Jag tänker inte ta en akuttid på vårdcentralen, men bättre boka en tid och avboka än att sitta i klistret sen. I lördags gick jag en dryg mil varav 1/3 pulsandes i snö och resten på en ganska hal väg. På söndagen när jag jobbade i stallet kom smärtan. Dumt av mig tydligen
Det värsta är väl att jag inte kan sova. Finns inget sätt att ligga på som inte gör ont. Ordentligt ont.
Har också till och från problem med rygg, rumpa o baksida lår (enligt kiropraktor är den troliga grundorsaken för mig pålagringar/artros i ländkotor och si-led). För mig blir det alltid MYCKET sämre av att gå eller springa på halt underlag, jag tror det beror på att jag då spänner mig alldeles för mycket (har en gammal knäskada också, så alltid lite rädd att halka på "fel" sätt).
Lyckligtvis har jag ett jobb som tillåter mig att stå och jobba (jobbar med it) så ett höj- och sänkbart skrivbord har hjälpt mig jättemycket! Men förstår det som att du kör buss, och det är ju svårare att göra stående....
Alla sorters NSAID-preparat hjälper mycket bra mot min smärta, men jag har inte värk, utan huvudsakligen rörelsesmärta (kan t.ex. göra ont när jag byter ställning på natten, men bara momentant, så att säga). Jag tror att det är den anitiinflammatoriska egenskapen, snarare än det rent smärtlindrande, som gör att det är så effektivt.
För mig funkar också all typ av rörelse (gå, springa etc) samt yoga väldigt bra mot smärtan. All sorts yoga där jag "sträcker ut" ryggen och/eller rumpmusklerna känns väldigt bra, liksom stretch av piriformis och höftböjaren (googla på detta, finns många bra övningar).
Mer långsiktigt bör du också jobba på att stärka bålmuskulaturen, och då inte bara de yttre, stora musklerna, utan också "småmusklerna". Finns bra Youtube-instruktioner även för detta!
Jag rekommenderar kontakt med kiropraktor/naprapat/sjukgymnast för bedömning och för att få övningar som funkar för just dig!