sv: Isfria vattenkärl för lösdrift... finns de?

Att lägga i en boll har jag hört ska hjälpa då är det rörelse på ytan och det ska tydligen hindra vattnet från att frysa :) har dock inte provat det själv...

Det finns "värmebaljor" att köpa bl.a på Nordpost tror jag.

Jag har lösdrift och två hästar. Jag fyller på deras balja med varmt vatten tre gånger om dagen när det är frysgrader och bildas tjock is. Är det bara lite kallt så sparkar de själva på baljan så att isen går sönder.

topaz skrev:
Har hört talas om eluppvärmda vattenkärl för att få isfritt vatten på vintern! Någon som känner till detta eller har andra tips på hur man håller vattenbaljan öppen hela tiden? :confused:

Ett snabbt och billigt tips är att isolera baljan, tex med liggunderlag.
Då fryser det inte under eller på sidorna. Det kan bildas is ovanpå men jag brukar då sparka ett hål i isen och hästarna kan då dricka ur hålet. Jag tar bara bort isen när jag fyller på nytt vatten då den hjälper till att isolera.
Eftersom man fodrar minst tre gånger/dag så hålls hålet öppet väldigt bra. Varje gång man fodrar så ser man till att hålet är öppet!

Hej
Kolla denna länk, thermobar.com

Tack för tipset för det är ett återkommande gissel detta med vintervatten för hästarna

Även jag tackar...! :bow:

De uppvärmda baljorna är redigt dyra. Läste tips i senaste Ridsport (eller om det var i förra numret?) att en av tillverkarna kommit ut med en rektangulär uppvärmd balja, som var lämplig att sätta under staketet så den kunde betjäna två hagar bredvid varandra, istället för att behöva skaffa två.

Jag har nog provat rätt mycket, med bollar, vedträn, att isolera, men det räcker ju bara till en viss del. Att köpa en thermobar vore ju super - men dom var dyra.... Finns det inte någon form av doppvärmare? Någon som vet vart man kan få tag i sådana?

Man kan köpa värmekabel i valfri längd,finns hos välsorterade el affärer. Tänk på att koppla en jordfelsbrytare och använd 24 volt ut.
Här nere ligger medeltemperaturen över noll vintertid :crazy: men jag hade planer på att linda värmekabel runt plastbalja med isolering utanpå. Vet de som gjort det med gott resultat.Gjorde en kalkyl för något år sedan och hamnade på knappt 500:-
Har istället gamla badkar som vi häller i ett par hinkar med varmvatten vid behov.

Rolle på Österlen

Det finns ju doppvärmare till akvarier - skulle man inte kunna använda dem?

Vi har två lösdriftar till årsungar.

Och vi har elvattenkoppar..fungerar till 100 procent..

AM

Det var vi som gjorde något liknande för några år sedan.

Min brorsdotter hade lånat en häst av oss och bor mer än 60 mil härifrån. Hästen gick inackorderad på lösdrift tillsammans med en annan häst. På vintern blev de bara bjudna isfritt vatten en/två gång per dygn, dvs när hästägarna kom ut och det kunde jag inte acceptera.

På den tiden fanns inga flyttbara värmebaljor att köpa och vi funderade på hur vi skulle lösa problemet. Själva har vi eluppvärmda vattenkoppar i alla hagar här hemma och det är guld värt :love: men det vill man ju inte kosta på när man bara är inackorderad.

Lösningen blev en egentillverkad värmebalja. Använde två 90-lit. baljor. Värmekabeln i många varv runt sidorna på balja 1, vi använde ingen isolering utanpå, men det hade man ju kunnat ha. Sen trycktes balja 1 ner i balja 2 så skyddades värmekabeln.
Ett hål längst ner i yttersta baljan ledde kabeln ut innuti en stark pvc slang.

Brorsdottern berättade att det var en härlig syn när hon kom till stallet en tidig kall vintermorgon när det varit -26° på natten och det nästan ångade av ofrysta vattnet i baljan. :D

När det inte var fullt så kallt behövde inte uppvärmda vattenbaljan vara på kontinuerligt. Då användes en helt vanlig timer som kunde ställas in på valfri värmetid, beroende på hur kallt det var. Separat jordfelsbrytare användes förståss - en självklarhet.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Sån vill jag bygga - men vart får man tag i en "värmekabel" och hur ser dom ut? Kan inte riktigt föreställa mig vad det är....
häls nocke

Tack för tipset! :bow: Vi satt och funderade över hur vi kunde lösa samma problem.....nu ska vi handla värmekabel och allt vi behöver för att hästarna ska bjudas på isfri vatten! :banana:

Jacky

Lahtel skrev:

Varför inte använde en till att hålla en liten vak öppen i fiskdammen i vintras.

Lahtel skrev:
:D Det är nog för ynkliga doningar ;) .

Men idén är inte dum. Innan vi kom på att göra egen värmebalja tänkte jag faktiskt kopiera ett stall jag besökt där de använde just doppvärmare i ett badkar. Värmaren var rejäla doningar ca 80 cm lång och på hela 2000V (dyr uppvärmning). Badkaret var till hälften utanför hagen och i den delen hade de satt doppvärmaren. Sen var det snickrat en ram med isolering runt badkaret.

Moniq skrev:
Det var vi som gjorde något liknande för några år sedan.

Min brorsdotter hade lånat en häst av oss och bor mer än 60 mil härifrån. Hästen gick inackorderad på lösdrift tillsammans med en annan häst. På vintern blev de bara bjudna isfritt vatten en/två gång per dygn, dvs när hästägarna kom ut och det kunde jag inte acceptera.

På den tiden fanns inga flyttbara värmebaljor att köpa och vi funderade på hur vi skulle lösa problemet. Själva har vi eluppvärmda vattenkoppar i alla hagar här hemma och det är guld värt :love: men det vill man ju inte kosta på när man bara är inackorderad.

Lösningen blev en egentillverkad värmebalja. Använde två 90-lit. baljor. Värmekabeln i många varv runt sidorna på balja 1, vi använde ingen isolering utanpå, men det hade man ju kunnat ha. Sen trycktes balja 1 ner i balja 2 så skyddades värmekabeln.
Ett hål längst ner i yttersta baljan ledde kabeln ut innuti en stark pvc slang.

Brorsdottern berättade att det var en härlig syn när hon kom till stallet en tidig kall vintermorgon när det varit -26° på natten och det nästan ångade av ofrysta vattnet i baljan. :D

När det inte var fullt så kallt behövde inte uppvärmda vattenbaljan vara på kontinuerligt. Då användes en helt vanlig timer som kunde ställas in på valfri värmetid, beroende på hur kallt det var. Separat jordfelsbrytare användes förståss - en självklarhet.

Låter kanon! Men om du ursäktar en okunnig... ska det vara någon speciell sorts värmekabel och var hittar man den?

Jag tror inte de är för ynkliga, det behövs väldigt lite för att motverka isbildning.
Vi har dragit vatten från vårt hus ned till stallet. Det är berg hela vägen, så vi kunde bara gräva ned vattnet några dm. Därför fick vi lägga i en värmekabel. Kabeln håller bara 35 grader och fungerar mer än utmärkt. Till och med snön är nedsjunken där kabeln ligger. Och nu så har det varit runt -12 här fler dagar.

Men förslaget med värmekabel som uppkommit verkar ännu smartare!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
266
Senast: Badger
·
Utrustning Ni som har hästar med grovt tagel och håller manen kort, vad har ni för knep för att det ska bli snyggt utan att man förstör händerna...
Svar
16
· Visningar
1 359
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama